به گزارش روز یکشنبه مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، مهر اله رخشانیمهر در یازدهمین نشست از سلسله نشستهای گفتگوی هفته که باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزشوپرورش و سایر دستگاههای دولتی با محوریت موضوع گفتگو بر محور تحول برگزار شد، افزود: ۳۰ درصد از فضاهای آموزشی کشور نیاز به تخریب و بازسازی دارد که با توجه به افزایش اعتبار عمرانی بودجه به سازمان نوسازی، به دلیل بالا رفتن قیمتها برای ساخت و ساز و تهیه مصالح باز هم با کمبود بودجه در این زمینه مواجهیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۴ مجتمع آموزشی حیات طیبه مطابق با آنچه در سند تحول بنیادین ذکر شده، آماده بهرهبرداری است که این مجتمعها از ۲۰ آذرماه با حضور وزیر آموزشوپرورش افتتاح خواهد شد.
اجازه تضییع حق آموزشوپرورش را ندهید
قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش اظهار داشت: از سال ۹۰ تا ۹۵ برای دانشگاه فرهنگیان فقط ۷۰ هزار ردیف استخدامی گرفته شده بود؛ درحالیکه فقط در سال ۹۹ موفق به دریافت ۷۳ هزار ردیف استخدامی برای این دانشگاه شدیم. همچنین با تلاش همکاران مسئول و حمایت دولت ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پاداش پایان خدمت فرهنگیان بهصورت یک جا پرداخت شد.
وی با تاکید بر لزوم همکاری دولت و مجلس بهعنوان دستاورد این جلسه در مورد حل مسائل آموزشوپرورش، گفت: انتظار داریم در برخی مادههای مصوب و تبصرههای مجلس که آموزشوپرورش با دستگاههای دیگر شریک هستند سهم آموزشوپرورش حفظ شود و اجازه تضییع حق آموزشوپرورش را ندهید. همچنین امید است برخی از موضوعات مانند سند تحول بنیادین، مستندسازی، رتبهبندی معلمان، پلتفرم شاد، مدیریت آسیبهای اجتماعی و آموزش عشایر را در ردیف بودجه بگنجانیم.
نگاه سیستمی برای حل مشکلات آموزشوپرورش
معاون برنامه ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش نیز اظهار داشت: برخی از مشکلات آموزشوپرورش بهطور همیشگی و دائمی در این سیستم وجود داشته و در طی زمان ماهیت مشکل تغییری نکرده فقط زمینه بروز آن متفاوت شده است.
علی الهیار افزود: اگر نگاه سیستمی به مسائل آموزشوپرورش نداشته باشیم، نمیتوانیم انتظار ورود به مرحله بعد و حل مسائل را بعد از ۱۴۰۴ داشته باشیم. برای حل مسائل باید دولت و مجلس با هم هماهنگ شوند و برای آینده آموزشوپرورش برنامهریزی کنند. تنها در این صورت میتوان انتظار ارتقای عملکرد دستگاه تعلیم و تربیت را داشت.
سازمان آموزشوپرورش استثنایی تنها متولی آموزش کودکان با نیازهای ویژه در کشور است
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز اظهار داشت: کشورهایی که در دهه قبل بر روی آموزشوپرورش کشورشان سرمایهگذاری کردند، امروزه از ۵ درصد رفاه اجتماعی بیشتر برخوردارند.
سید جواد حسینی افزود: باید اصل اصلاح سازی، تناسب سازی، ظرفیتسازی و تعادل را در بودجه آموزشوپرورش وارد کنیم تا ضمن اصلاح بودجه و متناسب کردن آن با مأموریت سازمان، از بودجه در آزادسازی ظرفیتهای این دستگاه استفاده کنیم.
رییس سازمان آموزشوپرورش استثنایی گفت: در حال حاضر ۱۵۲ هزار دانشآموز استثنایی داریم که تنها سازمان آموزش و پرورش استثنایی متولی آموزش آنها است. این دانش آموزان ۸۰ هزار قلم وسایل آموزشی و توانبخشی نیاز دارند که برای تهیه آنها به بودجه نیاز است.
آمادگی جذب بیشتر دانشجو معلمان را داریم
حسین خنیفر رییس دانشگاه فرهنگیان گفت: بازده و خروجی دانشگاه فرهنگیان در اختیار آموزشوپرورش قرار میگیرد. آمادگی جذب بیشتر دانشجو را داریم و انتظار داریم مجلس با افزایش ردیف دانشگاه فرهنگیان موافقت کند تا مشکل نیروی انسانی را تا حدی برطرف کنیم.
آموزش ابتدایی در اولویت تخصیص بودجه قرار داده شود
رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی اظهار داشت: سرانه دانشآموزی در ایران به نسبت کشورهای دیگر بسیار کمتر است و انتظار داریم برای همیشه این مسئله حل شود.
وی گفت: در سند تحول بنیادین اولویت تخصیص منابع به آموزش ابتدایی داده شده است، اما ردیف بودجه برای آن تصویب نشده که انتظار داریم این مسئله در کمیسیون برنامهوبودجه حل شود.
ورزش آینده کشور با افزایش بودجه حمایت شود
مهرزاد حمیدی معاون تربیتبدنی و سلامت اظهار داشت: زمینه هر توسعه و تعالی در ورزش کشور به توسعه ورزش در مدارس بستگی دارد و اگر ورزش مدارس مدیریت نشود در آینده ورزش قهرمانی نخواهیم داشت.
وی گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد ردیف بودجه تخصیص داده شده به ورزش را به مدارس میفرستیم تا بتوانیم ورزش مدارس را تقویت کنیم و انتظار داریم با افزایش سهم بودجه ورزش مدارس از ورزش آینده کشور حمایت شود. از سال گذشته ۱۸۰ فضای ورزشی در کشور افتتاح شده است.
دهمین نشست از سلسله نشستهای گفتگوی هفته باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزشوپرورش و سایر دستگاههای دولتی با محوریت موضوع گفتگو بر محور تحول با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و حمیدرضا حاجی بابایی رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.
به گزارش ایرنا، محسن حاجی میرزایی پیشتر گفته بود: جهت گیری به سمت ساخت مجتمعهای آموزشی از اهداف آموزش و پرورش است که از آنها تحت عنوان حیات طیبه نام برده میشود. حیات طیبه مجمتعهای آموزشی است که از دانشآموزان پیشدبستانی تا آخر متوسطه دوم را درون خود شامل می شود.
نظر شما