اسفندیار نظری روز چهار شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: امسال آموزش و پرورش مازندران توانست برای چندمین سال پیاپی به لحاظ هدایت تحصیلی دانشآموزان پس از استان های خراسان رضوی و سمنان رتبه سوم را کسب کند.
وی ادامه داد: از تعداد ۳۸ هزار و ۸۶۱ دانشآموز پایه نهم به دهم استان مازندران ۵۹/۲۰ درصد به رشته های علوم تجربی ، ریاضی ، انسانی و علوم معارف و ۴۰/۸۰ درصد هم به شاخه های فنی و حرفه ای و کار دانش مشغول تحصیل شدند در حالی که تکلیف ما برای سال تحصیلی ۹۹ -۱۴۰۰ هدایت ۵۰ درصدی دانش آموزان به رشته های مهارتی بود.
معاون اموزش متوسطه با اشاره به عقب ماندگی ۱۰ درصدی مازندران در باب هدایت تحصیلی گفت: البته وضعیت ما در برابر استان های دیگر مناسب است و نسبت به سال گذشته رشد نیم درصدی را در هدایت تحصیلی به رشته های مهارتی داشتیم.
نظری ادامه داد: از مجموع دانشآموز ۲ شاخه فنی و حرفه ای و کار دانش ، ۱۸/۳۸ درصد در شاخه فنی و حرفه ای و ۲۲/۴۲ درصد هم به شاخه کار دانش هدایت شدند.
وی اصرار والدین و علاقه مندی دانشآوزان مازندرانی به رشته های نظری همچون تجربی را علت اصلی ناکامی هدف گزاری هدایت تحصیلی در استان دانست و افزود: هدایت تحصیلی بر اساس نمره و رتبهبندی است و نمیتوان آنها را به اصرار به رشته های دیگر سوق داد.
معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران با اشاره به افزایش ۲/۵ درصدی هدایت دانش آموزان به رشته ریاضی نسبت به سال گذشته گفت: با تشکیل کارگروه کیفیت بخشی به رشته ریاضی در استان امسال ۲۰ درصد دانش آموزان شاخه نظری به رشته ریاضی هدایت شدند و این در حالی است که براساس تفاهم نامه وزراتخانه باید ۱۷/۵ درصد محقق می شد.
نظری با اشاره به هدایت تحصیلی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ افزود: ۴۱ هزار و ۴۱ دانش آموز مازندرانی نیز باید در خردادماه سال آینده برای رفتن به پایه دهم هدایت تحصیلی شوند.
امتحان خردادماه بدون تاخیر برگزار میشود
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت انتخاب رشته در پایه نهم در آینده تحصیلی و شغلی دانش آموزان در هر شرایطی امتحانات خردادماه این دانش آموزان به صورت حضوری برگزار خواهد شد.
معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران گفت: با توجه به شرایط کرونایی و ضرورت آموزش به صورت غیر حضوری از خانواده ها خواست هماهنگی لازم را با مدیر و مشاور مدرسه در زمینه کسب اطلاعات لازم برای هدایت تحصیلی فرزندان داشته باشند.
نظری به والدین دانشآموزان نیز توصیه کرد که در فرآیند هدایت تحصیلی ملاک انتخاب را براساس تواناییها، رغبتها، نیاز جامعه و دانشآموز در نظر بگیرد تا با هدایت تحصیلی آگاهانه در جهت رشد و شکوفایی دانشآموزان و همچنین توسعه همهجانبه استان گام بردارند.
وی اظهار داشت: هر دانش آموز پایه نهم مشمول محاسبه ۱۰۰ امتیاز شامل ۶۵ امتیاز از کسب نمرات مشاوره ای و ۳۵ امتیاز نیز سوابق تحصیلی که شامل نمرات پایانی خردادماه پایه های هفتم، هشتم و نهم است و بر اساس امتیاز کسب شده به همراه نیاز سنجی شهرستان انتخاب رشته می کند.
مازندران در حال حاضر ۵۰۸ هزار دانش اوزان دارد که ۱۲۴ هزار نفر از آنها در مقطع متوسطه دوم تحصیل می کنند.
نظر شما