مالکان، خانه‌های تاریخی خود را پیش از بارندگی‌ها کنترل کنند

دزفول- ایرنا- سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول با اشاره به ریزش سقف برخی بناهای تاریخی در بارندگی‌های سال‌های گذشته گفت: مالکان خانه‌های تاریخی پیش از آغاز بارندگی‌ها، بناهای خود را کنترل کنند.

مهدی چناری دوشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مالکان بناهای تاریخی که ملک‌هایشان به صورت ورثه‌ای و خالی از سکنه است باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از ریزش بناها و صدمات جانی انجام دهند.

وی بر لزوم رسیدگی به وضعیت آب و فاضلاب و آبروهای خانه‌های تاریخی تاکید کرد و ادامه داد: بسیاری از بناهای تاریخی در سال‌های گذشته به دلیل کنترل نکردن مالکان ریزش کرده‌اند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: دستگاه‌های دولتی بدون اجازه مالک اجازه ورود به این اماکن را ندارند لذا مسوولیت صدمات احتمالی متوجه مالکان است.

وی فرسودگی سیستم فاضلاب، خالی از سکنه بودن تعدادی از منازل و همکاری نکردن تعدادی از مالکان در مرمت و بازسازی خانه‌های در خطر ریزش و مرمت غیراصولی را از مهمترین عوامل و تهدیدهای بافت قدیم دزفول برشمرد و افزود: این عوامل باعث شده با هر بارندگی، این منازل به خطر ریزش و تخریب نزدیک‌تر شوند.

چناری خواستار ورود خیران در مرمت و بازسازی آثار تاریخی شهرستان دزفول شد و گفت: با توجه به اینکه بسیاری از بناهای تاریخی و ساباط‌ها عمومی هستند لذا از خیران انتظار می‌رود در مرمت، حفظ و نگهداری بناها کمک کنند.

وی افزود: خیران شهرستان دزفول در ساخت مسجد، مدرسه و اماکن درمانی در کشور پیشتاز هستند و امیدواریم در حفظ آثار تاریخی شهرستان نیز گام بردارند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول با اشاره به وجود ۱۵۴ اثر تاریخی ثبت شده در این شهرستان اظهارداشت: بین ۸۰ تا ۱۰۰ پرونده شامل، ساباط، خانه تاریخی، اثر طبیعی و دفاع مقدس برای ثبت ملی در حال تکمیل است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha