توسعه کسب و کارهای مجازی در آذربایجان‌غربی حمایت می‌شود

مهاباد- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌غربی با اشاره به بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین در امر اشتغال گفت: توسعه و حمایت از مشاغل و کسب و کارهای مجازی در این استان در دستور کار قرار دارد.

نادر صادقی روز سه‌شنبه در جلسه کارگروه اشتغال و رفع موانع تولید میاندوآب که با حضور نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و فعالان تولیدی و صنعتی برگزار شد،‌ با بیان اینکه بیشتر کسب و کارها فیزیکی است و باید به سمت کسب‌ و کارهای مجازی حرکت کرد اظهار داشت: به جهت وجود نیروهای مستعد در استان دستگاه‌های اجرایی می‌توانند جوانان را به ایجاد کسب و کارهای مجازی هدایت کنند.

وی با بیان اینکه برای این قبیل کسب و کارها تسهیلات پرداخت می‌شود گفت: از طریق پارک علم و فناوری استان به خوبی می‌توان از این‌گونه کسب و کارهای جدید حمایت کرد که به یقین در استان و میاندوآب می‌تواند نتیجه بخش باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌غربی افزود: عموم فرآیندهای اقتصادی که در استان در حوزه‌های مختلف شامل صنعت، کشاورزی، خدمات و بازرگانی رصد می‌شود، نبود تکنولوژی‌های نوین و فناوری‌های جدید در آن به‌خوبی احساس می‌شود و تا زمانی که پیشبرد اهداف اقتصادی مبتنی بر فرآیند سنتی باشد پاسخ مناسبی را در امر اشتغال و توسعه در عصر فعلی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به مخاطرات کم‌آبی در آینده و اجرای برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه، افزود: استفاده از آبیاری‌های نوین در دنیا به خوبی جا افتاده و در ایران هم در شهرهای مختلفی مانند کرج زمین‌های وسیع کشاورزی توسط پهپادها و با ابتکار جوانان مستعد در این زمینه بدون اتلاف وقت و با کمترین هزینه آبیاری می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در مرکز استان نیروهای زیادی در این زمینه در پارک علم و فناوری فعالیت دارند در میاندوآب نیز نیروهای جوان و مستعد زیادی در زمینه فعالیت در فناوری‌های نوین وجود دارند که باید این قبیل نیروها شناسایی و با فراخوان آگهی آنان را برای حمایت فراخواند.

صادقی گفت: در شرایط کنونی که امکان اجاره و یا در اختیار داشتن مکان برای همه وجود ندارد و یا شرایط دریافت تسهیلات سخت است، راهی جدید برای جوانان جهت سوق به سمت و سوی اشتغال خلق شده و آن "استارتاپ‌ها" است که بدون نیاز به مکان و یا هزینه زیاد و تنها با حمایت و هدایت امکان اشتغال برای آنها فراهم می‌شود.

وی افزود: به تبع فعالیت در چنین فضایی ضمن اینکه منشأ درآمدی برای جوانان بوجود خواهد آمد بلکه همان جوان می‌تواند در جامعه اشتغال‌زایی کرده و سطح نگرش و افزایش تعاملات نوین را نیز در جامعه توسعه دهد.

وی افزود: میاندوآب‌ از نظر جذب اعتبارات مربوط به اشتغال شامل اشتغال فراگیر و پایدار روستایی، مشاغل خانگی، رونق تولید، بند الف تبصره ۱۸ و مشاغل آسیب دیده از شیوع کرونا نسبت به میانگین استانی از نظر میزان و تعداد در رتبه برتر قرار دارد و این نشان می‌دهد که تعامل خوبی بین دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل این شهرستان وجود دارد.

توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در میاندوآب نقش مهمی در توسعه آن دارد

فرماندار میاندوآب‌ نیز در این جلسه با اشاره به قابلیت‌های این شهرستان در امر توسعه گفت: شهرک صنعتی میاندوآب از نظر وسعت و تعداد واحدهای تولیدی دومین شهرک صنعتی بزرگ آذربایجان‌غربی است و به جهت وجود مجتمع پتروشیمی در امر راه‌اندازی صنایع پایین دستی پتروشیمی می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

حسام شیرازه‌محبت افزود: این شهرستان همچنین از نظر تولید محصولات کشاورزی رتبه دوم و از حیث پرورش محصولات دامی و تولید در این حوزه رتبه اول استانی را به خود اختصاص داده است.

وی همچنین با اشاره به وجود معادن متنوع سنگ از جمله گرانیت، تراورتن و سیلیس و مرمر که یکی از راه‌های توسعه و پیشرفت میاندوآب است، بیان کرد: ایجاد شهرک صنعتی سنگ در بخش باروق به واسطه وجود معادن سنگ می‌تواند در فرآوری و جلوگیری از خام فروشی این محصول بسیار موثر باشد.

فرماندار میاندوآب‌ ادامه داد: وجود سد انحرافی نوروزلو می‌تواند در رونق بخش گردشگری کمک شایانی کند و این در حالیست که زیرساخت‌های لازم برای ابنیه‌ و محوطه‌سازی در آن فراهم شده و در کنار آن ۲ رودخانه زرینه‌ و سیمینه‌ پتانسیل ممتازی برای رونق گردشگری فراهم اورده است که ساحل‌سازی زرینه‌رود توسط شهرداری در دستور کار قرار گرفته و لازمه تحقق این برنامه‌ها توجه بیشتر از سوی مسوولان است.

شیرازه‌محبت وجود نمایشگاه بین‌المللی را یکی از قابلیت‌های اقتصادی میاندوآب برشمرد و گفت: همچنین شهرک صنعتی شهید باکری این شهرستان از نظر توسعه هم‌اکنون با مشکل مواجه است که اختصاص زمین برای این مهم یک ضرورت به شمار می‌رود ضمن اینکه ایجاد شهرک صنعتی چهاربرج که به تصویب رسیده نیازمند پیگیری و توجه مسوولان استان است.

وی اظهار داشت: میاندوآب‌ قطب تولید نهال در کشور است که ایجاد شهرک نهال‌فروشان نیز یک ضرورت است که علاوه بر رونق تولید، می‌تواند از نظر علمی با استفاده از ظرفیت مراکز دانشگاهی در امر توسعه این شهرستان موثر واقع شود.

مرکز آموزش کشاورزی قابلیت لازم برای ایجاد شهرک گلخانه‌ای را دارد ولی به نظر می‌رسد که در سازمان جهاد کشاورزی استان به این مهم رغبتی وجود ندارد در حالی که زیرساخت‌های لازم در این مکان برای اشتغال و رونق اقتصادی کاملا فراهم است.

به گزارش ایرنا، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی در سفر یک روزه خود به میاندوآب همچنین از عملیات اجرایی فاز اول طرح تعریض و ساماندهی جاده میاندوآب- شاهین‌دژ نیز بازدید کرد.

میاندوآب در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است و پرجمعیت‌ترین شهرستان پس از ارومیه و خوی در استان به‌شمار می‌رود. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha