واکنش رسانه‌های صهیونیستی به انتخاب بایدن

تهران - ایرنا - رسانه‌های صهیونیستی با بازتاب گسترده پیروزی «جو بایدن» نامزد حزب «دمکرات» در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و «کامالا هریس» به عنوان معاون او، با نگرانی شدید احتمال تغییرات عمیق در سیاست آمریکا در خاورمیانه را بررسی کردند.

انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا با توجه به واکنش‌های رهبران کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی، به نظر نشان دهنده نگرانی آنها در دوره چهار ساله ریاست جمهوری او و سیاست‌های آمریکا در قبال خاورمیانه است.
در این میان واکنش دیرهنگام «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به پیروزی بایدن در انتخابات که شاید ناشی از نگرانی او نسبت به آینده رابطه بین واشنگتن و تل آویو باشد، نیز بسیار مورد توجه رسانه‌ها و برخی از مقامات این رژیم قرار گرفت. این درحالی است که مقامات حزب چپ و میانه صهیونیستی پس از اعلام پیروزی بایدن در رسانه‌های آمریکا، به وی تبریک گفتند.
نتانیاهو با تبریک به بایدن و هریس نوشت: جو، ما رابطه شخصی طولانی و گرمی را به مدت ۴۰ سال داشتیم و شما را به عنوان یک دوست بزرگ برای اسرائیل می‌شناسم. به دنبال همکاری با هر دو شما برای تقویت بیشتر اتحاد  بین آمریکا و اسرائیل هستم.
وی همچنین در پیام دیگری از «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری فعلی آمریکا بخاطر خوش خدمتی‌ها به رژیم صهیونیستی از جمله به رسمیت شناختن قدس و جولان تحت اشغال این رژیم، اقدامات ضد ایرانی و همچنین سعی در توافق سازش کشورهای عربی با اسرائیل قدردانی کرد.
واکنش با تاخیر نتانیاهو که امتیازهای فراوانی را در دوره ترامپ گرفته بود، سر و صدای زیادی را در رسانه‌های سرزمین‌های اشغالی به پا کرد و آنها را به تحلیل سیاست‌های دولت بایدن واداشت.
روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در گزارشی نوشت که سیاست آمریکا در خاورمیانه مخصوصا در قضیه فلسطین و ایران اکنون با ورود بایدن به کاخ سفید در روز ۲۰ ژانویه، احتمالا تغییرات عمیقی را تجربه می‌کند.
این روزنامه با اشاره به برخی از سیاست‌های ترامپ در قبال رژیم صهیونیستی و قضیه فلسطین از جمله طرح «معامله قرن»، الحاق بخشهایی از کرانه باختری و شهرک‌های غیر قانونی صهیونیستی نوشت، پیروزی بایدن به طرح معامله قرن ترامپ که توسط فلسطینی‌ها رد شد، خاتمه می‌دهد و طرح الحاق یکجانبه کرانه باختری حتی در مقیاس کوچک از روی میز برداشته خواهد شد. بایدن احتمالا بار دیگر شهرک‌های موجود در مرزهای ۱۹۶۷ در کرانه باختری و قدس را غیر قانونی اعلام می‌کند.  
به نوشته روزنامه جروزالم پست، دولت «باراک اوباما»، اسرائیل را مسئول ادامه نزاع با فلسطینی‌ها و ادامه شهرک‌سازی‌ها را مانع بزرگی برای صلح می‌دانست. بایدن (معاون اوباما) احتمالا اسرائیل را موظف به حل نزاع با فلسطینی‌ها می‌داند.
در حالیکه تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرده بود که به صورت مستقیم با کمپین انتخاباتی بایدن در ارتباط است، روزنامه جروزالم پست احتمال احیای رابطه تشکیلات خودگردان با آمریکا و بازگشایی دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین در واشنگتن را مطرح کرده است.
این روزنامه اما در مورد سفارت آمریکا در قدس، عادی‌سازی روابط تل آویو با کشورهای عربی و حمایت آمریکا از اسرائیل در سازمان ملل، معتقد است که این سیاست‌ها در دوره بایدن بدون تغییر خواهند ماند.
روزنامه «تایمز اسرائیل» هم به نوبه خود با تکرار برخی از محورهای گزارش روزنامه جروزالم پست به سیاست‌های بایدن در قبال رژیم صهیونیستی و مسائلی از جمله الحاق کرانه باختری پرداخت. این روزنامه نوشت: مخالفت بایدن با شهرک‌های صهیونیستی نشین منجر به مخالفت او با طرح یکجانبه نتانیاهو برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری شده است. این طرح از زمان توافق عادی‌سازی با امارات تعلیق شد، اما بایدن تصریح کرده که اجازه این کار را در زمان ریاست جمهوریش نخواهد داد.
تایمز اسرائیل همچنین به سیاست بایدن برای بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس (که در زمان ترامپ در سفارت آمریکا در قدس ادغام شده بود) و همچنین دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین در واشنگتن اشاره کرد.

این روزنامه صهیونیستی همچنین در خصوص انتخاب هریس به عنوان معاون بایدن اشاره کرد که ترامپ، وی را یکی از رادیکال‌های چپ معرفی کرده و هریس در برخی از مسائل شاید بر روی رئیس جمهوری منتخب تاثیر گذار باشد، اما قطعا اسرائیل یکی از آنها نیست
روزنامه «یدیعوت آحارونوت » نیز با انتشار گزارش خبرگزاری «رویترز» در مورد پیروزی بایدن نوشت: بایدن در اسرائیل می‌تواند با نتانیاهو در مساله ایران و شهرک‌ها متفاوت رفتار کند.
درست دو هفته پیش بود که ترامپ در جریان یک مکالمه تلفنی با نتانیاهو برای اعلام عادی‌سازی روابط سودان با رژیم صهیونیستی گفته بود که «بی‌بی» فکر می‌کنی «جو خواب‌آلود» می‌توانست این توافق را صورت دهد.
اما نتانیاهو با ترس از اینکه حمایت حزب دمکرات را از دست ندهد، با ترامپ در انتقاد از بایدن همراه نشد.
مقامات رژیم صهیونیستی و لابیهای وابسته به آن نگران سیاست‌های نامزد دمکرات‌ها بویژه در مسائلی مانند «برجام» هستند، چرا که با شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، امکان دارد که دستاوردهای چهارساله آنها نابود شود و برجام یکی از مهمترین نگرانی‌های رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha