۳ آبان ۱۳۹۹، ۱۶:۰۸
کد خبر: 84086990
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تالاب بین‌المللی "قوپی باباعلی" مهاباد خشک شد

۳ آبان ۱۳۹۹، ۱۶:۰۸
کد خبر: 84086990
تالاب بین‌المللی "قوپی باباعلی" مهاباد خشک شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: با کاهش بارش‌های پاییزه، تالاب بین‌المللی "قوپی باباعلی" این شهرستان خشک شد و احیای آن نیازمند ایجاد حق‌آبه از منابع آبی است.

فاروق سخنور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پس از بارش‌های مناسب سال قبل بیش از ۷۰ درصد از مساحت ۵۰۰ هکتاری این تالاب احیا شده بود اما تابستان امسال بر اثر تبخیر و کاهش بارش‌های پاییزی این تالاب به طور کامل خشک شد.

وی اضافه کرد: این تالاب با ویژگی‌های طبیعی و پرندگان خاص خود یکی از بهترین زیستگاه‌های مهم پرندگان آبزی و کنارآبزی و از تالاب‌های مهم این منطقه محسوب می‌شود که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: در سال‌های اخیر با توجه به اختصاص نیافتن حق‌آبه به این تالاب و کاهش آب زه‌کش‌ها و چشمه‌های منتهی به این تالاب، آب آن به شدت کاهش پیدا می‌کرد و با بارش باران پاییزی دوباره احیا می‌شد.

وی با اشاره به اینکه تالاب "قوپی باباعلی" مهاباد یکی از تالاب‌های بین‌المللی این شهرستان است، افزود: این تالاب دارای دیپلم افتخار از سازمان ملل متحد "یونسکو" است و در فصل‌هایی که دارای آب است، پرندگانی نظیر اردک سرسبز، سرحنایی، آنقوت، انواع غاز وحشی و تنجه در آن زیست می‌کند.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه این تالاب در کریدور مهاجرت پاییزی پرندگان قرار دارد در صورت احیا و تخصیص حق‌آبه به آن در فصل پاییز میزبان کُلُنی چند صدتایی از پرندگان مهاجر و بومی آبزی و کنارآبزی خواهد بود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: وجود تالاب‌های کانی‌برازان، قوپی باباعلی، حسن‌خان، گروس، داشخانه و قره‌قشلاق، این شهرستان را به یکی از زیستگاه‌های اصلی پرندگان در آذربایجان‌غربی تبدیل کرده‌است.

سخنور افزود: تالاب‌های این شهرستان به دلیل امنیت و شرایطی مناسبی که برای پرندگان به وجود آمده، استراحتگاه بسیار مناسبی برای انواع پرندگان مهاجری است که همه‌ساله در مسیر پرواز خود وارد آنها می‌شوند.

طبق آخرین بررسی‌ها‎ بیش از ۷۰ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی در تالاب‌های مهاباد شناسایی شده است.

طبق اعلام اداره هواشناسی مهاباد در سال آبی جاری تاکنون یک میلی‌متر بارندگی در این شهرستان ثبت شده که در مقایسه با ۱۲.۱ میلی‌متر بارندگی سال قبل بیش از ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

تالاب بین‌المللی قوپی باباعلی مهاباد در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی این شهر و مسیر جاده مهاباد به میاندوآب و در نزدیکی روستایی به همین نام واقع شده است.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha