۲۴ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۵۷
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 84076829
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

توافق تبادل اسرا بین انصارالله و دولت مستعفی یمن اجرایی می‌شود

تهران - ایرنا - رئیس کمیته اسرای دولت نجات ملی یمن وابسته به انصارالله از اجرای توافق تبادل اسرا بین این کمیته و دولت مستعفی خبر داد.

به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی ۲۶ سپتامبر یمن امروز (پنجشنبه) به نقل از "عبدالقادر المرتضی" رئیس کمیته ملی اسرا در دولت نجات ملی این کشور اعلام کرد: مشکلی که ۲ روز قبل بر سر تبادل اسرا بوجود آمده بود، حل شد و تمام مراحل توسط طرفین به اتمام رسیده و عملیات تبادل اسرا در تاریخ مقرر انجام خواهد شد.  

وی با اشاره به اینکه زمان تعیین شده برای انجام تبادل اسرا روزهای ۱۵ و ۱۶ اکتبر (امروز و فردا) تعیین شده بود، افزود: به یاری خدا این عملیات امروز و فردا انجام می‌شود.  

رئیس کمیته اسرای یمن ۲۷ ماه گذشته (سپتامبر) گفته بود که توافق نامه تبادل اسرا بر اساس توافقنامه سوئد منعقد شده و گامی مهم برای شکستن یخ‌هایی است که پس از ۴ دور مذاکره برای تبادل اسرا به وجود آمده بود.  

وی افزود: عملیات تبادل اسرا بین دولت نجات ملی و دولت مستعفی و عربستان زیر نظر صلیب سرخ انجام می‌شود و اسرا با پرواز از استان‌های ریاض عربستان و عدن و مارب یمن به فرودگاه صنعا و اسرای طرف مقابل از فرودگاه صنعا به استان‌های یاد شده منتقل می‌شوند.  

پایگاه اطلاع رسانی ۲۶ سپتامبر یمن افزود: عملیات تبادل اسرا بین دو طرف زیر نظر سازمان ملل انجام خواهد شد و شامل آزادی ۶۸۱ نفر از نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در ازای آزادسازی  ۴۰۰ نفر از نیروهای طرف مقابل از جمله ۱۵ سعودی و ۴ سودانی است.  

خاطرنشان می‌شود که عبدالقادر المرتضی رییس کمیته امور اسیران دولت نجات ملی یمن بامداد چهارشنبه هفته جاری گفت که طرف مقابل (سعودی ها) حاضر به اجرای توافق مبادله اسرا نیست و برای شکست این توافق تلاش می‌کند.  

وی در توئیتی در این باره افزود که طرف مقابل هر از گاه، موانعی را ایجاد می‌کند و برای شکست توافق، بهانه‌های مختلفی می آورد.  

این در حالی است که «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن ۶ مهر از امضای توافق میان نمایندگان «جنبش انصارالله» یمن و دولت مستعفی این کشور برای مبادله بیش از یک هزار اسیر در مرحله نخست خبر داد.  

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز هشتم مهر امسال از توافق انصارالله با دولت مستعفی یمن در تبادل اسراء استقبال کرد و دو طرف را به اجرای هر چه سریع‌تر این توافق فراخواند.  

طبق بیانیه چهارمین نشست کمیته نظارتی اجرای توافق تبادل اسرا و بازداشت ‌شدگان یمنی، نمایندگان دولت مستعفی و جنبش انصار الله توافق کردند که در مرحله نخست، ‌ یکهزار و ۸۱ اسیر را طبق اسامی توافق‌ شده، مبادله کنند.  

مبادله اسیران از موضوع‌های اساسی در گفت و گوهای یمنی – یمنی در سوئیس است که تلاش‌ها در این زمینه همواره ناکام بوده و فقط در برخی موارد با میانجیگری‌های محلی، مبادله شماری از اسیران انجام شده است.  

پیشتر نیز تعدادی از اسرای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و نیروهای وابسته به دولت مستعفی و فراری این کشور در چند مرحله  از طریق واسطه‌های محلی آزاد شدند.   

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha