توسعه حمایتی، رویکرد دولت در محرومیت‌زدایی ‌آذربایجان غربی

ارومیه- ایرنا- توسعه خدمات حمایتی از خانواده‌های نیازمند با همراهی نهادهایی از جمله کمیته امداد، بهزیستی و همچنین توجه ویژه دولت به حمایت از اقشار کم درآمد، رویکرد موفق فقرزدایی طی سال‌های اخیر در آذربایجان غربی را نشان می‌دهد.

به گزارش ایرنا، حمایت از اقشار آسیب پذیر و سوق آنها به سمت اشتغال پایدار و موفق، از جمله مهمترین راهکارها برای توسعه رفاه اجتماعی در کشور است که اقدامات زیادی در این راستا با حمایت دولت تدبیر و امید در استان‌های مختلف به ویژه آذربایجان غربی صورت گرفته است.

افزایش اشتغال خانواده های نیازمند با هدف خارج شدن از شمول نهادهای حمایتی، کمک‌های معیشتی، پرداخت کمک هزینه ها در بخش‌های مختلف نظیر درمان، ازدواج،  تحصیل و همچنین استفاده از ظرفیت خیران برای حمایت از نیازمندان جامعه از جمله اقداماتی است که طی سال‌های اخیر به خوبی در کشور و آذربایجان غربی صورت گرفته است.

رشد جهشی پرداخت های مربوط به اشتغال پایدار به ویژه در بین جوانان خانواده های نیازمند ارائه آموزش های مهارتی بازارمحور با هدف کارآفرینی بسیاری از خانواده ها و همچنین ارائه کمک ها به کارفرمایان برای جذب جوانان تحت پوشش نهادهای حمایتی، راه اندازی مراکز اورژانس اجتماعی، کمک به کودکان بی سرپرست و توسعه خدمات برای کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه به ویژه مناطق حاشیه شهر از جمله مواردی است که طی سال‌های اخیر در آذربایجان‌غربی به خوبی پایه ریزی و اجرا شده است.

راه اندازی ۱۱ مرکز اورژانس اجتماعی برای کمک به نیازمندان

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی نیز در خصوص اقدامات این نهاد در راستای کمک به متقاضیان جامعه هدف و نیازمندان در استان گفت: ۱۱ مرکز اورژانس اجتماعی با هدف کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی و ارائه خدمات تخصصی در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر در این استان با حمایت دولت تدبیر و امید راه اندازی شده است.

سعید فریور افزود: همچنین هفت کلینیک مددکاری اجتماعی با هدف توانمند سازی و انجام خدمات تخصصی به زنان سرپرست خانوار و خانواده شان در آذربایجان غربی راه اندازی شده است.

وی از تحقق ۱٠٠ درصدی یارانه مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست با هدف ارتقای کیفیت زندگی خبر داد و گفت: تاسیس هفت مرکز هیات امنایی کودکان بی سرپرست در راستای نگهداری و توانمندسازی آنان جهت آماده سازی و بازگشت به زندگی مستقل، تاسیس مرکز حمایت کودک و خانواده و پذیرش ۱۵۸ کودک با حمایت و توانمند سازی کودک و خانواده آنان جهت کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از حضور و کار کودکان در خیابان و فعالیت پایگاه‌ها در مناطق حاشیه شهر از جمله اقدامات دولت در این حوزه بوده است.

وی اظهار داشت: تقویت سرمایه‌های اجتماعی در فعالیت های تخصصی در حوزه سلامت روانی از طریق فعال سازی انجمن،  باشگاه ازدواج و خانواده و دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها به منظور پیشگیری از معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیک از دیگر اقدامات بهزیستی در آذربایجان غربی است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی ادامه داد: انجام مشاوره ژنتیک برای بیش از ۱۹ هزار نفر و اجرای طرح غربالگری ژنتیک در افراد ۱۵ تا ۲۵ سال در سطح متوسطه دوم در استان، تحت پوشش قرار گرفتن بیش از ۳۶۶ هزار نوزاد در برنامه کشوری تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران از ابتدای دولت یازدهم تاکنون و پوشش ۹۹.۵ درصدی موالید از جمله این اقدامات بوده است.

وی تصریح کرد: اجرای برنامه کشوری غربالگری بینایی و پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان ۳ تا ۶ ساله طی سال‌های دولت یازدهم و دوازدهم،  تحت پوشش قراردادن افزون بر یک میلیون نفر در این خصوص و همچنین درمان حدود سه هزار کودک مبتلا به آمبلیوپی از دیگر اقداماتی است که در راستای توسعه سلامت در جامعه انجام شده است.

راه اندازی ۲۵ پایگاه سلامت اجتماعی در محلات آسیب‌ پذیر

فریور از راه اندازی ۲۵ پایگاه سلامت اجتماعی در محلات آسیب خیز و حاشیه شهرهای استان در دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: توانمندسازی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی توسط جمعیت همیاران سلامت روان و ۱۱ گروه همیار در محلات، اجرای طرح مشارکت اجتماعی دانش آموزان (طرح ماد) در مدارس و طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان در محلات آسیب خیز (طرح مانا) و اجرای طرح رصد آسیب های اجتماعی در استان بخشی از اقدامات انجام شده این حوزه است.

وی تاکید کرد: بررسی ها نشان می‌دهد که در برنامه پیشگیری از تنبلی چشم، برنامه غربالگری شنوایی شیرخواران، برنامه های مشاوره و پیشگیری از آسیب های اجتماعی،  درمان و کاهش آسیب معتادان ۱۰۰ درصد اهداف محقق شده است.

بیمه تکمیلی ۱۵ هزار مددجوی بهزیستی در آذربایجان غربی

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی در خصوص گزارش عملکرد این سازمان طی سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ گفت: انعقاد تفاهم‌نامه بین بهزیستی و بنیاد برکت برای صدور بیمه تکمیلی ۱۵ هزار مددجو و واریز ۴۸ میلیون تومان جبران درمان به حساب مددجویان بهزیستی و انعقاد تفاهم نامه بهزیستی و موسسه مالی اعتباری کوثر مبنی بر واریز سه درصد سود حساب بانکی دارندگان "بهزیستی کارت" به حساب بهزیستی از جمله اقدامات بسیار خوب در راستای درآمدزایی بوده است.

وی به پرداخت تسهیلات کمک بلاعوض و دیعه مسکن و اجاره به زنان سرپرست خانوار و معلولان با بعدخانوار سه نفر شهری و روستایی به تعداد ۲۴۳ نفر به ارزش یک میلیارد و ۱٠٠میلیون تومان اشاره کرد و افزود: پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن و اجاره به ۱۵٠ مددجو به ارزش ۲ میلیارد و ۷۵٠ میلیون تومان، پرداخت ۱۱ میلیون تومان به ۸۹٠ مددجو از محل طرح ملی پرداخت تسهیلات اجاره و رهن مددجویان آسیب دیده از کرونا و راه‌اندازی ۱۵ کارگاه تولیدی- حمایتی با اشتغال زایی ۱۴۳ نفر به واسطه تولید ماسک و دستکش بهداشتی در استان بخش دیگری از اقدامات بهزیستی طی سال جاری است.

پرداخت ۴۶۷ میلیارد ریال وام اشتغال در آذربایجان‌غربی

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان غربی هم که همواره یکی از نهادهای موفق در حوزه اشتغال مددجویی در استان و کشور بوده، در خصوص اقدامات این نهاد در راستای کمک به محرومیت زدایی در استان، گفت: تنها در ۶ ماهه نخست امسال، بیش از ۴۶۷ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه به منظور ایجاد اشتغال‌پایدار مددجویی پرداخت شده است.

عزیز سهندی افزود: این میزان تسهیلات برای مهیا کردن یک‌هزار و ۳۵۷ طرح اشتغال پایدار پرداخت شده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۵۸ درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: شهرستان خوی با ۹۸ طرح اشتغال پایدار اجرا شده و با ۳۸ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال‌زایی پرداخت شده در استان، پیشرو است.

وی اظهار کرد: بیشتر مشاغل ایجاد شده در استان در حوزه اجرای طرح‌های دامپروری، خیاطی، آرایشگری و مغازه‌داری بوده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان غربی ادامه داد: هم اکنون سقف تسهیلات بانکی برای هر طرح ۵۰۰ میلیون ریال بوده و تسهیلات کارفرمایی به ازای ایجاد اشتغال برای هر مددجوی تحت حمایت ۵۰۰ میلیون ریال تا سقف ۴۰ نفر و در صورت تحقق کامل به میزان ۲۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

پرداخت ۱۶۶۷ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به مددجویان

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان‌غربی همچنین با اشاره به تداوم اقدامات این نهاد برای توسعه اشتغال مددجویان،  گفت: طی سال گذشته یک هزار و ۶۶۷ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به مددجویان این نهاد در استان پرداخت شد.

سهندی افزود: این میزان تسهیلات در اختیار چهارهزار و ۴۸۴ نفر از مددجویان و نیازمندان شهرستان‌های مختلف آذربایجان‌غربی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: از کل این افراد، یک هزار و ۸۲ نفر شامل حدود ۲۵ درصد را بانوان تشکیل می دادند که رقمی قابل توجه در استان به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: طی سال گذشته ۲ هزار ۶۳۱ طرح اشتغال روستایی و یک‌هزار و ۸۵۳ طرح نیز به صوت طرح اشتغال شهری اجرا شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان‌غربی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی متعدد برای ارتقای آگاهی شغلی بین مددجویان این نهاد گفت: در این راستا پارسال برای ۶ هزار و ۴۲۱ نفر دوره آموزشی برگزار شد.

سهندی افزود: همچنین طی سال گذشته ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر از مشاوره‌های متعدد شغلی در آذربایجان‌غربی بهره‌مند شدند.

امسال بیش از هفت هزار نفر از مددجویان آذربایجان غربی صاحب شغل می‌شوند

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان غربی اظهار کرد: طبق برنامه ریزی ها، بیش از هفت هزار و ۳۵۰ مددجوی تحت حمایت کمیته امداد در این استان تا پایان امسال ‌صاحب شغل می‌شوند.

سهندی ادامه داد: برای اشتغال این تعداد مددجو، بیش از ۲ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال اعتبار در قالب تسهیلات در نظر گرفته شده است.

راه اندازی ۸ دفتر تسهیل‌گری برای کمک به حل مشکلات مناطق محروم 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به تلاش همه جانبه برای توسعه خدمت رسانی به نیازمندان در استان گفت: هم اکنون ۶۰۰ سازمان مردم نهاد ثبت شده در آذربایجان غربی داریم که بیش از ۸۰ درصد آنها در حوزه های مختلف به فعالیت می‌پردازند و بخش قابل توجهی از آنها، سازمان های مردم نهاد کمک به نیازمندان هستند.

علی مصطفوی اضافه کرد: محیط زیست، آسیب های اجتماعی، حوزه های مختلف اجتماعی و بهداشتی و حتی موضوع فرهنگسازی و مقابله با شیوع بیماری کرونا از جمله زمینه های فعالیتی این سازمان ها در این استان به شمار می رود.

وی با اشاره به تدبیر این دولت برای راه اندازی دفاتر تسهیل‌گری برای توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی جوامع محلی در کشور و آذربایجان غربی بیان کرد: برای نخستین بار، هشت دفتر تسهیل‌گری در ارومیه راه اندازی شده و ۸۰ نفر در آنها شاغل هستند.

وی اظهار کرد: مقابله با آسیب های اجتماعی و توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی در حواشی و مناطق محروم شهر از جمله وظایف این دفاتر به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: فعالان در این دفاتر، مشکلات مناطق را شناسایی کرده و به صورت مستقیم به مسوولان اعلام می‌کنند که پس از آن، پیگیری های لازم از سوی مسوولان و فعالان دفاتر تسهیل‌گری تا رسیدن به نتیجه انجام می‌شود.

با وجود اقدامات انجام شده در حال حاضر هنوز صدها هزار نفر از شهروندان در آذربایجان غربی تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند و عده بسیاری نیز هستند که با وجود نیازمندی، تحت پوشش هیچ نهادی نیستند و به قول معروف "با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند" که انتظار می رود با همراهی خیّران و مردم نوع دوست، این افراد شناسایی شده و برای آنان کمک هایی در نظر گرفته شود تا زمینه زدودن فقر از جامعه فراهم شود.

آذربایجان غربی ۱۷ شهرستان، ۴۷ شهر و بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ روستا دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha