چراغ سبز آمریکا به رژیم صهیونیستی برای گسترش اشغالگری

تهران - ایرنا - ایالات متحده در راستای پیشبرد طرح الحاق سرزمینهای فلسطینی در قالب همکاری علمی با رژیم اسرائیل، به صهیونیست‌ها برای گسترش اشغالگری در کرانه باختری و بلندی‌های جولان، چراغ سبز نشان داده است.

به گزارش امروز (چهارشنبه) روزنامه «تایمز اسرائیل» به نقل از دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، واشنگتن و تل آویو توافق‌ همکاریهای علمی خود را به محدوده‌هایی از جمله کرانه باختری و بلندی‌های جولان گسترش می‌دهند.

سه موسسه همکاری مشترک دوجانبه آمریکا و رژیم صهیونیستی برای گسترش همکاری‌ها که در مراسمی امروز با حضور بنیامین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در قدس، در شهرک «آریل» در بخش شمالی کرانه باختری برگزار می‌شود، صهیونیستها دیگر محدودیت جغرافیایی جهت فعالیت در کرانه باختری و بلندی‌های جولان نخواهند داشت.

از زمان تاسیس سه موسسه تحقیق و توسعه صنعتی، بنیاد عملی و تحقیق و توسعه کشاورزی که به صورت دو جانبه بین آمریکا و رژیم صهیونیستی فعالیت خود را از دهه ۱۹۷۰ آغاز کرده بودند، همکاری آنها به فعالیت در مرزهای پیش از ۱۹۶۷ محدود شده بود و اجازه سرمایه‌گذاری برای تحقیق و توسعه پروژه‌های خود در کرانه باختری را نداشتند. اما به نظر امروز این محدودیت برای این سه بنیاد علمی برداشته خواهد شد.

بروز رسانی این توافقنامه‌ها نشان دهنده سیاست اخیر آمریکا در دادن مشروعیت به شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری است، درحالیکه جامعه جهانی این شهرک‌ها را غیر قانونی می‌داند. کاخ سفید از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» از انتقاد نسبت به گسترش شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری خودداری کرده است. در نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ۹۸) «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا با اعلام مواضع خلاف سیاست‌های واشنگتن نسبت به شهرک‌سازی‌ها در گذشته، گفت که آمریکا دیگر شهرک‌های اسرائیل در کرانه باختری را غیر قانونی نمی‌داند.

منابع آگاه ماه گذشته به روزنامه تایمز اسرائیل گفته بودند: آمریکا به امارات وعده داده که اقدامی را در راستای طرح الحاق توسط اسرائیل تا دست‌کم سال ۲۰۲۴ انجام ندهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha