۱۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۸:۲۳
کد خبرنگار: 1483
کد خبر: 84101991
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تجمع در مرکز بغداد در مخالفت با اشغالگری آمریکا

بغداد - ایرنا- برخی منابع عراقی امروز گزارش دادند که صدها عراقی با تجمع در منطقه جادریه در مرکز بغداد، خواهان پایان اشغاگری آمریکایی ها شدند. آنها شعار می دادند که باقی ماندن در عراق بازی با آتش است.

به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی السومریه عراق عصر شنبه به نقل از یک منبع امنیتی عراقی بدون ذکر نام گفت: با ورود دهها تظاهرکننده به این میدان، نیروهای امنیتی بطور گسترده ای در نزدیکی آنها استقرار یافتند.

این منبع افزود: تظاهرکنندگان در اعتراض به بقای نیروهای نظامی آمریکایی در کشورشان آمده اند.

پایگاه خبری شفق نیوز هم به نقل از یک منبع آگاه خود بدون ذکر نام گفت که شمار حاضران در میدان هم اکنون حدود ۲۰۰ نفر است که سردادن شعار برای درخواست جهت اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را آغاز کرده اند.

وی گفت: تظاهرکنندگان از طرفداران گروههای شیعه مخالف حضور بیگانه در عراق هستند. آنها همچنین خواهان اجرایی شدن توافقنامه اقتصادی کشورشان با چین شده اند.

عراقی ها بخش مهمی از مشکلات کشور خود را ناشی از حضور نظامیان آمریکایی در کشورشان می دانند، موضوعی که باعث عقب ماندگی ، جنگ های ویرانگر داخلی، نفوذ و رسوخ تروریسم به داخل کشور و نابودی زیرساخت های آن شده و نارضایتی های عمومی را به دنبال داشته است.

اعتراضات و تظاهرات یکساله گذشته ناراضیان عراقی، باعث شده که این کشور در یک سال گذشته با خلاء مدیریت یکپارچه کشور روبه رو شود؛ ناآرامی هایی که از سال گذشته شروع شده بود، امسال به دنبال استقبال ضعیف مردم از فراخوان ها برای از سرگیری اعتراضات در اول و ۲۵ اکتبر گذشته (دهم مهر و چهارم آبان ماه ۹۹)، دولت عراق یکم آبانماه میدان تحریر و پل مشرف به آن را بازگشایی کرد.

گشایش این منطقه که از آن به عنوان قلب تپنده اعتراضات اجتماعی، بخصوص دخالت و تحریکات آمریکا در عراق یاد می شد، به دنبال برچیده شدن خیمه های تحصن یکساله در این منطقه در نتیجه شکست فراخوان ها برای از سرگیری اعتراضات در ۲۵ اکتبر گذشته صورت گرفته است.

در شکل گیری این اعتراضات، افزون بر دلایل داخلی، تحرکات خارجی نیز نقش داشت و برخی احزاب سیاسی نیز در راستای بهره برداری سیاسی با آن همراه شدند.

این اعتراضات خشونت های بسیاری به دنبال داشت و در جریان آن تعدادی کشته و زخمی شدند.

اعتراضات اجتماعی در نهایت با اعلام «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر وقت به استعفا و تشکیل دولت «مصطفی الکاظمی» به آرامش رسید و این آرامش در طول ماه های گذشته بر فضای عمومی عراق حکفرما شد.

گفته می شود که آمریکا و برخی کشورهای عربی مانند عربستان و امارات عربی متحده به علاوه رژیم صهیونیستی دراین اعتراضات و تحریک عمومی مردم عراق نقش داشتند و از طریق فضای مجازی از آن حمایت کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha