سینمای آمریکا نمی‌تواند نقش برادر بزرگ هنر هفتم را ایفا کند

تهران- ایرنا- آتم اِزگون فیلمساز تجربه‌گرای کشور ترکیه به عنوان مهمان جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: گاهی برخی از آمریکا می‌آیند و در خاورمیانه فیلم می‌سازند به همین ترتیب نقش برادر بزرگتر را بازی و ترحم‌گونه رفتار می کنند. این فیلمسازان خودشان مشکل ایجاد می‌کنند. کشورهای توسعه‌یافته که نماینده جهان می‌شوند در واقع ۸۰ درصد جهان را با قصه‌های خودشان پر می‌کنند.

شب گذشته (دوشنبه ۱۲ آبان ماه) در ساعت ۲۰ نشست تخصصی «انتخاب فیلم برای فستیوال ها» با حضور وتون نورکولاری، دبیر جشنواره فیلم مستند کوزوو و نشست پترا هولزر و آتم ازگون با اجرای رامتین شهبازی و ترجمه نامدار شیرازیان و غزال بخت آزاد در ساعت ۲۲ از لایو اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران در خلال جشنواره فیلم کوتاه تهران پخش شد.

رامتین شهبازی در نشست اول ششمین شب جشنواره گفت: این گفت و گو را به استاد کامران شیردل تقدیم خواهیم کرد که بر گردن سینمای ایران بسیار حق دارند. این هنرمند مستندهای صنعتی و اجتماعی بسیاری ساختند و در عرصه فیلم بلند هم بر سینمای داستانی ایران تاثیرگذار بوده‌اند.

دعوت از فیلمسازان ایرانی برای حضور در سینمای کوزوو

سپس وتون نورکولاری ضمن اشاره به سابقه خود و همچنین حضور سینماگران ایرانی در جشنواره فیلم کوزوو گفت: از فیلمسازان ایران می‌خواهم که به جشنواره ما و سایر جشنواره‌ها ایمیل بزنند. فیلم‌های بسیاری از فیلمسازان ایرانی دیده‌ام و به نظرم فیلم‌های ایرانی باید به شکل گسترده به نمایش دربیاید.

رامتین شهبازی با تاکید بر اینکه جشنواره کوزوو بر اقتصاد منطقه خود و همچنین ساخت ۴۰ سینما نقش داشته است؟ پرسشی را درباره نقش جشنواره‌های سینمایی بر رونق اقتصادی شهرها مطرح کرد که نورکولاری پاسخ داد: وقتی ما جشنواره را شروع کردیم هیچ سینمایی در شهر وجود نداشت، اما سنت سینما رفتن در شهر موجود بود. ما زمانی آغاز به کار کردیم که تنها سینمای شهر بسته شد بود، در حالی که قبل از جنگ سه سینما داشتیم.

نقش جشنواره بر رونق اقتصادی شهر

نورکولاری سینماگر اهل کوزوو خاطرنشان کرد: ما جشنواره را شروع کردیم تا سینماهای شهر دوباره جان بگیرند. این تنها هدف و آرزوی ما در آن زمان بود. مدتی طول کشید تا توانستیم یکی از این سالن‌های سینما را بازگشایی کنیم، ما در طول این ۱۵ سال که از عمر جشنواره می‌گذرد، برای هر جشنواره یک سینما می‌ساختیم و سپس جشنواره بدین ترتیب رشد کرد.

همچنین بسیاری از مردم به جشنواره آمدند، هتل‌ها بازگشایی شدند و جشنواره از نظر اقتصادی بسیار نقش مثبتی را برای شهر ایفا کرد. پس از مدتی تصمیم گرفتیم نظرسنجی را انجام دهیم تا ببینیم تاثیر اقتصادی این جشنواره چه بوده است که نتیجه آن حکایت از کمک پنج میلیون یورویی جشنواره به اقتصاد شهر داشت.

فیلم تجربی و شاعرانگی‌اش

در ساعت ۲۲ نیز نشست پترا هولزر و آتم اِزگون از کشور ترکیه با موضوع تجربه‌گرایی در سینما با تمرکز بر ویدیوآرت، فیلم کوتاه و مستند با اجرای رامتین شهبازی برگزار شد.

رامتین شهبازی ابتدا این گفت و گو را با نورالدین زرین‌کلک استاد انیمیشن تقدیم کرد.

سپس اتم ازگون بیان کرد: امروز روز افتتاحیه جشنواره‌ای تحت مدیریت ما در حوزه محیط زیست بود و همزمان در این برنامه هم حضور داریم بنابراین روز خوش یمنی است. این جشنواره هفت سال پیش شروع به کار کرد و درباره خطرات محیط زیستی است.

وی گفت: گاهی برخی از آمریکا می‌آیند و در خاورمیانه فیلم می‌سازند به همین ترتیب نقش برادر بزرگتر را بازی و ترحم‌گونه رفتار می‌کنند. این فیلمسازان خودشان مشکل ایجاد می‌کنند. ۴۰ سال پیش سینما را با ساخت فیلم مستند و تجربی آغاز کردم و به کشورهای مختلف رفتم اما متوجه شده‌ام که اخیرا جشنواره‌ها به ابزاری برای پخش کنندگان تبدیل شده‌اند.

نقش فیلمسازان کمرنگ شده و برگزارکنندگان فستیوال‌ها در فرآیند انتخاب فیلم دچار مشکل می شوند. وقتی به تعداد فیلم‌های دریافتی در جشنواره‌ها نگاه می کنیم، می بینیم ۸۰ درصد فیلم ها از آمریکاست و گویا آنها ۸۰ درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند در حالی که اینطور نیست. این کشورهای توسعه‌یافته که نماینده جهان می شوند درواقع ۸۰ درصد جهان را با قصه‌های خودشان پر می‌کنند.

وی افزود: اگر فیلم‌های سینمایی و داستانی را یک معیار در نظر بگیریم و بخواهیم آنها را با فیلم تجربی مقایسه کنیم، می‌توانیم بگوییم فیلم داستانی مثل قصه و فیلم تجربی مثل یک شعر است.

سینمای تجربی در ترکیه درآمد ندارد

ازگون با اشاره به سینمای تجربی بیان کرد: ما در سینمای ترکیه به عنوان هنرمند تجربی نمی‌توانیم دوام بیاوریم چون فعالیت در این گونه سینمایی به عنوان یک منبع درآمد محسوب نمی‌شود.

در ادامه پترا هولزر با اشاره به استقبال از فیلم‌های ایرانی در جشنواره های خارجی از فیلم‌های ژان لوک گدار به عنوان نمونه بارز آثاری تجربی در زمانه خودش یاد کرد.

در ششمین روز از جشنواره ۳۷ چه گذشت؟

روز گذشته دو فیلمساز عرصه فیلم کوتاه نیز به بیان نقطه نظرات خود درباره این گونه سینمایی پرداختند.

فرانک مرادی در این باره گفت: زحمت ساخت فیلم کوتاه به اندازه فیلم بلند است ولی به لحاظ ساختاری و محتوایی جریان خودش را دارد و باید از همان جریان تبعیت کند.

همچنین رضا مسعودی کارگردان فیلم کوتاه بیان کرد: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های فیلم کوتاه، بحث فیلنامه است، زیرا در فیلم کوتاه به اقتضای سبد زمانی که در اختیار داریم باید قصه را کوتاه و به اختصار روایت کنیم.

از امروز ۱۳ آبان ماه به مدت پنج شب، هر شب دو نشست تخصصی با حضور استادان ایرانی در صفحه اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می‌شود که استادان شب اول کاظم ملایی و بهزاد بهزادی هستند.

سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی تا ۱۷ آبان با برگزاری نشست‌های تخصصی ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha