نوری المالکی: سرمایه گذاری خارجی نباید به زیان عراق باشد

بغداد - ایرنا- رئیس ائتلاف «دولت قانون» و نخست وزیر پیشین عراق با اشاره به قصد عربستان برای سرمایه گذاری در عراق تاکید کرد: سرمایه گذاری خارجی در عراق نباید به زیان این کشور تمام شود.

به گزارش ایرنا، «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون و نخست وزیر پیشین عراق در سخنرانی خود در جمع مسئولان شوراهای پشتیبانی در بغداد گفت: سرمایه گذاری خارجی نباید به زیان عراق باشد؛ بویژه که مساحت زمین زارعی که عربستان می خواهد در عراق از آن بهره برداری کند، بسیار گسترده است.

وی خاطرنشان کرد: نقض حاکمیت چه بسا از طریق اهرم ها و ساز وکارهای نرم صورت می گیرد.

رئیس ائتلاف دولت قانون این پرسش را مطرح کرد که چرا اراضی زارعی را بین کشاوران و شرکت های عراقی تقسیم نمی کنیم؟.

محافل سیاسی، امنیتی و اقتصادی عراق از بیش از دو هفته پیش انتقادهای گسترده ای به نوع رویکرد اقتصادی دولت «مصطفی الکاظمی»  نخست وزیر این کشور مطرح کرده اند. این محافل در خصوص پیامدهای امنیتی، سیاسی و دینی حضور عربستان در قالب سرمایه گذاری در عراق با توجه به سابقه بد این کشور در برخورد با کشورشان هشدار می‌دهند و این حضور را تهدیدی برای امنیت ملی عراق می دانند.

رئیس ائتلاف دولت قانون در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: اصلاحات صرفا شعاردادن نیست، بلکه عمل است و شما دیدید که ما در دوره خودمان این کار را کردیم.

وی گفت: پدیده تخریب عراق، مجازات ملت این کشور است، زیرا آنها به طور مکرر خواهان اخراج نیروهای بیگانه هستند.

نوری المالکی افزود: طرف های خارجی نمی خواهند که عراق یک کشور قدرتمند در منطقه باشد.

رئیس ائتلاف دولت قانون گفت: تلاش هایی برای بازگرداندن فتنه انگیزی طائفه ای در عراق وجود دارد که باید هوشیار بود و با آن مقابله کرد.

وی در این سخنرانی که شبکه تلویزیونی «آفاق» عراق امروز (چهارشنبه) بخش هایی از آن را پخش کرد، به دستاوردهای دوره نخست وزیری خود اشاره کرده و گفت: ما در این دوره توانستیم القاعده و سایر گروههای تروریستی را نابود کنیم.

نوری المالکی خاطرنشان کرد: ما آن زمان از آمریکا خواستیم که جنگنده - بمب افکن های «اف ۱۶» را برای مبارزه با تروریسم به ما بدهد، اما کنگره آمریکا مخالفت کرد.

وی همچنین گفت که ما خواهان گشودن درهای روابط به روی همه کشورها و طرفها به استثنای رژیم صهیونیستی هستیم.

نخست وزیر پیشین عراق خاطرنشان کرد: با چالش های سختی روبرو هستیم و منطقه به خاطر مسیر عادی سازی روابط (برخی رژیم های عربی) با رژیم صهیونیستی در معرض خطر قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha