۲۴ مهر ۱۳۹۹، ۱۶:۴۵
کد خبرنگار: 2169
کد خبر: 84077059
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳۵۹ روشندل و کم‌بینا در مهاباد خدمات توانبخشی دریافت می‌کنند

مهاباد- ایرنا- رییس اداره بهزیستی مهاباد گفت: هم‌اکنون در مجموع ۳۵۹ روشندل و کم‌بینا در این شهرستان از این اداره خدمات توانبخشی و حمایتی دریافت می‌کنند.

مهران یوسفی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۲۶ نفر از این تعداد، نابینای مطلق و مابقی دارای معلولیت کم‌بینایی هستند که اقلام مورد نیاز از جمله "به‌دید"، "بزرگنما"، "ضبط صوت"، "ساعت‌مچی‌گویا" و "عصای ‌سفید" را از واحد توانبخشی دریافت کرده‌اند.

وی اضافه کرد: توزیع این اقلام براساس نیازهای توانجویان بوده و هر توانجوی نیازمند یک یا چند وسیله مختلف به صورت رایگان در اختیارش قرار داده می‌شود. 

رییس اداره بهزیستی مهاباد گفت: توانجویان این شهرستان می‌توانند اقلام مورد نیاز خود را از بهزیستی تحویل گرفته و در صورتی که به مرور زمان غیرقابل استفاده شوند اقلام جدید را جایگزین آنها کنند.

وی اظهار داشت: افراد نابینا و کم‌بینا در صورتی که در دانشگاه‌ها پذیرفته شوند این اداره هزینه تحصیل رایگان این افراد را تقبل می‌کند و در صورت نیاز به کتاب‌های با خط بریل نیز با ارایه گواهی، به دستگاه‌های مربوطه معرفی می‌شوند.

وی در خصوص دسترسی معلولان با مشکل بینایی به کتاب‌های ویژه این افراد نیز گفت: کتابخانه‌های این شهرستان با ۹۰۰  نسخه کتاب گویا به صورت لوح فشرده در موضوع‌های متنوع برای روشندلان و کم بینایان تجهیز شده است.

وی افزود: روشندلان و افراد کم‌بینا می‌توانند در هر نوبت پنج نسخه لوح فشرده از این منابع گویا را به مدت ۲ هفته در اختیار داشته باشند که این نسخه‌ها قابلیت کپی‌برداری را نیز دارند و چاپ کتاب‌های با خط بریل به دلیل هزینه بالای آن محدود بوده و تنها شامل قرآن کریم، کتب مسایل دینی و کتب درسی می‌شود.

سازمان آموزشی، علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسکو) و شورای جهانی نابینایان در ۱۹۵۰ میلادی در جلسه ای مشترک، قانون "عصای سفید"' را تصویب کرد و ۱۵ اکتبر را روز جهانی "عصای سفید" نام نهاد.

 طبق آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی (Who ) حدود ۴۵ میلیون نفر نابینا در دنیا زندگی می‌کنند و هر ساله یک تا ۲ میلیون نفر به این آمار افزوده می‌شود، زیرا در هر ثانیه پنج نفر و در هر دقیقه یک کودک در دنیا نابینا می‌شود.

از این تعداد نیز ۱۵۰ هزار نفر مربوط به کشورمان هستند که با احتساب افراد کم بینا این رقم به ۷۵۰ هزار نفر می‌رسد که به درجات مختلفی اختلال بینایی دارند و بر اساس گزارش اداره سلامت چشم و پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت، حدود ۳۰ هزار کودک کم‌بینا و ۷هزار و ۵۰۰ کودک نابینا در کشور وجود دارد.

شهرستان مهاباد با ۲۴۰ هزار نفر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha