آیا تغییر رئیس جمهور، سیاست آمریکا را تغییر می دهد؟

بغداد - ایرنا- شماری از تحلیلگران و سیاستمداران عراقی در تحلیل خود از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تلاش کردند تا به این سوال اساسی پاسخ دهند که آیا اساسا با تغییر رئیس جمهور در آمریکا، سیاست های این کشور تغییر می کند؟

به گزارش ایرنا، این تحلیلگران و سیاستمداران عراقی با گرایش های مختلف سیاسی هریک به فراخور خود به تجزیه و تحلیل انتخابات آمریکا و روابط داخلی و خارجی این کشور در سایه نتایج آن پرداختند.

برخی از آنها از شکاف داخلی شدید در آمریکا می گویند که در تاریخ این کشور سابقه نداشته است و برخی دیگر نیز از کارتل های آمریکایی و دولت در سایه سخن گفتند که در این کشور تصمیم گیرنده هستند.

«رامی السکینی» عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق از آن دست از سیاستمدارانی است که معقتد است تغییر رئیس جمهور راهبرد آمریکا را تغییر نمی‌دهد زیرا این راهبرد برپایه منافع این کشور استوار است.

«فاضل جابر» نماینده «ائتلاف الفتح» در پارلمان عراق نیز می گوید که هر کس در کاخ سفید باشد، تفاوت در خط مشی کلی سیاست خارجی آمریکا نمی کند.

«علی فضل الله» از تحلیلگران عراقی است که اعتقاد دارد: جهان عرب از سیاست ها و دخالت های آمریکا رنج می برد.

وی می افزاید: معتقدیم که هر فردی در کاخ سفید باشد، واقعیت سیاسی را تغییر نمی دهد.

این تحلیلگر هم معتقد است که سیاست آمریکا ثابت است و فقط چهره ها عوض می شوند و کشورهای عربی باید محتاط عمل کنند.

«امیر الساعدی» از پژوهشگران سیاسی عراقی نیز تاکید می کند که هر کس خواه جمهوری خواه یا دموکرات در کاخ سفید باشد، منافع آمریکا را در صدر اولویت های خود قرار می دهد. همین امر درخصوص اسرائیل نیز صدق می کند.

به اعتقاد وی، این کارتل ها هستند که دولت در سایه در آمریکا هستند و همین ها هم هستند که یک سری تصمیم ها می گیرند تا دولت بعدی که روی کار بیاید، آن را اجرا کند. یعنی اگر نیاز به جنگ باشد، بایدن دموکرات هم که باشد، آن را اعلام می کند.

این پژوهشگر تاکید می کند: سیاست آمریکا، هدف های ثابتی دارد و باید منافع مالی آمریکا در این راهبرد حفظ شود.

وی می افزاید: هر رئیس جمهوری در کاخ سفید باشد، از سلسله اهداف ملی آمریکا کوتاه نخواهد آمد و در راستای حفظ منافع و امنیت دولت سایه در آمریکا و منافع آمریکا گام برخواهد داشت.

«سمیر الصمیدعی» تحلیلگر عراقی نیز از آن دسته سیاستمدارانی است که انتخابات امسال ریاست جمهوری آمریکا را کاملا متفاوت از انتخابات های دوره های گذشته توصیف می کند و می گوید: تفاوت انتخابات امسال نسبت به انتخاب های گذشته نخست به این خاطر است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور است و دوم اینکه، مردم آمریکا به طرز بی سابقه ای دو دسته شده اند و شکاف زیادی بین آنها ایجاد شده است.

وی می افزاید: شاهدیم که شبه نظامیان راستگرای تندرو دست به تهدید زده اند که چنین کاری برای اولین بار در آمریکا روی می دهد.

این تحلیلگر می گوید: ما برای اولین بار از 20 سال گذشته تاکنون شاهد درگیری قضایی درباره ریاست جمهوری آمریکا بوده ایم. 20 سال پیش بین بوش و الگور چنین اتفاقی افتاد و در نهایت با قبول رای دادگاه محترمانه کنار رفت.

الصمیدعی می افزاید: اما اکنون فضای آمریکا ملتهب و مسموم است و امروز ترامپ می گوید یا من برنده شده ام یا تقلب شده است. او طرفدارانش را تحریک می کند که عملا نتایج را نپذیرند. ترامپ حتی به صورت تلویحی آنها را تشویق به خشونت می کند. چنین چیزی در آمریکا سابقه نداشته است و نگرانی های زیادی را نه فقط بین دموکراتها بلکه بین خود جمهوری خواهان نیز ایجاد کرده است.

وی تصریح می کند: من فکر می کنم که خود جمهوری خواهان تلاش خواهند کرد که ترامپ را مهار کرده و فعالیت های حقوقی او را محدود کنند.

این تحلیلگر عراقی می گوید: همه توئیت ها و شکایت ها و اتهامات درخصوص تقلب در انتخابات از جانب آمریکا مقدمه ای برای اعلام شکست است. او درحال بستن چمدان خود در کاخ سفید است اما می خواهد که این شکست را به گردن نگیرد و بگوید که تقلب شده است.

وی در عین حال در پاسخ به این سوال که آیا تغییر رئیس جمهور به تغییر سیاست ها می انجامد، می گوید: ارکان و جوهره سیاست های آمریکا ثابت است و ادامه دارد و چیزی جوهری تغییر نخواهد کرد. 

«سعدون حسین الساعدی» دیگر تحلیلگر عراقی نیز با وجود نگاه متفاوتش نسبت به رویکرد جمهوری خواهان و دموکراتها و نزدیک بودن نقطه نظراتش به جمهوری خواهان اذعان می کند که اهداف در سیاست آمریکا مشخص است اما سیاست متغیر است.

«هیثم المیاحی» پژوهشگر سیاسی عراقی نیز به نوبه خود به تاثیر انتخابات آمریکا بر وضعیت کشورش اشاره می کند و معتقد است که هرکس در کاخ سفید مستقر شود، فرقی به حال عراق نخواهد داشت و این کشور باید از درون متحول شده و خود را بازیابی کند.

از مجموع گفته های تحلیلگران عراقی اینگونه برمی آید که آنها با وجود گرایش های سیاسی مختلف و گاه متضاد در یک نکته هم نظر هستند که آن هم این است که خطوط کلی سیاست آمریکا یکی است و هرکس وارد کاخ سفید می شود، صرفا مجری این سیاست کلی به شیوه خود خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha