تشکیلات خودگردان عادی‌سازی روابط سودان با رژیم صهیونیستی را محکوم کرد

تهران - ایرنا - تشکیلات خودگردان فلسطین دیشب (جمعه شب) با صدور بیانیه‌ای، عادی‌سازی مناسبات میان سودان و رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم کرد.

به گزارش امروز تارنمای روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن، تشکیلات خودگردان فلسطین بر محکومیت برقراری روابط با رژیم صهیونیستی که سرزمین فلسطین را به اشغال خود درآورده و مخالفت با آن تاکید کرد.

در این بیانیه تاکید شده است: هیچ کس حق ندارد به نمایندگی از سوی ملت و آرمان فلسطین سخن بگوید.

تشکیلات خودگردان فلسطین خاطرنشان کرد که بهبود روابط سودان با اسراییل با " قطعنامه‌های نشستهای سران عرب و طرح صلح اعراب که به تصویب رسیده از سوی اجلاس سران کشورهای عربی و اسلامی و همچنین قطعنامه ۱۵۱۵ شورای امنیت سازمان ملل در تضاد است" .

در بیانیه تشکیلات خودگردان آمده است: تشکیلات خودگردان فلسطین تصمیمات لازم را در جهت حمایت از حقوق و منافع مشروع ملت فلسطین اتخاذ خواهد کرد.

از سوی دیگر «جنبش جهاد اسلامی فلسطین» (حماس) جمعه شب در بیانیه‌ای به عادی‌سازی روابط سودان و رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد و افزود که این اقدام با پیشینه سودان که همواره حامی ملت فلسطین بوده است، همخوانی ندارد.

جنبش حماس ملت قهرمان سودان را به مخالفت قاطع با این توافق خفت‌بار دعوت کرد و افزود: چنین توافقی نه تنها سودی برای دولت خارطوم ندارد، بلکه آن را بیش از پیش به سمت نابودی می‌کشاند و رژیم اشغالگر صهیونیستی را بر ملت سودان و ثروت‌های آن مسلط می‌گرداند.

در همین راستا جنبش جهاد اسلامی فلسطین جمعه شب به دنبال اعلام عادی‌سازی روابط خارطوم و تل‌ اویو این اقدام را تهدید کننده هویت و آینده سودان و خیانت به فلسطین دانست.

بر پایه این گزارش، جوانان سودانی چهارشنبه گذشته در جریان تظاهرات اعتراضی علیه دولت انتقالی این کشور به دلیل سازش با رژیم صهیونیستی، پرچم این رژیم را به آتش کشیدند. معترضان شعارهایی علیه سازش و آن‌هایی که تلاش می‌کنند تا سازش با رژیم صهیونیستی را نزد افکار عمومی و محافل سیاسی توجیه کنند، سر دادند.

در همین رابطه  حزب "امت" سودان دیروز (جمعه) با صدور بیانیه‌ای روند عادی‌سازی مناسبات میان کشورش و رژیم صهیونیستی را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

حزب امت تهدید کرد که " اگر دولت انتقالی با نژادپرستان و اشغالگران رژیم اسراییل روابط سیاسی برقرار کند، رای اعتماد خود را از دولت سودان بازپس خواهد گرفت".
این حزب از برقراری روابط سیاسی با اسراییل به عنوان " خیانت " نام برده و خاطرنشان کرد : این اقدام هیچ ارتباطی با صلح ندارد و باعث افزایش درگیری‌ها خواهد شد، زیرا صلح بدون عدالت قابل تحقق یافتن نیست.

از سوی دیگر رسانه‌های رژیم صهیونیستی جمعه شب فاش کردند که آمریکا، سودان را به زور مجبور به عادی‌سازی روابط با اسرائیل کرده است.

این رسانه‌ها در عین حال اعلام کردند که عادی‌سازی روابط با سودان یک حادثه چندان مهمی نیست و به گفته آنان "در شرایط راهبردی اسرائیل" تغییر ایجاد نخواهد کرد.

توافق مقامات سودانی و صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط در حالی صورت می‌گیرد که از امضای دو توافق‌نامه ابوظبی و منامه با تل آویو در واشنگتن بیش از یک ماه می‌گذرد، اقدامی که خشم و اعتراضات گسترده مردم عربی و اسلامی را با شعار خیانت به آرمان فلسطین و ادامه اشغال سرزمینهای عربی توسط اسرائیل به دنبال داشته است.

۱۴۸۷

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha