حدود ۳۰ درصد بیماران کرونایی نوشهر غیربومی هستند

نوشهر- ایرنا - متخصص بیماری‌های عفونی مراکز درمانی نوشهر گفت که حدود ۳۰ درصد بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که برای درمان به مراکز درمانی این شهرستان مراجعه می‌کنند ، غیربومی و اغلب مسافر و گردشگر هستند.

دکتر عبدالرضا فقیه نصیری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اظهار این که به طور میانگین هر روز ۳۰ مراجعه کننده با علائم کرونا دارد ، افزود که پس از مطالعه شرح حال و  اسناد و مدارک آن ها مشخص می شود که حدود ۳۰ درصدشان غیر بومی و اغلب از استان های تهران، اصفهان، قم و دیگر مناطق کشور هستند.

وی گفت که هر روز نیز دستکم سه تا چهار نفر از این بیماران غیربومی مبتلا به کووید-۱۹ به خاطر علائم شدید بیماری در بیمارستان نوشهر بستری می شوند.

این متخصص مراکز درمانی نوشهر با اظهار این که احتمالا تعداد بیماران متبلا به کووید- ۱۹ در شهرستان به دلیل عدم حضور برخی از آنان به مراکز درمانی بیشتر است ، نسبت به پیامد کنترل نشدن تردد افراد آلوده و رعایت نکردن قرنطینه خانگی هشدار داد.

وی با بیان این که در گذشته بیماران مشکوک به کرونا حتی با علائم ضعیف در بیمارستان ها بستری می شدند ، گفت : اکنون با تزریق داروهای سرپائی توصیه می شود که این افراد به مدت سه هفته در خانه قرنطینه شوند و اگر فرد آلوده رعایت نکند می تواند دستکم ۴۰۰ نفر دیگر را آلوده نماید و این افراد ناقل باید نزدیک یک ماه  در منزل قرنطینه شوند و حتی مسیر رفت و آمد آن ها نیز تحت کنترل قرار گیرد. 

فقیه نصیری افزود : تا زمانی که محدودیت های ترافیکی مانند اوایل شیوع ویروس کرونا به شکل جدی اعمال نشود و مسافران و گردشگران در این منطقه حضور داشته باشند ، طبیعتا حالا حالا نباید انتظار داشت که این منطقه پاک و عاری از کرونا شود.

وی ادامه داد : عده ای از مسافران و یا حتی بومیان شهرستان پس از ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ بدون توجه به قرنطینه سه هفته ای در حال تردد در سطح شهر و مکان های عمومی هستند و احتمال سرایت این ویروس به افراد سالم وجود خواهد داشت.

این متخصصی بیماری های عفونی با ابراز نگرانی از روند افزایشی شیوع کرونا در نوشهر ، گفت : شاید عده ای از مردم یا مسئولان تصور کنند که این بیماری سبک تر شده در حالی که چنین تصوری نادرست است چرا که شاید در گذشته بیشتر افراد آلوده به کرونا و بیماری کووید -۱۹ در بیمارستان ها بستری و تحت درمان قرار می گرفتند ،اما امروز این گونه نیست و از مجموع ۳۰ بیماری که روزانه با علائم کرونا مراجعه می کنند، شاید سه یا چهار نفرشان به خاطر بیماری های زمینه ای در بیمارستان بستری شوند و بقیه طبق توصیه پزشک معالج در منزل قرنطینه و تحت مداوا قرار می گیرند.

وی افزود : شاید در گذشته تنگی نفس ، تب و لرز ، سرفه ، اسهال  ، درد و کوفتگی شدید بدن جزء نشانه های ابتلای افراد به کرونا بود ، اما امروز اختلال حواس ، خارش بدن و قرمزی های ناشی از آن جزء علائم کرونا محسوب می شود و عده زیادی از مردم و حتی پزشکان هم از این موضوع بی اطلاع بودند در حالی که این علائم در صورت رعایت نکردن فرد بیمار کشنده است.

فقیه نصیری با بیان این که شاید حدود نیمی از سکته های قلبی و مغزی در شهرستان ناشی از کرونا باشد ، تاکید کرد : تا زمانی که این ویروس میزبان داشته باشد ، طبیعتا در کشور باقی خواهد ماند و این دغدغه برای مردم وجود دارد.

وی با اشاره به این که اقتصاد و معیشت مردم منطقه به حضور گردشگران و مسافران است ، گفت : اگرچه رعایت کامل پروتکل های بهداشتی ممکن است هزینه بردار باشد و در این میان معیشت عده ای از مردم قربانی شوند ، اما یکی از راهکارهای اساسی برای ریشه کنی کرونا اعمال سختگیرانه محدودیت ترافیکی همانند ماه های نخست شیوع این ویروس است تا شهر ایزوله و پاک شود.

این پزشک متخصص افزود : امروز در مکان های پرتجمع مانند نانوایی ها ، مراکز و تاسیسات گردشگری ، واحدهای پذیرایی و اقامتی نظیر هتل ها ، متل ها، رستوران ها انبوه جمعیت بدون رعایت پروتکل های بهداشتی مشاهده می شوند و این امر بسیار نگران کننده است.

وی ابراز امیدواری کرد که طرح محدودیت های ترافیکی که در روز دوشنبه هفته گذشته در بیشتر استان های کشور اجرا شد ، به شکل سختگیرانه تر ادامه یابد تا از شدت شیوع کرونا کاسته شود.

 از آغاز شیوع کرونا تاکنون بیش از چهار هزار بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در نوشهر شناسایی و یکهزار و ۱۴۵ نفر هم در بیمارستان بستری شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha