بازگشت به برجام با بایدن و ادامه فشار حداکثری با ترامپ

تهران- ایرنا- «مهدی جوکار» تحلیلگر مسائل بین‌الملل به ایرنا گفت: حضور جو بایدن در کاخ سفید شرایط را به کل متفاوت خواهد کرد، چرا که بایدن و مشاورانش بارها از بازگشت به برجام سخن گفته اند؛ این در حالی است که حضور احتمالی ترامپ بر مسند ریاست جمهوری آمریکا؛ ادامه ی فشارحداکثری بر ایران را به دنبال خواهد داشت.

سرانجام انتخابات  آمریکا روز گذشته برگزار شد تا  رئیس جمهوری بعدی این کشور برای چهار سال آینده مشخص شود.  "مهدی جوکار" کارشناس روابط بین الملل در گفت و گو با ایرنا به بررسی دستور کار و سیاست های آینده این دو نامزد احتمالی پرداخته است. وی  سیاست های تهران و واشنگتن در قبال یکدیگر را در صورتی که «دونالد ترامپ» بر مسند قدرت باقی  بماند یا «جو بایدن» رقیب دموکرات وی به کاخ سفید راه یابد  را مورد تحلیل و واکاوی قرار داده است.

 ادامه فشارحداکثری بر ایران با فرض پیروزی ترامپ

مهدی جوکار کارشناس مسائل خاورمیانه با اعلام اینکه سیاست‌های جدید کاخ سفید کل خاورمیانه را تحت تاثیر قرار خواهد داد و محدود به کشور ما نیست،  با فرض پیروزی ترامپ به تحلیل  سیاست های  وی پرداخت و گفت: در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فشارحداکثری بر ایران ادامه خواهد یافت. مسائل مربوط به پرونده هسته‌ای ایران اصلی ترین محور این فشار حداکثری خواهد بود. همچنین شاهد افزایش فشارها بر متحدان ایران در عراق، سوریه و لبنان خواهیم بود.

 این تحلیلگر ارشد بین الملل گفت: تشدید تحریم ها به نیت کشاندن ایران پای مذاکره یکی از مهمترین سیاست های ترامپ در دور جدید ریاست جمهوری خود در کاخ سفید خواهد بود؛ با این پیش فرض که مذاکرات احتمالی با ایران را مطابق با خواسته های خود پیش ببرد و امتیازهای بسیاری از ایران بگیرد.

 وی در ادامه افزود: سیاست های دوره جدید دونالد ترامپ باعث به حاشیه رفتن بیشتر مساله فلسطین خواهد شد و احتمال ایجاد یک اجماع منطقه‌ای با حضور اسرائیل، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و از جمله عربستان  قوت خواهد داد که به طور قطع یکی از مهمترین اهداف این اجماع، فشار حداکثری بر ایران است.

 جوکار در پاسخ به این سوال که احتمال بروز جنگ در دور جدید ریاست ترامپ چقدر است گفت: سیاست ترامپ در حالت کلی به جنگ و تحرکات نظامی ختم نمی‌شود، اما شخصیت ترامپ و انجام تصمیمات خلق الساعه توسط وی و همچنین حضور برخی مشاوران از جمله «مایک پمپئو» و «جراد کوشنر» در اطراف او، احتمال حمله نظامی محدود علیه ایران در دوره جدید را تقویت خواهد کرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در انتهای بخش نخست اظهاراتش مذاکره را تنها راه ایران برای کاهش تنش‌ها و بهبود وضعیت داخلی و معیشتی مردم در برابر سیاست های ترامپ عنوان کرد.

بازگشت به برجام با حضور  بایدن در کاخ سفید 

مهدی جوکار با اعلام اینکه پیش بینی نتایج انتخابات آمریکا بسیار سخت و پیچیده شده است، در مورد روی کار آمدن جو بایدن در کاخ سفید و سیاست های جدید آمریکا در قبال ایران ابراز داشت: حضور جو بایدن در کاخ سفید شرایط را به کل متفاوت خواهد کرد. بایدن و مشاورانش بارها از بازگشت به برجام سخن گفته اند. هرچند بازگشت به برجام احتمالا با ارائه پیش شرط هایی از طرف دولت احتمالی بایدن مطرح خواهد شد، اما در کل پیروزی بایدن باعث کاهش سطح تنش ها در منطقه خاورمیانه خواهد شد. برداشتن تدریجی و گام به گام تحریم ها از نتایج بازگشت به برجام خواهد بود. به علاوه اینکه با بازگشت به برجام و به وجود آمدن فضای گفتگو میان ایران و آمریکا احتمال مذاکره در دیگر مسائل مهم بین دو کشور نیز به وجود خواهد آمد.

این پژوهشگر حوزه بین الملل در مورد سیاست های جو بایدن در خاورمیانه و به ویژه در مقابل ایران افزود:حضور بایدن در کاخ سفید از جهات مختلف به نفع ایران خواهد بود. موضع گیری بایدن در مقابل فلسطینی ها، که حل مساله فلسطین را منوط به مشارکت فلسطینی ها در هرگونه مذاکره صلح دانسته است و همچنین انتقاد از سیاست های عربستان در قبال یمن، محدودیت بر سر راه فروش تسلیحات به این کشور و موارد دیگر از جمله سیاست های مطرح شده توسط بایدن است که نتایج آن بیش از هر چیز به نفع ایران خواهد بود.

جوکار در پایان این گفتگو بار دیگر از تاثیر مثبت ریاست جمهوری بایدن بر زندگی اجتماعی و اقتصادی مردم سخن گفت و برگشت به برجام را پیش شرط بهبود روابط دو طرف، برداشتن تحریم ها و به طور کلی کاهش تنش‌ها بین تهران و واشنگتن عنوان کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha