۱۲ آبان ۱۳۹۹، ۸:۵۱
کد خبرنگار: 1223
کد خبر: 84093933
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خراسان شمالی، گنجینه فرهنگ‌ها و معرفت‌ها بر مدار قرآنی وحدت

بجنورد - ایرنا - جورچین وحدت در خراسان شمالی، گنجینه فرهنگها و معرفت‌ها به گونه‌ای چیده شده است که هیچ اختلاف و منازعه‌ای که ریشه در تفاوت‌های مذهبی داشته باشد، نتوانسته است زندگی مسالمت‌آمیز ساکنان آن را زیر سووال ببرد.

ایجاد و گسترش وحدت در هر جامعه متنوع و دارای هویت های خاص فرهنگی ــ اجتماعی ضرورتی انکارناپذیر است زیرا باهم بودن و در کنار هم بودن می تواند صلح، رشد اقتصادی، توسعه فرهنگی، مشارکت سیاسی را به بهترین و آسانترین شکل به بار آورد.

خراسان شمالی با داشتن خرده فرهنگ های ترک، کرد،  تات، بلوچ و ترکمن از استان هایی است که نقش خود را در تکمیل جورچین (پازل) وحدت کشور با احترام به اعتقادات و باورهای همدیگر و پرهیز از رفتارهای حساسیت برانگیز، که لازمه وحدت است به خوبی ایفا کرده است و به تعبیر دیگر زندگی اهالی شیعه و سنی این منطقه به گونه ای در هم تنیده شده و ارتباط ها چنان صمیمی است که در نگاه نخست پی بردن به اختلاف مذهبی و نژادی در این منطقه کار آسانی نیست.

شاید رمز این برادری موجود بین شیعیان و اهل سنت این استان که از گذشته های دور وجود داشته و بعد از انقلاب نیز جانی دوباره گرفته است در بی توجهی به برخی مسایل فرعی مذهب یا احترام به اعتقاد یکدیگر و یا در همرنگی در بسیاری از مناسبت ها باشد به گونه ای که اهل سنت خراسان شمالی علاوه بر تکریم امامان شیعه و عزاداری در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی و نذر و اطعام در مناسبت های دینی، در روزه داری ماه مبارک رمضان نیز به نظر ولی معظم فقیه پایبند بوده و عید فطر را منطبق بر اعلام معظم له برپای می دارند.

زندگی همراه با آرامش و مدارا و مسالمت آمیز ساکنان شیعه و سنی مذهب این استان زبانزد خاص و عام است و این تفاوت مذهبی هیچگاه سبب نشده تا صلح میان شیعه و سنی مخدوش شود و دلیل بر این مدعا آنکه تاکنون هیچ اختلاف و منازعه ای، که ریشه در تفاوت مذهبی داشته باشد در این خطه گزارش نشده است.

بدون شک وحدتی که در استان  وجود دارد و زندگی مردم براساس آن شکل گرفته، الگوی موفقی برای همه مسلمانان و پیروان دیگر ادیان است زیرا انسجامی که در بین این مردم وجود دارد باعث شده که هیچ فرعی باعث نشود که اصل کلمه وحدت در سایه قرار گیرد و همه مردم به عقاید و اعتقادات و باورهای یکدیگر احترام می گذارند.

آرامش روانی و اجتماعی اولویت نخست علمای اهل سنت 

مدیر حوزه علمیه هدایتی اهل سنت رازوجرگلان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه امنیت، اولویت اصلی در فقه اهل سنت است، اظهار داشت: آرامش روانی و اجتماعی مردم  همیشه اولویت علمای منطقه بوده است به گونه ای که آنها همیشه مردم را به آثار و مزایای امنیتی که نتیجه وحدت و تقریب است،  آگاه کرده اند.

آخوند خال محمد سرفراز با بیان اینکه در فقه اهل سنت، هرگونه بی احترامی به باورهای اسلامی حرام شمرده شده است، تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم بارها فرموده است که از تفرقه بپرهیزید زیرا که اقتدار و ابهت شما را از بین خواهد برد.

هیچگاه احساسی عمل نکرده ایم

وی با اشاره به اینکه حفظ وحدت در گرو باورهای قلبی پیروان مذاهب به آن است،  اظهار داشت: اگرچه با برادران شیعه در برخی مسایل فقهی اختلافاتی داریم ولی در برخورد با عوامل اختلاف برانگیز هیچگاه احساسی و میدانی عمل نکرده ایم به گونه ای که در صورت مشاهده با هرگونه عوامل تفرقه برانگیز، آن را از طریق مراجع قانونی پیگیری کرده ایم.

آخوند سرفراز با بیان اینکه همکاری مسوولان در برخورد با عوامل تفرقه برانگیز یکی از عوامل حفظ وحدت این منطقه است، افزود: علما و مردم این منطقه هیچگاه برادران شیعه خود را رقیب خود نداسته اند تا بخواهند به دنبال مسایل اختلاف برانگیز فقهی باشند.

وی افزود: با نگاهی کوتاه به تاریخچه زندگی علمای این منطقه می توان دریافت که آنها بیشتر به دنبال برپایی فضایل و مکارم اخلاقی در جامعه بوده اند به گونه ای که همیشه از دامن زدن به برخی مسایل اختلاف برانگیز برای کسب شهرت و فرصت اجتماعی فراری بوده اند.

توجه به اساس اسلام، رمز زندگی مسالمت آمیز شیعه و سنی 

امام جمعه مسجد خاتم الانبیا (ص) اهل سنت بجنورد نیز با بیان اینکه وحدت باید دوطرفه باشد و هر ۲ طرف در نزدیکی دیدگاه‌ها بکوشند، اظهار داشت: مردم خراسان شمالی اعم از شیعه و اهل سنت از گذشته های دور همواره در کنار هم زندگی مسالمت آمیز و توام با مفاهمه ای داشته اند زیرا علمای منطقه همیشه مردم را به اساس اسلام فراخوانده اند.

آخوند آتا داوری افزود: در حقیقت هیچگاه علمای شاخص منطقه در سخنرانی ها و تعاملات با مردم به اندک اختلافات مذاهب در فروعات دین متوسل نشده اند،  بلکه مردم را به اشتراکات فراوان مذاهب با یکدیگر آگاه کرده اند.

وی با اشاره به ارادت ویژه اهل سنت به اهل بیت پیامبر(ص) افزود: نامگذاری فرزندان اهل سنت در این منطقه به نام های فاطمه، حسن، حسین، علی، جواد،  رضا و ...،  شاهدی بر عشق و ارادت آنان به خاندان پیامبر اسلام (ص) و نقطه اشتراک بین برادران شیعه و سنی برای زندگی دینمدارانه فارغ از هرگونه تعصبات کورکورانه است.

رابطه عاطفی و صمیمانه ای بین علمای اهل سنت و شیعه برقرار است

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی نیز با اشاره به اینکه اهل سنت این منطقه حنفی مذهب هستند، تصریح کرد: جماعت اهل سنت حنفی‌مذهب از حیث مبانی کلامی و فقهی بسیار به مذهب شیعه نزدیک است اما آنچه که باعث وحدت و پایداری بین مذاهب شده است روابط عاطفی بین علمای شیعه و سنی منطقه است به گونه ای که همیشه با هم تعاملات و نشست های صمیمانه ای داریم.

حجت‌الاسلام علی خادمی افزود: اگرچه هم مرزی مناطق اهل سنت نشین استان با ترکمنستان و آرام بودن این مرز در زندگی مسالمت آمیز اهالی این مناطق با شیعیان بی تاثیر نیست اما باید توجه داشت که برخلاف برخی مناطق مرزی کشور، با همکاری خوب علمای اهل سنت منطقه اندیشه های فرقه ضاله وهابیت نتوانسته است جای پایی به این مناطق باز کند.

وی با اشاره به سفر علمای سنی مذهب لبنانی در سال ۹۸ به خراسان شمالی اظهار داشت: برخورداری اهل سنت این منطقه از بسیاری از امکانات و آزادی های مذهبی باعث حیرت و تعجب آنها شده بود تا جایی که این علما برادری بین شیعه و سنی این منطقه را الگویی برای جهان اسلام خواندند.

حجت الاسلام خادمی با اشاره به افزایش مساجد اهل سنت بعد از پیروزی انقلاب در استان افزود: هم اکنون ۲۱ خانه قرآن در استان  با مدیریت برادران اهل سنت فعال است که از حمایت مالی و معنوی این سازمان نیز برخوردار هستند.

وی خاطرنشان کرد: اگر مورد اختلاف برانگیزی هم در بین مذاهب مشاهده شده باشد با رویکردی ناصحانه و آگاهی بخش حل شده است.  

به روایت اهل سنت ۱۲ ربیع الاول سالروز ولادت پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) است و اهل تشیع معتقدند که آن حضرت در ۱۷ ربیع الاول متولد شده است.

با ابتکار حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی از ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است.

بیش از ۱۰ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی را ترکمن های اهل سنت تشکیل می دهند که در شهرستان های راز و جرگلان، مانه و سملقان و بجنورد سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha