سه ستون دیپلماسی بایدن

۵ آبان ۱۳۹۹، ۹:۳۶
کد خبر: 84088137
سه ستون دیپلماسی بایدن

تهران- ایرنا- روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی آورد: در فاصله حدود یک هفته تا انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده، سیاست خارجی این کشور در صورت پیروزی جوبایدن، نامزد دموکرات‌ها، همچنان محل تحلیل و گمانه‌زنی است. اگرچه براساس نظرسنجی موسسه پیو، مساله سیاست‌خارجی از اهمیت بسیار اندکی برای رای‌دهندگان آمریکایی برخوردار است، اما بی‌تردید جهت‌گیری دیپلماسی واشنگتن برای ساکنان دیگر نقاط جهان از اثرگذاری بالایی برخوردار است.

روزنامه دنیای اقتصاد پنجم آبان یادداشتی به قلم احسان ابطحی روزنامه‌نگار منتشر کرد در گزیده‌ای از آن می‌خوانیم: بایدن در یادداشتی که در شماره مارس و آوریل نشریه فارن افرز با عنوان «چرا آمریکا باید دوباره رهبری (جهان) را برعهده بگیرد» منتشر شده، به تشریح سیاست‌خارجی دولت احتمالی‌اش پرداخته است. او که به نسل سیاست‌مداران کلاسیک آمریکایی تعلق دارد در این مقاله به صراحت اعلام می‌کند که در صورت پیروزی، سیاست «اول آمریکا» ی دونالد ترامپ را رها و تلاش خواهد کرد تا نقش رهبری ایالات‌متحده در جهان را که در دوره ترامپ و حتی سلف او یعنی باراک‌اوباما کمرنگ شده‌بود، احیا کند. بایدن بر این باور است که سیاست «اول آمریکا» ی ترامپ در عمل، منجر به «آمریکای تنها» شده‌است. معاون رئیس‌جمهور پیشین ایالات‌متحده همچنین وعده داده که به فوریت به پیمان آب و هوایی پاریس بازگردد و روند خروج واشنگتن از سازمان بهداشت جهانی را متوقف کند. بازگشت به برجام، حمایت دیپلماتیک از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، افزایش فشارها بر عربستان‌سعودی و پایان حمایت از این کشور در جنگ با یمن از دیگر وعده‌های این سیاست‌مدار کهنه‌کار است.

هیچ رئیس‌جمهوری در ایالات‌متحده پس از جورج بوش پدر به اندازه بایدن (در صورت پیروزی احتمالی) علاقه به مداخله در امور جهان و احیای رهبری آمریکا و به ویژه ترمیم شکاف دو سوی آتلانتیک را ندارد. متحدان اروپایی آمریکا هم آرزو دارند با پیروزی بایدن خطر زوال «نظم بین‌المللی لیبرال» و همین طور یک‌جانبه‌گرایی کمرنگ شود.در چارچوب تحقق این هدف یعنی احیای نقش رهبری آمریکا، سیاست‌خارجی بایدن بر سه ستون استوار است: دموکراسی، بازدارندگی و تقویت داخلی.Democracy, Deterrence, Domestic که در ادبیات سیاسی از آن به‌عنوان ۳D یاد می‌کنند. دموکراسی: بایدن در یادداشت‌هایی که نگاشته تاکید کرده‌ که گام‌های فوری برای بازسازی دموکراسی آمریکایی برخواهد داشت. او مدعی است که باید روحی تازه به کالبد دموکراسی این کشور دمیده شود. بر همین اساس بایدن بر توانایی آمریکا برای تبدیل شدن به یک قدرت پیشرو در جهان و همچنین برداشتن گام‌های مهم در داخل از جمله بازسازی نظام آموزشی، اصلاحات در نظام قضایی و بازگرداندن شفافیت و مسوولیت‌پذیری به دولت فدرال تاکید دارد.معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفته که قصد دارد در اولین سال ریاست‌جمهوری خود، نشستی در سطح سران کشورهای دموکراتیک و متحد آمریکا برگزار کند و «دموکراسی» را در صدر یک برنامه جهانی قرار خواهد داد.

آنتونی بلینکن، مشاور قدیمی بایدن و معاون سابق وزیر خارجه ایالات‌متحده در یادداشتی که ۴ ژانویه ۲۰۱۹ برای اندیشکده بروکینگز نوشته تاکید کرده است که بایدن قصد دارد بین کشورهای دموکراتیک همگرایی ایجاد و به نوعی یک «اتحادیه دموکراسی‌ها» را تشکیل دهد. بایدن نیز در یادداشت خود برای فارن افرز با اشاره به این موضوع مدعی می‌شود برخلاف ترامپ که آغوش خود را  روی دیکتاتورها باز کرده‌بود، ایالات‌متحده باید به دموکراسی‌ها روی خوش نشان دهد و آنان را با محوریت آمریکا متحد کند.

او که به‌طور مرتب چین را تهدید شماره یک برای آمریکا توصیف می‌کند در همان یادداشت می‌نویسد آمریکا به تنهایی یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارد و با اتحاد با «دموکراسی» ‌های جهان این عدد به نیمی از تولید ناخالص داخلی افزایش خواهد یافت. در این صورت چین نمی‌تواند تجارت با نیمی از جهان را نادیده بگیرد و همین موضوع سبب خواهد شد تا آمریکا و متحدانش اهرم‌های لازم را برای پیشبرد اهداف و ارزش‌های خود در اختیار داشته باشند و چین را مهار کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha