به گزارش ایرنا، دفاتر پیشخوان خدمات دولت، بخش عمومی و غیر دولتی برای جلوگیری از موازیکاری دستگاههای دولتی و حرکت به سوی دولت الکترونیک راهاندازی شده که البته نقش مهمی نیز در تسهیل کار مردم به ویژه در روستاها داشته است.
دفاتر پیشخوان خدمات دولت با کار ویژه ای همچون دیوان سالاری، اقتصادی و فرهنگی نقش بسزایی در تسهیل و تسریع خدمات عمومی دولت در قالب مراکز عمده خدماتی اعم از پست، پست بانک، مخابرات، آب، برق، گاز، خدمات ارتباطات و ثبت احوال و بیمه ایفا میکنند.
در کنار راهاندازی دفاتر پیشخوان دولت در شهرها، این مراکز با نام دیگری که "دفاتر ارتباطات روستایی" است، در مناطق روستایی راهاندازی شده تا دسترسی مردم به خصوص روستانشینان به خدمات الکترونیک به راحتی صورت گیرد و مشکلی در این زمینه به وجود نیاید.
ایجاد فرصت برابر، برای هر ایرانی به منظور مراجعه به دستگاه دولتی، از مزایای دفاتر پیشخوان دولتی است زیرا باید شخصی که در روستا است با فردی که در پایتخت زندگی میکند، برای مراجعه به وزارتخانهای که در مرکز کشور قرار دارد از امتیازی عادلانه برخوردار باشد.
دفاتر پیشخوان دولت در آذربایجانغربی به ۳۰۳ مورد رسید
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجانغربی گفت: از ابلاغ آیین نامه جدید دفاتر پیشخوان دولت، ۵۸ دفتر پیشخوان به آمار دفاتر پیشخوان در این استان اضافه شده و این آمار به ۳۰۳ دفتر رسیده است.
قاسم جلیلینژاد افزود: با صدور پروانه برای ۴۸ دفتر جدید تعداد دفاتر به بیش از ۳۵۰ مورد میرسد و این امر در آذربایجانغربی ظرفیت مناسبی را برای برون سپاری خدمات دستگاههای اجرایی ایجاد میکند و دریافت خدمات توسط مردم را تسهیل و رضایتمندی شهروندان را در پی دارد.
۴۱۷ دفتر فناوری اطلاعات روستایی در آذربایجانغربی وجود دارد
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجانغربی با اشاره به اینکه ۴۱۷ دفتر فناوری اطلاعات روستایی در این استان وجود دارد، گفت: طبق برنامه باید تمام دفاتر فناوری اطلاعات روستایی، خدمات خردهبانکداری را ارائهدهند که تاکنون ۲۷۸ دفتر در این راستا همکاری کردهاند.
وی افزود: با این آمار ۶۶ درصد دفاتر ICT روستایی آذربایجانغربی خدمات بانکی ارائه میدهند و باید تا پایان برنامه تمام دفاتر به ارائه این خدمت مجهز شوند.
وی اضافه کرد: با هدف بهرهمندی مردم از خدمات بانکی در مناطق کمبرخوردار از ۷۴ دستگاه خودپرداز ( ATM) منصوبه ۵۶ دستگاه آن با هزینه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با هدف دسترسی روستائیان برای روستاهای فاقد هرگونه دستگاه خودپرداز بانکی ایجاد شده است.
جلیلینژاد بیان کرد: طبق مصوبه و با توجه به مخاطره آمیز بودن ویروس کرونا برای افراد بالای ۶۰ سال ارائه خدمات برای این افراد در دفاتر پیشخوان تسهیل شد و باجهای مجزا برای ارئه خدمات بدون نوبت به این افراد ایجاد شده، که قابل تقدیر است.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجانغربی با اشاره به رتبه استان در شاخص IDI و پایین بودن سطح سواد رسانهای عنوان کرد: با توجه به پایین بودن استفاده مردم از خدمات الکترونیکی دولت در استان نقش دفتر پیشخوان برجستهتر میشود.
وی افزود: شفاف سازی در ارائه خدمات و کاهش فساد اداری در دستگاههای اجرایی منوط به الکترونیکی شدن خدمات دستگاههای اجرایی است که باید با پیگیری از دستگاهها در توسعه دولت الکترونیک تلاش کنیم.
خدمات دفاتر پیشخوان دولت به طور کامل، الکترونیکی است
دبیر دفاتر پیشخوان دولت در آذربایجانغربی گفت: درخواست ایجاد، تمدید، جابجایی، نقل وانتقال و سایر خدمات دفاتر پیشخوان دولت به طور کامل الکترونیکی است و نیاز به مراجعه حضوری ندارد.
رشید سهیلی اضافه کرد: الکترونیکی کردن خدمات دستگاههای اجرایی با توجه به شرایط کنونی و شیوع ویروس کرونا ضروریتر است.
وی تاکید کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی با جدیت پیگیر تحقق دولت الکترونیک در ارائه خدمات تمام دستگاههای اجرایی استان شوند.
درخواستهای دفاتر فناوری اطلاعات به طور ماهانه بررسی میشود
کارشناس حوزه ارتباطات و مشاور رسانهای و روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجانغربی گفت: درخواستهای تاسیس دفاتر فناوری اطلاعات به طور ماهیانه توسط پست بانک بررسی و در صورت احراز شرایط مجوز صادر میشود و برای اخذ مجوز محدودیتی وجود ندارد.
علی عزتاللهزاده افزود: دریافت قبض، پرداخت تسهیلات و خدمات بانکداری الکترونیک از جمله خدماتی هستند که در این دفاتر ارائه میشود.
وی تاکید کرد: استقرار خدمات در تمام دفاتر موجود از جمله برنامههای این اداره کل است و در این راستا برای اخذ کد بانکی برای دفاتر تازه تاسیس در صورت احراز شرایط مشکلی وجود ندارد.
وی ادامه داد: سرمایهگذاری در این دفاتر توسط خود کارگزاران انجام میشود و پشتیبانی این دفاتر انجام میشود.
در سال ۱۳۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی و ابلاغ معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی رییس جمهوری ساختار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در استانها تغییر کرد و ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانها به عنوان نماینده تام الاختیار وزیر و ناظر بر زیرمجموعههای پست، پست بانک و شرکت ارتباطات زیر ساخت (بخش دولتی) و شرکتهای خصوصی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تاسیس شد.
تمامی وظایف سازمانهای وابسته به وزارت از قبیل سازمان تنظیم مقررات، سازمان فناوری اطلاعات و غیره از طریق این ادارات کل در استانها پیگیری میشود و در همین راستا وظایف این ادارات کل جهت تحقق اهداف بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در چهار بعد نظارت امنیتی و حفاظتی، نظارت مدیریتی، نظارت برنامهای و نظارت مقرراتی تعریف شده است.
ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی به عنوان نماینده عالی بخش حاکمیت با هدف ایجاد هماهنگی در اجرای برنامهها و سیاستهای بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات بین کلیه واحدهای تابعه در استان تشکیل و مدیران کل استانی به عنوان نماینده ارشد وزارت متبوع وظیفه پاسخگویی به مقام وزارت و مقامات ارشد استان را عهدهدار است.
نظر شما