التیام زخم کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین

قصرشیرین- ایرنا- کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین یکی از آثار تاریخی و ملی که در جریان زلزله های ۹۶ و ۹۷ آسیب دید و بخشی از دیوار بیرونی آن فرو ریخت، در آستانه سومین سالگرد زلزله مهیب غرب کرمانشاه با مرمت این اثر تاریخی، زخم تنش التیام یافت و اکنون حالش خوب است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کاروانسرای قصرشیرین که در زمان شاه عباس صفوی برای استراحت زایران عتبات عالیات ساخته شده است در فاصله ۲۰ کیلومتری مرز ایران و عراق در مرکز شهر مرزی قصرشیرین واقع شده است.

 کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین به سبک هنر ایرانی و اسلامی با طول و عرض ۶۰ متر و ارتفاع پنج متر از داخل در زمینی به مساحت سه هزار و ۶۰۰ مترمربع با سنگ و آجر ساخته شده است.

سبک معماری این بنای تاریخی براساس اقلیم گرم و خشک قصرشیرین به گونه ای طراحی شده که در تابستان ها خنک و در زمستان ها گرم است.

احداث حجره هایی در درون دالان و شبستان این اثر تاریخی با رواق هایی هلالی طوری طراحی شده که سبک معماری قدیم ایرانیان را به خوبی ترسیم می کند.

یکی از شاهکارهای این بنای تاریخی احداث طاق‌های گنبدی است که به منظور استحکام طاق‌هایی به فاصله چند متر از یکدیگر به صورت گنبدی زده‌اند که از نمای بیرون و بالای پشت بام گنبدی شکل و از داخل با یک ظرافت زیبایی به صورت چهار ضلعی که از ابتدا و دهانه طاق بزرگ و هر چه به انتهای طاق می‌رود کوچک‌تر و باریک‌تر می‌شود بنا شده است.

اثر تاریخی کاروانسرای شاه عباسی در جریان جنگ تحمیلی و حمله رژیم بعث عراق و اشغال قصرشیرین، قسمت اعظمی از آن تخریب شد که پس از آن مورد مرمت قرار گرفت.

 کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین و یا به عبارت سر درب این اثر موقوفه سرای شاه عباسی از ۲۸ مهر سال ۸۷ با تصمیم استاندار وقت کرمانشاه و مسوولان محلی به مکانی برای عرضه کالاهای وارداتی و داخلی از جمله فروش محصولات صوتی و تصویری و لوازم خانگی وارداتی و آرایشی و عرضه لباس، تبدیل شده است.

کاروانسرای شاه عباسی طبق نظر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اثری تاریخی است ولی با توجه به اینکه این اثر به گفته اوقاف یک موقوفه سرا است اکنون در مالکیت اوقاف است و به بازار تبدیل شده که در این بازار بیشتر پوشاک عرضه می شود.

اثر تاریخی کاروانسرای شاه عباسی در یکی از خیابان های پرتردد قصرشیرین واقع است و مرمت آن دغدغه ای برای مردم قصرشیرین بود که اکنون با تعمیر آن یکی از مطالبه های به حق مردم تحقق یافت و دیگر این اثر تاریخی خطری برای عابران پیاده و یا خودروهایی که از خیابان شلوغ همجوار آن تردد می کردند و یا مدرسه روبروی کاروانسرا ایجاد نمی کند.                                                                                   

اثر تاریخی کاروانسرای شاه عباسی مرمت شد  

فرماندار قصرشیرین گفت: اثر تاریخی و ملی کاروانسرا که در جریان زلزله سال های۹۶ و ۹۷  آسیب دید پس از پیگیری های زیاد و اختصاص اعتبار برای تعمیر آن اکنون مرمت شده است.

مرادعلی تاتار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با عنایت استاندار کرمانشاه اعتبارمرمت این اثر تامین و زیرنظر اداره میراث فرهنگی تعمیر شد که کار مرمت آن پایان یافته است.

وی اظهار داشت: طبق گزارش اداره میراث فرهنگی و ناظر این طرح  از مرداد امسال کار مرمت این بنا در سه بخش آسیب دیده آن یعنی سردر ورودی اصلی، دیواره سنگی که حدود ۷۰ درصد از کل آسیب دیدگی بنا مربوط به آن بود و قسمت‌هایی از پشت بام، شروع و با گذشت حدود سه ماه کار مرمت پایان یافت.                                                                                            

مرمت کاروانسرای شاه عباسی قصرشیرین با پنج میلیارد ریال

فرماندار قصرشیرین گفت: اعتبار هزینه شده برای تعمیر اثر تاریخی کاروانسرا پنج میلیارد ریال بود که این خواسته‌ به حق مردمی که با عنایت استاندار کرمانشاه و پیگیری های صورت گرفته انجام و تحقق یافت.

کاروانسرای شاه عباسی در قصرشیرین با نظارت میراث فرهنگی مرمت شد

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قصرشیرین نیز به خبرنگار ایرنا گفت:در جریان مرمت بنای تاریخی کاروانسرای شاه عباسی با توجه به اینکه مالکیت این بنا با اداره اوقاف است پیمانکار توسط اوقاف تعیین شد ولی میراث فرهنگی بر عملیات مرمت نظارت داشت.

بهرنگ بابایی افزود: این کاروانسرا هم اکنون در اختیار اوقاف است و تمامی وجوهات و درآمد آن نیز از محل اجاره غرفه‌ها در اختیار اوقاف است و ما تنها ناظر این اثر تاریخی هستیم.

شهرستان قصرشیرین دارای ۹۷ اثر تاریخی و طبیعی است که از این تعداد ۳۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
مهمترین این آثار کانال ساسانی، آتشکده چارقاپو، عمارت خسرو، نهر شاه گدار، بان قلعه و کاروانسرای شاه عباسی که زندگی مردمان روزگار گذشته را برای مردم این شهرستان تداعی می‌کند.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد.

اخبار مرتبط