۱۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۰۰
کد خبرنگار: 1215
کد خبر: 84091591
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح آمریکا برای سلطه بر منابع گاز عراق

بغداد – ایرنا – یک تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی عراق امروز شنبه در گفت وگویی با خبرنگار ایرنا فاش ساخت، آمریکا برای سلطه بر منابع گازی عراق به دنبال تشویق ایجاد «اقلیم سنی» در این کشور است.

«وائل الرکابی» افزود: آمریکا به خوبی می داند که یکی از دومین منابع بزرگ گازی در جهان در استان الانبار در غرب عراق است و برای سلطه بر این منابع بزرگ و دست نخورده انرژی از ایده ایجاد اقلیم سنی حمایت کرده است.

به گفته وی، از نظر آمریکایی ها هرچه عراق تضعیف شده و در آشفتگی فرو رود، فرصت ها برای سلطه بر این منابع برداشت نشده گازی بیشتر برایش فراهم می شود.

وی تشویق به ایجاد اقلیم سنی، تقویت اقلیم کردستان عراق به عنوان یک جزء مستقل از عراق و درگیر کردن مناطق شیعه نشین در جنوب و مرکز عراق با ایجاد آشوب و ناآرامی را در همین راستا دانست.

الرکابی ادامه داد که بخشی از طرح ایجاد و تقویت گروه تروریستی داعش توسط آمریکا و استقرار آنها در استان های سنی نشین در سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ میلادی در همین راستا صورت گرفت اما تشکیل سازمان «الحشد الشعبی» و پیروزی بر داعش، طرح های آمریکایی ها را ناکام گذاشت.

این تحلیلگر عراقی توضیح داد که از نظر آمریکا وجود نیروهای الحشد الشعبی در استان های سنی نشین که اغلب از فرزندان همین استان ها هستند، تهدیدی برای طرح های دراز مدتش است و بر همین اساس با برافروختن بحران و اتفاقات ساختگی می کوشد این نیروهای مردمی را از این مناطق بیرون کند تا امکان استیلا بر منابع انرژی در مرحله بعد برایش فراهم شود.

وی حوادث «فرحاتیه» در ۲۶ مهرماه گذشته و «رضوانیه» در ۱۳ شهریور ماه گذشته در شمال و غرب بغداد که در هر دو مورد الحشد الشعبی را متهم کردند از این دست دانست و گفت: بعد از مدتی مشخص شد که فرحاتیه نتیجه اختلافات عشایری بوده و در حادثه رضوانیه نیز موشک شلیک شده، آمریکایی از آب درآمد و آمریکا ناچار شد دیه های قربانیان حادثه را به بستگان آنها پرداخت کند.

وائل الرکابی تاکید کرد که آمریکا با تمام توان خود فشار می آورد تا با ایجاد اقلیم سنی، سیاست های خود را در عراق برای سلطه بر منابع انرژی پیش ببرد.

وی استقرار پایگاه «عین الاسد» در استان الانبار را در همین راستا عنوان کرد و گفت که مقامات آمریکایی در نشست با تعدادی از سران عشایر و شخصیت های سیاسی و برخی گروه های شبه نظامی اهل سنت در اربیل در هفته گذشته، آنها را برای ایجاد اقلیم سنی، تشویق کرده اند که البته این نخستین نشست از نوع خود نبوده است.

الرکابی افزود که آمریکایی ها در طول سال های گذشته با فراخواندن برخی از سران عشایر و شخصیت های سنی به واشنگتن و برپایی نشست هایی در استانبول و کشورهای عربی، درصدد متقاعد کردن عرب های سنی عراق به ایجاد اقلیم سنی بوده اند.

این کارشناس سیاسی عراق نسبت به آینده سیاست های آمریکا در کشورش ابراز نگرانی کرد و گفت که سیاست های آمریکا به شدت آینده عراق را در برابر گسست و تجزیه قرار می دهد.

وی خاطر نشان ساخت که رژیم صهیونیستی با ایده «از نیل تا فرات» و برخی کشورهای اروپایی با ادعای اینکه سرزمین تاریخی عراق، زادگاه ابراهیم (ع) است، از این رویکرد آمریکا برای ایجاد آشفتگی و آشوب و در نهایت تضیعف یا تجزیه عراق حمایت کرده اند.

وی اعتراضات یکسال گذشته در عراق را یکی از نمونه های سیاست آمریکا برای گسترش هرج و مرج در عراق دانست.

الرکابی تاکید کرد که آمریکا همچنان بازیگر صحنه داخلی عراق است و سرنخ های بازی ها در اختیار واشنگتن است که آنها را در راستای سیاست هایش تحریک می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha