به گزارش روابط عمومی چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، حمیدرضا اردلان، مشاور دبیر در بخش موسیقی نواحی درباره نقاط قوت و ضعف اجراها گفت: در این دوره نیز استعدادهای جدیدی داشتیم. کسانی که قبلاً در جشنواره شرکت کرده بودند پیشرفتهایی داشتند. به طور کلی سنتهای نوازندگی موسیقی اقوام ایرانی کماکان قابل درک است و وجود دارد.
داوریها با دقت قبل انجام میشود
وی به شرکتکنندگان توصیه ای استنباطی کرد و گفت: جهان معاصر علاقه خود به سنتهای گذشته را تا حدودی از دست داده است. این مسئله به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. نقش نوازنده یا استاد یا یک شیوۀ موسیقی در یکی از نواحی ایران، یکی از صدها و یکی از هزاران پارامتری است که وضعیت موسیقی و تمام سنتها و آیینها را دربرمیگیرد.
این هنرمند در پایان با اشاره به اینکه شیوه برگزاری جشنواره امسال شیوه موفقی بوده است، خاطرنشان کرد: جشنواره ملی موسیقی جوان ساختار کلی و اسکلت محتوایی خودش را حفظ کرده است. داوریها با دقت قبل انجام میشود و جشنواره به کارش ادامه میدهد. فعلاً با توجه به شرایط به همین روش ادامه میدهیم.
به نسل جوان امیدوارم
محسن شریفیان عضو هیئت داوری در بخش موسیقی سواحل جنوبی درباره اجراها گفت: اگر بخواهم به شرایط سنی شرکتکنندگان نگاه کنم، در بخش ساز نیانبان، رقابت در رده سنی «الف» تنگاتنگ بود؛ هم به لحاظ رقابت و هم تعداد شرکتکنندگان. این مسئله نشاندهندۀ این است که نوازندهها در این سن و سال تلاش میکنند تا سازهای موسیقیشان را حفظ کنند.
این نوازنده موسیقی اظهار داشت: نوازندهها از سراسر ایران شرکت کرده بودند. مثلاً نوازنده نیانبان از استان اصفهان داشتیم که اتفاق بسیار خوبی است، چون نشان میدهد سازهای جنوبی فقط مختص منطقه نیست.
اجراهای آنلاین ارتباط بین هنرمند و مخاطب را ضعیف میکند
شریفیان تأثیر کرونا بر جشنواره موسیقی جوان را منفی دانست و گفت: نوازنده باید ذوق خودش را روی صحنه یا در محل اجرا احساس کند. طبیعتاً وقتی این حس به وجود نمیآید و نوازنده با مخاطب ارتباط برقرار نمیکند، اجرای او نیز تغییر خواهد کرد.
وی به شرکتکنندگان جشنواره توصیه کرد: نوازندگان در زمان اجرای قطعات دقت کنند. متأسفانه گاهی کوک ساز آنها خوب نیست که البته این بخش دست نوازنده نیست و به سازندهها برمیگردد. به غیر از این موارد، اجراها لذتبخش بود و به نسل جوان امیدوارم.
وی افزود: با تلاشهای دبیر جشنواره شاهد تنوع بیشتری در بین موسیقیهای جنوب ایران هستیم. بسیاری از سازها، سازهایی نیستند که بخواهند به فستیوال بیایند. باید برای این سازها چارچوبی معین کنیم که آنها هم در فستیوال دیده شوند.
شریفیان در پایان خاطرنشان کرد: نوازندههایی هم هستند که اهل فستیوال نیستند و باید از آنها بخواهیم که فیلم بفرستند و دعوتشان کنیم تا موسیقی جنوب محدود به ساز نیانبان نشود و یا شرکتکنندگان ساز نیانبان محدود به نوازندگان جنوبی نشود.
لزوم ارتباط با اساتید
عزیز تنها، دیگر عضو هیئت داوران در بخش موسیقی شرق و جنوب خراسان درباره اجراها گفت: اجراها به لحاظ کیفیت همچنان رو به رشد است و هر سال بهتر میشود. برخی از نوازندهها در این مدت در خانه تمرین کرده بودند و به همین خاطر سطح نوازندگیشان بالا رفته بود ولی از طرفی کرونا باعث شده بود نتوانند نزد استادانشان بروند.
عضو هیئت داوران جشنواره به جوانها توصیه کرد: فقط تمرین کنند و با استادانشان در ارتباط باشند. در موسیقی چیزی که اهمیت دارد تمرین است. درباره برگزاری جشنواره هم فعلاً باید خودمان را با شرایط آنلاین وفق بدهیم تا جشنواره تداوم داشته باشد.
کرونا تأثیری روی اجراها نداشت
فضلالله دهقان از داوران بخش موسیقی مازندران درباره اجراها گفت: اجرای گروه «الف» بسیار خوب بود و حتی برخی از آنها بالاتر از حد انتظار ظاهر شدند. اجراهای گروه سنی «ب» هم خوب بودند، ولی در گروه سنی «ج» چندان رضایتبخش نبود.
وی در رابطه با تأثیر کرونا بر اجراها گفت: کرونا در شکل برگزاری تأثیرش را گذاشته بود. طبعاً برخی از شرکتکنندگان کمسن دوست دارند دیده شوند که در شرایط کنونی این مهم امکانپذیر نیست، ولی کرونا تأثیری روی اجراها نداشت.
عضو هیئت داوران بخش موسیقی مازندران به شرکتکنندگان توصیه کرد: باید بیشتر تمرین کنند. موسیقی علمی است که شما هر چقدر بیشتر درگیر آن شوید پیشرفت بیشتری میکنید. اینطور نیست که نوازنده بتواند پس از مدتی آن را کنار بگذارد. انجمن موسیقی ایران و مسئولان جشنواره موسیقی جوان تمام تلاششان را میکنند کار به نحو قابل قبولی پیش برود. همین که با وجود سختیهای فراوان این کار را انجام دادند تا چراغ همچنان روشن بماند کار با ارزشی است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: جشنواره جوان یکی از مهمترین جشنوارههایی است که در سطح ایران و به نقل از برخی بزرگان در سطح خاورمیانه برگزار میشود و امیدوارم تداوم داشته باشد.
جوانان آشنایی چندانی با مقامها ندارند
حسین ولینژاد عضو هیئت داوران در بخش موسیقی شمال خراسان درباره کیفیت اجراها گفت: داوران باحوصله و دقت آثار را گوش دادند. برای دومین سال بود که در هیئت داوران حضور داشتم و به نظرم امسال جشنواره خروجی بسیار خوبی داشت.
وی ادامه داد: امیدوارم کرونا برود و بتوانیم در سالهای بعد به صورت حضوری اجرای عزیزان را ببینیم. برخی نقطه ضعف داشتند و این ضعفها را در کاغذ مینوشتیم تا به آنها بگوییم.
ولینژاد با اشاره به اینکه کرونا باعث بهترشدن اجراها شده بود، عنوان کرد: نوازندگان زیر ۱۸ سال امسال بسیار خوب بودند. سال گذشته فقط دو نفر کمانچهنواز از خراسان داشتیم ولی امسال ۶-۷ کمانچهنواز داشتیم.
ولینژاد در مورد اهمیت برگزاری جشنواره موسیقی جوان گفت: نوازندهها وقتی به بهانۀ رویدادی جمع میشوند از همدیگر مشورت میگیرند. غیر از این نحوه برگزاری که امسال داشتیم، به شکل دیگری نمیتوانیم جشنواره را برگزار کنیم. اگر جشنواره برگزار نشود نوازندهها انگیزشان را کمکم از دست میدهند.
وی به نوازندگان شرکتکننده توصیه کرد: اشکال بزرگ نوازندگان جوان این است که آشنایی چندانی با مقامها ندارند. مثلاً یک عده از آنها نمیدانستند آهنگی که گفته بودیم بزنند در چه مقامی است و فلسفه آن چیست. آنها باید نزد استادان بروند و از مقامها اطلاعات به دست بیاورید.
فقط و فقط تمرین کنند
جابر اطاعتی از داوران در بخش موسیقی آذربایجان درباره اجراها گفت: نوازندگانی که سال گذشته در جشنواره شرکت کرده بودند امسال بسیار خوب شده بودند. پیشرفت آنها چشمگیر و محسوس بود. این مسئله نشان میدهد که چنین جشنوارههایی چقدر میتواند مثمر ثمر باشد و چه انگیزهای را در روحیه جوانها ایجاد کند.
وی افزود: امسال سطح نوازندگیها بسیار بالا بود. نوازندههای گروه الف چشمگیر بودند. اصلاً باورکردنی نبود نوازنده ۸-۹ ساله بتواند اینقدر خوب ظاهر شود. برگزاری این جشنواره مثمرثمر است و در روند رشد و پیشرفت جامعۀ موسیقی تأثیرگذار است. موسیقی عنصری بسیار قوی و ریشهدار و فرهنگساز است.
این داور جشنواره با اعلام اینکه کرونا روی کیفیت اجراها تأثیر منفی نگذاشته بود، اظهار داشت: فکر میکنم نوازندهها در ایام کرونا در کنج خانه نشسته و تمرین کردهاند. شاید اگر کرونا نبود اینقدر پیشرفت حاصل نمیشد.
اطاعتی در پاسخ به این سؤال که چه توصیۀ فنی به نوازندگان دارید، تصریح کرد: هنر در عین حال که دنیای بسیار ظریف و شیرینی است، میتواند ظالمانه هم عمل کند. چون هنر، توجه زیادی میخواهد. کسی که کار هنری میکند باید توجه زیادی کند. حق اشتباه هم ندارد. به نوازندگان توصیه میکنم فقط و فقط تمرین کنند.
وی در پایان در رابطه با نحوه برگزاری جشنواره عنوان کرد: جشنواره موسیقی جوان چندین دوره است که برگزار میشود و بازخورد خوبی هم داشته است. اگر کرونا بماند باید جشنواره را به همین شکل برگزار کنیم.
لزوم تقویت آرشیو شنیداری برای جوانان
فرج علیپور عضو هیئت داوران در بخش موسیقی لرستان درباره کیفیت اجراها گفت: امسال اجراها کمی از سالهای گذشته بهتر بود. دختران در این جشنواره خوب ساز زدند و فکر میکنم مقامهای خوبی نیز کسب کنند. پسرها هم خوب بودند ولی باید سعی کنند بهتر کار کنند تا به موفقیتهای خوبی برسند.
علیپور به نوازندگان جشنواره توصیه کرد: باید آثار بیشتری گوش بدهند و تمرین کنند. امیدوارم کرونا تمام شود و جشنواره به قبل برگردد. سالهای قبل که جشنواره حضوری برگزار میشد بسیار خوب بود. نوازندهها میآمدند مقابل داوران ساز میزدند و همدیگر را میشناختند، ولی امسال به دلیل شرایط خاص این اتفاق نیفتاد.
مراسم اختتامیۀ چهاردهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان روز جمعه نهم آبانماه، ساعت ۹ شب از صفحۀ اینستاگرام انجمن موسیقی ایران، هفدانگ، موسیقی ما، و صفحۀ انجمن موسیقی ایران در آپارات به صورت آنلاین پخش میشود.
تهران- ایرنا- داوری مرحلۀ نهایی بخش موسیقی نواحی چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حالی به پایان رسید که به گفته یکی از داوران این بخش محدودیتهای کرونایی تاثیری بر روی اجراها نداشت.
اخبار مرتبط
-
داور جشنواره موسیقی جوان:
جشنواره باید طی سال استمرار داشته باشد
تهران- ایرنا- داوری مرحلۀ نهایی بخش «کلاسیک» چهاردهین جشنواره ملی موسیقی جوان در حالی به پایان…
-
برگزاری اختتامیه جشنواره موسیقی جوان بصورت مجازی
تهران- ایرنا- مدیرعامل انجمن موسیقی ایران از برگزار شدن مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی…
نظر شما