۱۱ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۵۵
کد خبرنگار: 2666
کد خبر: 84095048
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اعداد و ارقام بزرگ کرونایی در کوچک‌ترین استان کشور

۱۱ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۵۵
کد خبر: 84095048
معصومه امیدی
اعداد و ارقام بزرگ کرونایی در کوچک‌ترین استان کشور

ایلام - ایرنا - کرونا این روزها با سرعت باورنکردنی اعداد و ارقام را در ایلام، کوچک‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین استان کشور جابجا می‌کند، رکوردها مرتبا شکسته می‌شوند و تعداد مبتلایان، بستری‌ها، بیماران بدحال و فوتی‌ها با افزایش سرسام‌آوری سر به فلک می‌کشد.

به گزارش ایرنا، بیمارستان‌ها به مرز اشباع ظرفیت رسیده‌اند، اکسیژن‌سازی و اکسیژن‌رسانی به بیماران با سختی فراوان مواجه است، مرگ و میر مبتلایان جوان و بدون هیچگونه بیماری زمینه‌ای در حال افزایش است و تنها در هفت روز گذشته یک هزار و ۸۸۸ نفر مبتلا و ۳۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

روز گذشته رکورد تعداد مبتلایان در استان ۵۸۰ هزار نفری ایلام با جهش بی‌سابقه‌ای به ۵۳۹ نفر رسید که از بالاترین تعداد ثبت شده تا کنون حدود ۱۶۴ نفر بیشتر بود.

کرونا برای تعدادی از مردم ایلام آنقدر عادی و سهل شده است که اعداد و ارقام مبتلایان و فوتی‌ها دیگر کسی را نمی‌ترساند حتی اگر در یک هفته از هر ۳۰۰ ایلامی یک نفر به کرونا مبتلا شده باشد و آمار مبتلایان در ۱۰ روز نخست مهرماه ۲ برابر مجموع مبتلایان در شهریورماه باشد.

تازه این، آن روزهای تاریک و سیاهی که هشدارش را می‌دهند نیست و اگر روال به این شکل ادامه یابد، تصور وضعیت در روزهای پیش‌رو ترسناک خواهد بود.

هفته گذشته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایلام اعلام کرد: وضعیت در حوزه درمان کرونا از قرمز عبور کرده و به سیاه رسیده است و اگر روند همینطور ادامه یابد تخت‌های بیمارستانی که هیچ، کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف بیمارستان‌ها نیز دیگر جایی برای بیماران نخواهند داشت.

روند نگران‌کننده متوقف نشد/مرگ دردناک دختر ۱۸ ساله چرداولی در خوش‌خیالی ایلامی‌ها

این هفته نه تنها روندی که روزهای نگران‌کننده و سختی را پیش‌روی ایلامی‌ها قرار می‌داد متوقف نشد بلکه بدتر هم شد و به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام تعداد بستری‌ها و بیماران بدحال کرونا افزایش صعودی یافت که آمار مرگ و میر در روزهای پیش‌رو را به صورت تصاعدی بالا می‌برد.

ایلامی‌ها در خیال خوش خود تصور می‌کنند بستری یا فوتی ناشی از کرونا تنها گریبانگیر افراد خاصی از جمله سالمندان یا افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود اما مرگ دردناک دختر ۱۸ ساله چرداولی در هفته گذشته آنهم بدون هیچگونه بیماری زمینه‌ای نادرست بودن این تصور را به اثبات رساند تا جایی که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اعلام کرد: چنانچه با این وضعیت پیش برویم ممکن است گروه سنی فوتی‌ها به کودکان هم برسد که بسیار نگران‌کننده و خطرناک است.

ابتلای همزمان اعضای خانواده به کرونا؛ گرفتاری جدید روزهای پاییزی

همزمانی مرگ‌آفرین کرونا با سرماخوردگی و آنفلوآنزای فصلی از راه رسیده است، بسیاری علایم بیماری را به سرماخوردگی ساده نسبت می‌دهند که این مساله باعث افزایش ابتلای درون خانوادگی شده و از طرفی افراد تا زمان بد حال شدن برای درمان مراجعه نمی‌کنند به همین دلیل بستری کرونا با سن پایین در این استان بسیار زیاد شده است.

مساله‌ای که باعث شد معاون بهداشتی بهداشتی دانشگاه ‌علوم پزشکی ایلام هشدار دهد این استان آنقدر تخت بیمارستانی ندارد که افراد ۲۵ و ۳۰ ساله بستری شوند.

راه ساده پیشگیری از تاثیرگذاری مرگبار کرونا و آنفلوآنزا

به گفته متخصصان، پیشگیری از تاثیرگذاری این همزمانی خطرناک یک راه ساده دارد و آن اینکه افراد به محض بروز علایم غیراختصاصی کرونا از جمله آبریزش بینی و عطسه خود را کرونایی محسوب کرده و پروتکل‌های قرنطینه را تا زمان پدیدار شدن علایم اختصاصی مانند تب، سرفه خشک و تنگی نفس رعایت کنند.

به عبارتی دیگر همه افراد باید هر گونه علایم بیماری را تا زمانیکه خلاف آن ثابت شود به حساب کرونا بگذارند در غیراینصورت شاهد وضعیتی خواهیم بود که در یک خانواده همه اعضای آن به کرونا مبتلا می‌شوند که شرایط بسیار سخت و پیچیده‌ای را ایجاد خواهد کرد ضمن اینکه افراد به تصور اینکه دچار سرماخوردگی ساده شده‌اند تا زمان بدحال شدن به بیمارستان مراجعه نمی‌کنند.

۴۰ درصد فوتی‌های کرونا در ایلام با حال وخیم به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند

دکتر محمد کریمیان رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام، الگوی مراجعه مبتلایان کرونا به مراکز درمانی در این استان را دیرهنگام توصیف کرد و گفت: بر اساس آمار ۴۰ درصد افراد فوت شده با حال وخیم به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

چه بسا اگر این ۴۰ درصد در روزهای اولیه و در زمان طلایی برای درمان و جلوگیری از پیشرفت بیماری مراجعه می‌کردند فوتی‌های ناشی از کرونا در این استان ۴۰ درصد کمتر بود که آمار کمی نیست و تنها در یک هفته گذشته ۱۴ نفر کمتر جان خود را از دست می‌دادند.

ده‌ها فوتی و مبتلای جدید با بجای آوردن سنت‌های آبا و اجدادی

حضور پررنگ ایلامی‌ها در مراسمات خصوصا تشییع جنازه و فاتحه اموات اجازه نمی‌دهد کرونا روی آرام شدن بگیرد و به سرعت به تاخت و تاز خود ادمه می‌دهد.

مراسمات در این استان با همان شکل سنتی و سخت‌گیرانه خود و با وجود تمامی محدودیت‌ها برگزار می‌شود و علاوه بر پیرمردان و پیرزنان که جزو پرخطرترین اقشار نیز هستند و کماکان خود را ملزم می‌دانند که به سنت نیاکان هیچ مراسم عزا و فاتحه‌ای را به جای نگذارند، جوانان و زنان و مردان نیز در این مراسمات حضور می‌یابند.

ترس از اینکه صاحبان عزا گلایه کنند همه را از کوچک و بزرگ به مراسمات فاتحه و تشییع جنازه می‌کشاند و کسی یا کسانی نیستند که این تابوی صدها ساله را بشکنند تا بجای آوردن سنت آبا و اجدادی ده‌ها و صدها نفر دیگر را به کام مرگ نبرد.

قاسم سلیمانی‌دشتکی استاندار ایلام که خود فرزند زاگرس است، هشدار داد: حضور پررنگ در مراسمات عزا و شادی مشکل مردم مناطق زاگرس‌نشین از جمله ایلام است که به شکل‌گیری موج سوم کرونا در این استان منجر شده است.

وی از فرمانداران خواست: بطور ویژه از تشکیل هرگونه اجتماعات عزا و شادی در سطح شهرستان‌ها  جلوگیری و افراد خاطی را به مراجع قضایی معرفی کنند.

با بیان اینکه آرامستان‌ها از مراکز انتشار بیماری کرونا است، افزود: انتظار می‌رود وضعیت آرامستان شهرستان‌ها مدیریت شده و مسئولان ذیربط با ابزارهای موجود مانع از تجمعات در این مناطق شوند.

وی تاکید کرد: همه این مشکلات نشان می‌دهد که کار مبارزه با ویروس کرونا خیلی جدی و با اهمیت شده و به حساس‌ترین مرحله خود رسیده است و همه مردم و دستگاه‌های مسئول باید با جدیت پای کار بیایند.

عمق فاجعه کرونا در این استان فراتر از تصور است، چند راه ساده در شرایطی که تخت خالی و اکسیژن نیست و پرسنل بیمارستان‌ها یا خود مبتلا شده یا توان‌شان در تیمار انبوه بیماران بدحال کرونا رو به اتمام است، جان ما و عزیزانمان را در رزوهای سرد و تاریک پیش‌رو نجات می‌دهد.

گلایه صاحبان عزا و متهم شدن به بی‌مبالاتی به رسم و رسومات را به جان بخریم اما اجازه ندهیم با شرکت در مراسمات جان عده‌ای دیگر در خطر بیفتد، استفاده از ماسک راه ساده پیشگیری از کرونا پیش‌روی ماست، دستهایمان را به صورت مرتب بشوییم ضمن پرهیز از حضور در تجمعات از ترددهای غیرضروری پرهیز کنیم و اجازه جولان بیش از این به کرونا ندهیم که همین روزهاست که یقه ما و عزیزانمان را نیز بگیرد و آنگاه است که پشیمانی سودی ندارد.

به گزارش ایرنا، مجموع مبتلایان کرونا در این استان تا روز شنبه ۱۰ مهرماه ۱۶ هزار و ۳۹۳ نفر و مجموع فوت‌شدگان ۳۷۶ نفر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha