استاندارد ملی برای نازک‌کاری چوب در همدان تدوین می‌شود

همدان- ایرنا- مدیرکل استاندارد همدان از تدوین استاندارد ملی برای نازک‎‌کاری چوب خبر داد و گفت: نازک‌کاری چوب از هنرصنعت‌های مشهور این دیار محسوب می‌شود که تهیه شناسنامه و هویت بخشی به اینگونه محصولات بومی و محلی ضروری است.

محمد مددی روز سه‌شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نازک‌کاری چوب از رشته‌های هنری پیشینه‌دار استان همدان محسوب می‌شود و تدوین استاندارد برای این محصول بومی ضروری است. 

او اضافه کرد: وجود اساتید مجرب، دریافت نشان های ملی مرغوبیت صنایع دستی، وراثت حرفه‌ای، برگزیده شدن سه اثر نازک‌کاری از اساتید همدان در مسابقات نشان اصالت یونسکو در سال های ۸۷، ۸۹ و ۹۱ و تکرار قابلیت‌های موجود ما را برای تدوین استاندارد و تهیه شناسنامه محصولات بومی مصمم‌تر می‌کند. 

مدیرکل استاندارد همدان گفت: امیدواریم با تدوین آیین کار و ویژگیهای استاندارد نازک‌کاری چوب گام نوینی در راستای استانداردسازی محصولات صنایع دستی برداریم.

مددی با بیان اینکه تدوین استاندارد محصولات بومی و محلی همدان را در اولویت قرار داده‌ایم خاطرنشان کرد: تدوین استاندارد نازک‎کاری چوب به حفظ اصالت و تولید این محصول با کیفیت مناسب و قابل عرضه در بازارهای جهانی کمک میکند.

او از تدوین استاندارد ملی برای پنج محصول بومی این منطقه خبر داد و گفت: علاوه بر نازک کاری چوب، محصولات گشنیز، رازیانه، نقاشی سفال لعاب برجسته و ترشی بادمجان نیز تحت پوشش استاندارد قرار می‌گیرند. 

به گفته مددی استانداردهای یاد شده به صورت پژوهش محور انجام می‌شود و در فرایند تدوین، اساتید و اعضای برجسته هیات علمی دانشگاه‌ها، شرکتهای تدوینگر و دارندگان پروانه کارشناسی با ما همکاری می‌کنند. 

مدیرکل استاندارد همدان یادآوری کرد: صنایع دستی استان گستردگی و فراوانی قابل توجهی دارد و متولیان این بخش مشارکت خوبی در روند تدوین استاندارد فرآورده‌ها و تولیدات بومی دارند که جای قدردانی  است.  

نازک‌کاری هنر ساخت اجسام متفاوت از چوب با ظرافت و دقت است و امروزه کاربردهای بسیاری مانند جعبه جواهرات، جعبه نوشت‌افزار، جاسیگاری، ظروف میوه، قاب کتابهای نفیس، رحل، تخته‌نرد، عصا، قاب عکس و قلمدان دارد.


 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha