دکتر محمد علی طالبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در موج اول شیوع ویروس کرونا با مصاحبههایی که در رسانه ملی صورت گرفت، این برداشت به جامعه القا شد که کرونا ترس ندارد و همچون سرماخوردگی است لذا این مبحث تاثیرات منفی زیادی در موجهای بعد گذاشت.
وی گفت: همچنین تصورات نادرست دیگر همچون اینکه با گرم شدن هوا ویروس از بین میرود یا ویروس کودکان و جوانان را درگیر نمیکند موجب شد که فکر کنیم مرگ و بیماری ما را درگیر نخواهد کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور بیرجند با بیان اینکه اقناع به معنای متقاعد کردن افکار عمومی، تبلیغاتی است که رسانهها انجام میدهند اظهار داشت: در مرحله اول شیوع ویروس کرونا اگر تبلیغات درست انجام میشد مجبور به اصلاح تفکرات قبلی درخصوص رعایت پروتکلهای بهداشتی نبودیم.
وی با اشاره به تاثیر و قدرت آخرین خبر در بحث اقناع کنندگی بیان کرد: هرچه مردم با آمار واقعی مواجه شوند بیشتر در معرض اقناع قرار میگیرند.
طالبی ادامه داد: نیازمند این هستیم که نه در حد بزرگنمایی بلکه در حد واقعیت آمارهای درست بیان شود و به افراد فرصت فکر کردن به این آمارها داده شود تا این موضوع منجر به کاهش بیماری شود.
وی یادآور شد: از آنجا که رسانهها در بحث اقناع شدن تاثیر دارند، چرخش نگاه رسانهها به ویروس در موجهای مختلف میتواند برای بلندمدت منجر به عدم اعتماد شود لذا نبود اعتماد کارایی رسانه را از بین میبرد و دچار کاهش سرمایه اجتماعی میکند.
این جامعه شناس با بیان اینکه علاوه بر رسانه، آموزش و پرورش و خانوادهها نیز در اقناع افکار عمومی نقش مهمی دارند گفت: اعضای خانواده میتوانند با آماده کردن شرایط برای گفت و گو در بین خود همدیگر را متقاعد کنند.
وی گفت: افراد جوانتر میتوانند ضمن رعایت مسایل بهداشتی، خانواده را آگاه کنند و با توجه به اطلاعاتی که بهروز میشود اعضای دیگر را در جریان آخرین تغییرات این ویروس بگذارند.
طالبی با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی نباید بهانهای برای رعایت نکردن پروتکلهای بهداشتی باشد افزود: با توجه به هزینههای بالای درمان بیماری کرونا و بستری شدن در بیمارستانها با شرایط فعلی باید جامعه قانع شود که راه رهایی از هزینههای کمرشکن درمان، رعایت مسایل بهداشتی و پروتکلهای اعلامی است.
وی همچنین بر لزوم تغییر سبک زندگی و رفتار اجتماعی در شرایط موجود تاکید کرد و گفت: مردم باید قبول کنند رفت و آمدهای خانوادگی به شکل گذشته با توجه به شبهای بلند زمستان باید تعطیل شود.
مدرس دانشگاه افزود: همچنین ایستادن در صفهای مختلف باید اصلاح شود ولی متاسفانه هنوز جامعه نتوانسته افراد را متقاعد کند زیرا خیلی از افراد هنوز دغدغه بیماری را ندارند و برعکس در برخی اینقدر این دغدغهها افزایش یافته که آرامش روانی جامعه را بر هم زده است.
وی اظهار داشت: رسانه، خانواده و آموزش و پرورش به عنوان عواملی که در تمامی خانهها وجود دارد وسیله اقناع افکار عمومی در رعایت پروتکلهای بهداشتی است و مشکلات اقتصادی هم باید مد نظر دولت باشد که افراد دغدغه و بهانهای برای رعایت نکردن مسایل بهداشتی نداشته باشند.