بیش از ۳۴ هزار تن کالای اساسی به خراسان رضوی اختصاص یافت

مشهد-ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: ستاد تنظیم بازار کشور سهمیه جدیدی از روغن، برنج و آرد به میزان ۳۴ هزار و ۴۰۰ تن به استان اختصاص داده است.

علی رسولیان روز پنجشنبه در نشست کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی در محل استانداری افزود: با اختصاص این سهمیه جدید کالاهای اساسی اختیار توزیع آنها نیز به استان واگذار شده است تا در مهلت مقرر جذب شود.

وی ادامه داد: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور، از این پس مسوولیت تامین گوشت مرغ و نظارت بر عمده فروشیها با جهاد کشاورزی و نظارت بر خرده فروشی‌ها بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: کارگروه تنظیم بازار استان دو رویکرد اصلی را مدنظر قرار داده که شامل عرضه به موقع و مناسب کالاها در بازار و نگه داشتن قیمت کالاها در حد میانگین قیمت کشوری است.

رسولیان با تاکید بر تلاش برای پایین نگه داشتن قیمت کالاها در استان نسبت به میانگین قیمت آنها در کل کشور افزود:  هم اینک گوشت قرمز،مرغ ، شکر، لوبیا و برنج هندی در استان نسبت به میانگین کشور ارزانتر است.

کمبود روغن مشکل استانی نیست

وی با اشاره به اختصاص ۲ هزار و ۴۰۰ تن روغن نباتی سهمیه خانوار به خراسان رضوی از سوی ستاد تنظیم بازار کشور اظهار کرد: این میزان روغن باید علاوه بر مشهد به سایر شهرستانها به نسبت جمعیت آنها و با رویکرد توزیع عادلانه کالا اختصاص یابد و به سرعت جذب شود. 

معاون استاندار خراسان رضوی به شرایط ویژه اقتصادی کشور  اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی میزان تامین روغن خام در کشور کاهش یافته است بنابراین کمبود روغن مشکل استانی نیست و تاکنون برای تامین روغن مکاتبات زیادی نیز با تهران انجام گرفته است.

رسولیان ادامه داد: در مورد سهمیه روغن خام خراسان رضوی که در اختیار واحدهای تولیدی خارج از استان قرار می‌گیرد، خانه صنعت خراسان رضوی با مطالبهگری از سازمانهای کشوری می‌تواند زمینه‌ای فراهم کند تا این سهمیه  در واحدهای تولیدی استان جذب شود.

وی با بیان اینکه شرایط واردات مستقیم روغن به استان برای فعالان بخش خصوصی فراهم شده است افزود: واردکنندگان فعال بخش خصوصی می‌توانند با نظارت دستگاههای استانی روغن مورد نیاز را وارد کشور کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی از اقدامات سازمان تعاون روستایی استان در ایجاد ۱۰۹ مکان برای عرضه مستقیم کالاها در شهرها و روستاها قدردانی کرد و گفت: این اقدام، خراسان رضوی را از سایر نقاط کشور در عرضه مستقیم کالا متمایز کرده است.

رسولیان اظهار کرد: تا زمانی که نتوان عرضه و تقاضا در یک کالا را مدیریت کرد، تعیین قیمتها دشوار می‌شود که نمونه بارز آن گوجه فرنگی است که به دلیل سرمای هوا و کاهش عرضه در بازار گران شده و آزاد بودن صادرات این محصول و افزایش نرخ ارز  هم بر قیمت آن تاثیر گذاشته است.

معاون استاندار خراسان رضوی افزود: اقدام بخش خصوصی در خرید گوجه فرنگی در موسم برداشت و عرضه آن در فصل کمبود این محصول، توجیه اقتصادی مناسبی دارد و فعالان اقتصادی می‌توانند با خرید به موقع و عرضه کالا با محور سازمان تعاون روستایی در فصل کمبود، میزان و قیمت آن را در بازار به تعادل برسانند.

رسولیان تاکید کرد: لازم است سازمان تعاون روستایی کالاهای ضروری را که میزان آن در فصل سرما کاهش می‌یابد بخرد و نیز برای کنترل قیمت و جبران کمبود  این محصولات در بازار نسبت به عرضه مستقیم آنها اقدام کند.

وی گفت: در بخشنامه جدید وزیر صنعت، معدن و تجارت، اختیارات بسیاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی به استانها واگذار شده که مطالبه گری استانها را از مسوولان ملی کاهش می‌دهد.

معاون استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: تصمیم گیری برای تامین برخی کالاها در اختیار استان نیست و برای تامین و تنظیم قیمت آنها باید علاوه بر پیگیری جدی دستگاههای ملی راهکارهای استانی را پیدا کرد و از ظرفیتهای استان در این خصوص بهره گرفت.

رسولیان با اشاره به تصویب کمیته تهاتر کالا در شورای عالی هماهنگی امور اقتصادی سران سه قوه افزود: برای بررسی امکان استفاده از ظرفیت تهاتر کالا با کشورهای مرزی همجوار استان  باید با در نظر گرفتن رویکرد کلی تنظیم بازار کمیته ویژه‌ای تشکیل شود.

وی گفت: باید به منظور شناسایی صادرکنندگان و واردکنندگان عمده کالاها در خراسان رضوی نیز کمیته‌ای تشکیل شود تا بتوان از طریق آن کالاهایی را به استان وارد کرد که ارز ۴۲۰۰ تومانی به آنها تعلق نمی‌گیرد.

جلوی خروج کالاهای اساسی از مرز دوغارون گرفته شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از خروج کالاهای اساسی از مرز دوغارون ادامه داد: اینکه دولت با مشقت فراوان کالاهای اساسی مانند روغن را تامین کند و این کالاها به راحتی از مرز خارج شود، مصداق عینی هدر دادن پول بیتالمال است و نباید اجازه داد کالاهایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن اختصاص می‌یابد، از مرز خارج شود.

رسولیان با اشاره به لزوم تشدید نظارتها بر بازار گفت: براساس مصوبه ملی، کمیته نظارتی جدیدی با کمک حوزه بسیج و سپاه و سایر دستگاه‌های نظارتی در استان شکل خواهد گرفت و برنامه جدیدی را برای نظارت بر توزیع و قیمت کالاها آغاز خواهد کرد. 

وی با اشاره به سهمیه جدید آرد و روغن خراسان رضوی هم تاکید کرد: این سهمیه‌ها باید به واحدهای تولیدی و صنفی اختصاص یابد که قیمت مصوب کالا را رعایت می‌کنند و لزومی ندارد واحدی که تخلف آن محرز است، سهمیه دریافت کند.

معاون استاندار خراسان رضوی قیمت مصوب گوشت مرغ کشتار روز در استان را بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور به ازای هر کیلوگرم ۲۰۴ هزار ریال اعلام و اضافه کرد: باید از این پس نظارت در بازار نیز بر اساس این قیمت انجام گیرد. 

رسولیان با اشاره به سهمیه ۳۰ هزار تنی خراسان رضوی از برنج هندی افزود: قیمت مصوب این برنج برای هر کیلوگرم ۱۸۵ هزار ریال است که کارگروه تنظیم بازار استان باید شبکه توزیع آن را هر چه سریعتر مشخص کند.

وی با اشاره به تاکید نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی مبنی بر تامین کالاهای طرح "رزمایش مواسات و همدلی" گفت: سهمیه برنج و سایر کالاهای این طرح باید از محل کالاهای طرح تنظیم بازار استان تامین شود.

معاون استاندار خراسان رضوی درباره سهمیه شکر استان نیز اظهار کرد: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور شکر مورد نیاز بخش خانوار تا پایان خرداد ماه سال آینده به استان اختصاص یافته است که باید براساس جمعیت شهرستانها توزیع شود.

رسولیان گفت: به دستور استاندار، کمیته اقتصادی، پشتیبانی و مشارکتهای مردمی استان برای مبارزه با کرونا شکل گرفته است که جایگزین کمیته قبلی "تامین، توزیع و نظارت بر بازار ستاد ویژه پیشگیری و مقابله با کرونا"  خواهد شد تا علاوه بر وظایف قبلی خود، موضوع جلب مشارکتهای مردمی را نیز دنبال  کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha