انتخابات۲۰۲۰؛ سیاست های نژاد پرستانه ترامپ و سیاه‌پوستان نگران

تهران- ایرنا- اندیشکده بروکینگز در گزارشی با اشاره به نگرانی‌های متعدد جامعه سیاه‌پوستان آمریکا در زمان ریاست جمهوری ترامپ، نوشت: در صورت پیروزی مجدد ترامپ، سیاه‌پوستان دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند.

گزارش یکشنبه ایرنا به نقل از بروکینگز، «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا بارها این ادعا را تکرار کرده که بیش از هر کس دیگری برای سیاه پوستان آمریکایی کار کرده است. با این حال، بسیاری از سیاه پوستان آمریکایی نخستین دوره ریاست جمهوری ترامپ را اینگونه نمی‌دانند. در زیر برخی از اصلی‌ترین نگرانی‌های جامعه سیاه پوستان در زمان ریاست جمهوری ترامپ مطرح شده است.  

اقتصاد

این اندیشکده آمریکایی که تاثیرگذارترین اتاق فکر جهان شناخته می‌شود، در ادامه مطلب خود اورده است: نرخ بیکاری سیاه پوستان در فوریه ۲۰۲۰ (بهمن ۹۸) و پیش از شیوع کووید-۱۹ در کمترین حد خود بود. با این وجود نرخ بیکاری سیاهان در دولت «باراک اوباما» و زمانی که «جو بایدن» معاون رییس جمهوری بود، یکی از بزرگترین افت‌ها را در تاریخ آمریکا پس از رکود بزرگ داشته است.

بنابراین ترامپ تا حد زیادی وارث اقتصادی در حال رشد شد. با این حال هنگامی که علاوه بر نرخ بیکاری به تصویر مشاغل نگاه می‌کنیم، کیفیت آن مشاغل نگران کننده می‌شود. درواقع کیفیت مشاغل است که تعیین کننده حقوق و مزایای کافی است. اما سیاه پوستان همچنان در مشاغل پایین‌تر حضور دارند. ضمن آنکه شانس ابتلا به کووید-۱۹ در این مشاغل بالاتر است. درواقع برای سیاه پوستان بازار کار آن‌ها را شکست داده است. بنابراین، بیکاری آن‌ها در این نرخ محاسبه نمی‌شود. در حقیقت، تحقیقات نشان می‌دهد که یک میلیون و ۵۰۰ هزار میلیون مرد سیاه پوست در زندگی اجتماعی و اقتصادی مفقود شده‌اند.  

هرچند ترامپ به تازگی در طرحی که ارائه داده ادعا می‌کند با ایجاد مشاغل کوچک، سرمایه گذاری در جوامع سیاه پوستان را افزایش می‌دهد. اما این طرح مشاغل سیاهان را نادیده گرفته است.  بیش از ۹۰ درصد مشاغل کوچک متعلق به سیاه پوستان که متقاضی تامین بودجه از طریق طرح مورد ادعای ترامپ بوده‌اند، رد شده است. این امر منجر به بسته شدن بیش از ۴۰ درصد مشاغل کوچک متعلق به سیاه پوستان در طول گسترش ویروس کرونا شده است.

آموزش تعصب نژادی؟

در نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰،   «کریس والاس» مجری این مناظرات از ترامپ پرسید، "چرا شما به آموزش حساسیت نژادی پایان دادید و آیا معتقد هستید نژادپرستی سیستماتیک در این کشور وجود دارد؟ " ترامپ پاسخ داد "من این کار را پایان دادم زیرا نژادپرستانه است. بسیاری از مردم شکایت داشتند که از آن‌ها خواسته شده کارهایی انجام دهند که کاملا دیوانه کننده است". 

اما اظهارات ترامپ با توجه به اینکه جرایم متعصبانه در جاهایی که وی در سال ۲۰۱۶ مبارزات انتخاباتی برگزار کرده بود، بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافته است، کنایه آمیز است. علاوه بر این، ممنوعیت اخیر آموزش حساسیت‌های نژادی مهر تاییدی بر این واقعیت است که بهبود فرهنگ محیط کار بخشی از برنامه‌های دولت ترامپ نیست. این امر همچنین انکار آشکار تبعیض نژادی است که طبق قانون مورد حمایت قرار گرفته است.  

اصلاح و سیاستگذاری عدالت کیفری

برای بسیاری از سیاه پوستان، لفاظی‌های ترامپ در خصوص نظم و قانون و رد جنبش جان سیاهان اهمیت دارد، یادآور تبلیغات وی است؛ تبلیغاتی که در آن وی خواهان بازگشت مجازات اعدام برای سیاهان شده بود.  

از دیگر اقدامات دولت وی در خصوص نابرابری‌های نژادی می‌توان به اقدامات وزارت دادگستری دولت وی اشاره کرد که اجرای قانون برای کاهش برخوردهای نژادپرستانه و خصمانه میان آمریکایی‌های سیاه پوست را تضعیف کرده است.

قضات و دادگاه ها

از دیگر موضوعاتی که سیاه پوستان آمریکایی با روی کارآمدن ترامپ از یاد نمی‌برند، انتخاب وی برای پست قاضی فدرال و نامزدهای دیوان عالی است. ترامپ بیشترین قضات دادگاه تجدیدنظر را از زمان ریاست جمهوری «جیمی کارتر» منصوب کرده است. هیچ یک از آن‌ها سیاه پوست نیستند. بلکه قضاتی هستند به شدت محافظه کار که بسیاری از آن‌ها بر روی نتایج قضایی مهمی از جمله نژادپرستی، پلیس، مجازات، رأی دادن و مراقبت‌های بهداشتی تاثیرگذار خواهند بود.

یکی از مهمترین تصمیماتی که به تازگی توسط یکی ز این قضات صادر شده، صدور رای در دادگاه بدوی بود که به «گرگ ابوت» (Greg Abbott) فرماندار تگزاس اجازه می‌دهد در هر شهر این ایالت تنها یک صندوق رای وجود داشته باشد.  

کووید-۱۹ و بهداشت و درمان مقرون به صرفه

همه ما می‌دانیم نحوه واکنش دولت ترامپ به همه گیری ویروس کرونا کشنده بوده است. در این میان تعداد سیاه پوستانی که در اثر این بیماری ویروسی جان خود را از دست دادند، دوبرابر شمار سفیدپوستان بود.

با روی کار آمدن ترامپ، وی یکی از بخش‌های ایجاد شده دولت اوباما-بایدن برای مقابله با بیماری‌های همه گیر را برچید. این خود عامل اصلی ابتلای بیش از هشت میلیون آمریکایی به کووید-۱۹ و جان سپردن بالغ بر ۲۲۰ هزار نفر است. هرچند ترامپ درواکنش به این انتقادات ادعا می‌کند به هیچ وجه نمی‌توان از این مرگ‌ها جلوگیری کرد.  

اما آنچه ما می‌دانیم این است که عفونت‌های ویروسی از نظر زیست شناختی و اجتماعی بیماری زا هستند و در این میان، شرایط ساختاری در حساسیت و شدت بیماری‌های حاد و مزمن تعیین کننده است.

در یک گزارش جهانی در مورد واکنش کشورهای درگیر با ویروس کرونا، ایالات متحده به لحاظ در دسترس بودن مراقبت‌های بهداشتی از بین نزدیک به ۲۰۰ کشور در رتبه ۱۷۵ قرار دارد. همه ما از یاد نمی‌بریم که در اوایل گسترش ویروس کرونا در آمریکا، سیاه پوستان ۶ برابر بیش از دیگران از آزمایش ویروس کرونا سرباز می‌زدند.  

در سال ۲۰۱۶، ترامپ از سیاه پوستان آمریکایی پرسید: "چه چیزی برای از دست دادن دارید؟ " این جمله تااندازه‌ای بد بود که دستمایه ترانه‌های بسیاری قرار گرفت. اما شاید بهتر است در پاسخ به این سوال بگوییم چنانچه ترامپ چهار سال دیگر در این منصب باقی بماند، آنچه که سیاه پوستان برای از دست دادن دارند، زندگی خود و عزیزانشان است.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha