نخستین مدرسه خراسان شمالی برای دانش‌آموزان استثنایی مناسب‌سازی شد

بجنورد- ایرنا- رییس آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی گفت: برای نخستین بار در استان یک مدرسه بجنورد به صورت الگویی برای تردد دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، مناسب‌سازی شد که تلاش داریم این اقدام در سایر مدارس نیز انجام ‌شود.  

علی متقیان روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: محوطه مدرسه دخترانه امام خمینی (ره) بجنورد به عنوان نخستین مدرسه در هشت شهرستان استان، برای تردد دانش آموزان ساماندهی و مناسب سازی شد که به این منظور ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.  

وی افزود: در این مدرسه،  یک کلاس به طور کامل برای تمام دانش آموزان با نیازهای ویژه مناسب سازی شده است.

وی تصریح کرد: مناسب سازی فضا به این معنا است که شرایط باید به گونه ای فراهم شود که فرد معلول، بدون کمک دیگران بتواند به فضاهای مختلف دسترسی داشته باشد و در مدرسه و کلاس درس حاضر شود و مناسب سازی شامل ایجاد رمپ،  مناسب سازی محوطه مدرسه، آبخوری ها و سرویس های بهداشتی است.

رییس آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تلاش داریم تا سالانه یکی دو مدرسه در استان برای حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه مناسب سازی شود.

وی افزود: هدف ما این است که دانش آموزان با نیازهای ویژه در کنار سایر دانش آموزان و در کلاس های تلفیقی آموزش ها را فرا گیرند.

تحصیل ۸۷ دانش آموز نابینا و کم بینا در استان

متقیان همچنین با اشاره به روز عصای سفید و بزرگداشت نابینایان گفت: ۸۷ دانش آموز کم بینا و نابینا در استان زیر پوشش آموزش و پرورش استثنایی بوده و از خدمات این بخش بهره مندند.  

رییس آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی افزود: کتاب درسی با خط بریل و یا خط درشت برای این دانش آموزان تهیه شده و این افراد از ماشین تحریر بریل بهره مند هستند و در کلاس می توانند از این تجهیزات استفاده کنند.

وی گفت: دانش آموزان تنها در مدرسه امکان استفاده از ماشین تحریر بریل را دارند که بعضا این ماشین ها به دانش آموزان امانت داده می شود تا در منزل نیز از آن بهره بگیرند اما در بیشتر موارد از دسترسی به این تجهیزات محروم هستند.

وی با بیان اینکه هزینه های درمان و تامین تجهیزات مورد نیاز دانش آموزان با نیازهای ویژه بالا است، اظهار داشت: خانواده های این دانش آموزان در تامین ماشین تحریر بریل مشکل دارند از این رو انتظار می رود خیران و دستگاه های مرتبط در این زمینه از آنان حمایت کنند.

متقیان گفت: در سال های پیش، بهزیستی نسبت به تامین برخی از تجهیزات مورد نیاز نابینایان اقدام می کرد اما در سال های اخیر رویکرد بهزیستی به عنوان نهاد تخصصی حمایت از معلولان به پرداخت سرانه تغییر یافته است، بر این اساس تامین تجهیزات با مشکل روبه رو شده است.

رییس آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی افزود: متاسفانه هماهنگی ها میان دستگاه های اجرایی برای استفاه دانش آموزان با نیازهای ویژه از امکانات ضعیف است، به طور مثال تعداد کتاب های بریل در کتابخانه عمومی کم است و دانش آموزان به راحتی به این کتاب ها دسترسی ندارند.

در خراسان شمالی سه هزار دانش آموز با نیاز ویژه زیر پوشش آموزش و پرورش استثنایی هستند.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha