سفرخاورمیانه ای آبرامز تلاشی بیهوده در روزهای پایانی دوره ترامپ

تهران- ایرنا- تحلیلگران عرب می‌گویند: «الیوت ابرامز» فرستاده وِیژه آمریکا در امور ایران در سفر منطقه‌ای خود در حالی رویکرد ستیزه‌جویانه ترامپ را دنبال کرد که توان آمریکا در کارزار ضد ایرانی و اعمال تحریم‌ها به پایان رسیده و این سفر تنها در چارچوب سنگ‌اندازی در مسیر دولت آینده آمریکا صورت گرفته است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، «الیوت آبرامز» فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا روز یکشنبه ۱۸ آبان‌ماه در نخستین ایستگاه سفر منطقه‌ای خود در سرزمین‌های اشغال شده با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «بنی‌گانتس» و «گابی اشکنازی» وزیران جنگ و امور خارجه این رژیم درباره ایران گفت‌وگو کرد. او در ادامه این سفر سرزمین‌های اشغالی را به مقصد عربستان سعودی ترک کرد و در این کشور با مقام‌های سعودی از جمله «خالد بن سلمان» برادر ولیعهد و معاون وزیر دفاع عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد. او پنج شنبه ۲۲ آبان ماه سفر خود را در ادامه سفرهای منطقه خود به امارات وارد شد و با دیدار با مقام‌های این کشور از جمله «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر امور خارجه این کشور سفر خود به پایان رساند.

این سفر در شرایطی صورت گرفت روزنامه « زوددویچه» آلمان در مطلبی آورد ترامپ پس از شکست در انتخابات آمریکا پیش از اینکه از کاخ سفید خارج شود نماینده خود را راهی منطقه کرده است تا با افزایش تحریم‌های ضد ایرانی مانع از بازگشت بایدن به توافق هسته‌ای شود. «باراک راوید» روزنامه نگار اسرائیلی هم  گزارشی در تارنمای «اکسیوس» نوشت  مبنی براینکه آمریکا می‌خواهد سیلی از تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کند و هدف از سفر آبرامز را همین موضع اعلام کرد.

تلاش ابرامز و کشورهای عربی برای مین‌گذاری در مسیر دولت بایدن

آبرامز در حالی در واپسین روزهای حضور ترامپ در کاخ سفید برای افزایش فشار بر ایران وارد عمل شده است که پیش از وی «برایان هوک» نماینده سابق آمریکا در امور ایران به دلیل شکست مفتضحانه در امور ایران از دور بازی حذف شد. دولت آمریکا در حالی با اعزام ابرامز به منطقه کارزار فشار حداکثری را علیه ایران دنبال می‌کند که این روزها به دلیل شکست در انتخابات آمریکا حال و روز خوشی ندارد. او با این اقدامات خود می‌خواهد افزون بر سرپوش نهادن بر شکست خود در انتخابات در مسیر جوبایدن رئیس جمهوری آینده آمریکا که در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری از تصمیم ترامپ در خارج شدن از توافق هسته‌ای انتقاد کرده و وعده تعامل دیپلماسی و بازگشت به توافق هسته‌ای را داده است، سنگ‌اندازی کند.

 گزارشگر روزنامه «القبس» کویت در این زمینه نوشت:  ترامپ با هدف ادامه کارزار فشار حداکثری علیه ایران و مقدمه‌سازی برای سفر «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه، ابرامز را راهی منطقه کرد. این اقدامات در حالی است که هنوز هم دولت ترامپ از افزایش تحریم ضد ایرانی سخن به میان می‌آورد. هواداران ترامپ ادعا می‌کنند که افزایش فشار حداکثری و ادامه تقابل با ایران راه را بر روی هرگونه تفاهم دوجانبه دولت بایدن و راهبران ایران در مرحله آینده مسدود خواهد کرد.

گزارشگر تارنمای «العهد» لبنان نوشت: «بول بیکر» مسوول سابق دستگاه اطلاعات مرکزی آمریکا «CIA» بر این باور است که رژیم صهیونیستی و عربستان از شکست ترامپ بسیار عصبانی هستند. آنها انگیزه لازم را برای دامن زدن به اقدام‌های جنجال‌آفرین در طول دوره انتقال قدرت از ترامپ به بایدن دارند. ترامپ در برابر نادیده‌گرفتن حقوق بشر در عربستان و قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی و ادامه جنگ عربستان در یمن از «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان حمایت سیاسی کرد. ترامپ همچنین از نتانیاهو حمایت کرد. تل‌آویو و ریاض اکنون می‌خواهند ماموریت بایدن در مسیر تغییر سیاست‌های ترامپ را با مانع روبرو سازند. عربستان سعودی و اسرائیل برای رسیدن به این هدف به دنبال ماجراجویی علیه ایران هستند. آنها در این مسیر از حمایت دولت ترامپ هم برخوردار هستند. ترامپ هم ماجراجویی علیه ایران را راه خوبی برای سنگ اندازی در مسیر بایدن می‌داند.

تحلیلگر روزنامه «اللواء» لبنان در این زمینه آورد: از زمان پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، همواره سوالاتی درباره تغییر سیاست دولت آمریکا درباره بسیاری از مسائل به ویژه درباره پرونده هسته‌ای، روابط با اروپا، ناتو، روسیه و چین در دوره وی مطرح می‌شود. این در حالی است که آبرامز ادعا کرده است که سیاست کشورش با تغییر رئیس جمهوری تغییر نمی‌کند. او درباره سیاست آمریکا درباره اعمال فشار حداکثری به ایران ادعا کرد تحریم‌های ضد ایرانی فعال هستند. او در سفر خود به عربستان هم در مصاحبه با روزنامه «الشرق الاوسط» این کشور ادعا کرد با تغییر رئیس جمهوری منافع و سیاست آمریکا تغییر نخواهد کرد و تنها شیوه حفظ این منافع تغییر خواهد کرد.

«عریب الرنتاوی» تحلیلگر روزنامه «الدستور» اردن هم سفر ابرامز به منطقه را تلاشی برای مین‌گذاری در مسیر بازگشت دولت بایدن به توافق هسته‌ای و گشایش در روابط ایران و آمریکا اعلام کرد.

وی نوشت: مرحله انتقال قدرت از ترامپ به بایدن تنها مایه نگرانی آمریکایی‌ها که از آغاز آشوب، ناآرامی و تظاهرات مسلحانه از سوی هواداران ترامپ می‌ترسند نیست، بلکه این مرحله مایه نگرانی کشورهای منطقه هم است. شماری از افراد تندرو که در اطراف ترامپ حضور دارند پس از شکست ترامپ در انتخابات تلاش می‌کنند همه گونه خرابکاری به بار آورند.

در پایان باید گفت اگرچه ترامپ و اطرافیان وی با همکاری رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی تلاش می‌کنند از فرصت باقی مانده دامنه فشارها علیه ایران را افزایش دهند و سفر ابرامز به منطقه هم در این راستا صورت گرفته است، اما تجربه نشان داده است که ایران می‌تواند در برابر تحریم‌ها مقاومت کند و در برابر ماجراجویی‌ها واکنش سخت نشان دهد. این کشور طی بیش از سه دهه گذشته خود را با شرایط سازگار کرده است. تهران برگ برنده‌های بسیاری برای مدیریت نبرد اقتصادی و سیاسی آمریکا در اختیار دارد. اوضاع این کشور در مقایسه با سال‌های گذشته بهتر است و سازمان ملل دیگر نمی‌تواند این کشور را زیر فشار قرار دهد. روسیه، چین و بسیاری از کشورهایی اروپایی مخالف تحریم‌ها و هرگونه ماجراجویی آمریکا هستند و این موضوع در برداشتن تحریم‌ها تسلیحاتی ایران و مخالفت با طرح پیشنهادی آمریکا علیه ایران در سازمان طی ماه‌های گذشته خود را نشان داده است. این موضوع برگ برنده‌ای در دست ایران در نبرد علیه آمریکا است و به تهران انگیزه بیشتری می‌دهد که روند دیپلماتیک را مدیریت کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha