۳۰ پرونده آتش‌سوزی مراتع در خراسان شمالی تشکیل شد

بجنورد- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: نیمه نخست امسال ۳۰ پرونده برای افرادی که مسبب ایجاد آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی بودند، تشکیل شده است.

موسی الرضا حیاتی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت:  در این بازه زمانی بیش از ۱۱۰ آتش سوزی در منابع طبیعی استان رخ داد و بیش از ۳۰۰ هکتار از منابع طبیعی نیز با آتش درگیر شد و خسارت دید.

وی با بیان این که آتش سوزی منطقه سالوک خسارت زیادی به درختان منطقه بویژه درختان ارس وارد کرد، گفت: بی احتیاطی مردم در افروختن و خاموش کردن آتش عامل اصلی این آتش سوزی هاست و علاوه بر این،  در چنار دره درکش نیز ۱۵هکتار از منابع طبیعی و جنگل در آتش سوخت و شماری از درختان ارس، زالزالک و کرکو نیز از بین رفت.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی از وقوع آتش سوزی های پراکنده و در مساحت های کم نیز خبر داد و افزود: گاه برخی از این آتش سوزی ها در آمارها گنجانده نمی شود.  

حیاتی خاطرنشان کرد: برخی درختان نظیر ارس حداقل ۱۵ سال طول می کشد تا رشد کند و درختانی مانند زالزالک ۲۰ سال زمان نیاز دارد تا به بار بنشیند و از بین رفتن درختانی مانند ارس جبران ناپذیر است زیرا در شرایط عادی امکان تکثیر این درخت ممکن نیست و یا به سختی ممکن می شود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اظهار داشت: خسارت به جنگل ها و درختان ارس به لحاظ مالی ممکن است اما به لحاظ ارزشی که این درختان دارند قابل ارزیابی نیست.

وی از تلاش برای تکثیر ارس در برخی نقاط استان خبر داد و اظهار داشت: در نهالستان ها بذر ارس پرورش داده می شود و چندین سال زمان و توجه نیاز دارد تا سبز شود و حتی اگر سبز شود و در محیط طبیعی خود قرار گیرد ۱۰۰ سال طول می کشد تا تبدیل به درختان کنونی شود.

وی افزود: در زیستگاه های این درخت که تقریبا در همه شهرستان های خراسان شمالی وجود دارد، بذر ارس توسط حیوانات بلعیده شده و پس از دفع راحت در همان اطراف تکثیر می شود.

گستره حوزه منابع طبیعی خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این میزان یک‌ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار هم جنگل است.

۲۵  هزار هکتار از جنگل های این استان هیرکانی و بقیه ایران تورانی و شامل درختان ارس، افرا، زالزالک و کرکو است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha