۱۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۵:۴۳
کد خبرنگار: 2169
کد خبر: 84101503
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رهاسازی آب سد مهاباد برای کشت پاییزه آغاز شد

۱۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۵:۴۳
کد خبر: 84101503
رهاسازی آب سد مهاباد برای کشت پاییزه آغاز شد

مهاباد- ایرنا- رییس امور آب مهاباد گفت: رهاسازی آب سد این شهرستان برای کشت پاییزه با حجم ۲.۵ متر مکعب در ثانیه آغاز شده است.

رضا جهین روز ‌شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این مرحله از رهاسازی در حدود چهار میلیون متر مکعب آب برای کشت پاییزه کشاورزان دشت "شهرویران" مهاباد با حجم ۲.۵ مترمکعب به مدت ۱۰ روز انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در سال آبی گذشته ۸۱ میلیون متر مکعب آب از دریاچه سد این شهرستان طی چهار مرحله برای مصارف بخش کشاورزی و ۵۷ میلیون متر مکعب نیز برای کمک به احیای دریاچه ارومیه طی ۲ مرحله رهاسازی شد. 

رییس اداره امور آب مهاباد گفت: هم‌اکنون حجم آب پشت سد این شهر به ۷۸.۴ میلیون متر مکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۸۷.۵ میلیون مترمکعب آب داشت، حدود ۹ میلیون متر مکعب کمتر است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر تراز سد مهاباد به ‌هزار و ۳۴۴.۲۸ متر از سطح دریاهای آزاد رسیده که این مقدار نیز یک متر و ۴۰ سانتی‌متر کمتر از تراز سد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است.

رییس اداره امور آب مهاباد با بیان اینکه در سال آبی گذشته ۳۴۹ میلی‌متر بارندگی در ایستگاه باران‌سنجی سد مهاباد ثبت شده است اضافه کرد: این در حالی است که طی سال گذشته در این مدت ۵۵۱ میلی متر بارندگی در این ایستگاه ثبت شده بود.

جهین اضافه کرد: در سال آبی (۹۸-۹۹) بیش از ۲۱۴ میلیون متر مکعب آب به مخزن سد مهاباد وارد شد که این میزان در سال آبی قبل از آن ۴۰۶ میلیون متر مکعب بود.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

این سد که در ضلع غربی این شهر احداث شده است تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌آید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha