۲۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۱۹
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84112285
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روسیه: دولت آمریکا قصد تمدید پیمان استارت جدید را ندارد

تهران-ایرنا- سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: دولت کنونی آمریکا (دونالد ترامپ) ظاهرا قصد تمدید پیمان استارت جدید را ندارد و طرف آمریکایی ظاهرا پیشنهاد روسیه را «غیرقابل قبول» می داند.

به گزارش ایرنا خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از اظهارات روز دوشنبه این مقام روس نوشت: آمریکا آشکارا پیشنهاد روسیه برای تمدید این پیمان را «غیرقابل قبول» و «ناخوشایند» قلمداد می کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اکتبر(مهر) گذشته، پیشنهاد تمدید این توافق را که در فوریه آینده (بهمن) مهلت آن به اتمام می رسد، ارائه داد.

پوتین پیشنهاد تمدید یک ساله و بدون شرط این پیمان و گفت وگو درباره همه مسائل مربوط به کنترل تسلیحاتی در آن سال را داده است.

لاوروف پیشتر از این که نه دونالد ترامپ و نه جو بایدن پیشنهاد قابل توجهی برای روسیه درباره این توافق راهبردی ندارند، به رغم این که تمدید این پیمان به نفع همه است، ابراز نگرانی کرده بود.

پیمان استارت جدید در سال ۲۰۱۰میلادی امضا شد و تنها پیمان معتبر بین روسیه و آمریکا درباره کاهش تسلیحاتی است. مهلت این پیمان فوریه سال ۲۰۲۱ به اتمام می رسد و واشنگتن هنوز رسما اعلام نکرده که قصد تمدید آن را دارد.

مسکو ابتدا برای تمدید ۵ ساله این پیمان اصرار داشت اما واشنگتن خواستار خروج از آن و امضای توافقی جدید بود. اما بعد پیشنهاد تمدید یک ساله آن بر اساس شروطی خاص را مطرح کرد.

کاخ کرملین اگرچه اعلام کرده است که تفاوتی ندارد در آمریکا چه دولتی بر سر کار آید و دولت روسیه با هر دولتی که باشد بر اساس شرایط برابر و عادلانه، روابط برقرار خواهد کرد اما به عقیده تحلیلگران؛ مسکو پیروزی جو بایدن را در مقایسه با ترامپ تهدیدی برای منافع خود می داند.

در دوره ترامپ، انتظار می رفت که یک رابطه گرم بین ایالات متحده و روسیه ایجاد شود اما بر عکس در این مدت، از نظر کمی و کیفی روابط روسیه و  ایالات متحده وخیم تر هم شده است و اکنون این نگرانی جدی تر وجود دارد که بایدن که بارها از روسیه انتقاد کرده است دوران سیاه تری برای کرملین رقم بزند.

ایوان کوریلا، مورخ آمریکایی، استاد دانشگاه اروپا در سن پترزبورگ معتقد است: در زمان دولت ترامپ در ارتباط با مسکو یک سطحی از ناامیدی ظاهر شد و انتظار می رفت که یک رابطه گرم بین ایالات متحده و روسیه ایجاد شود و اگر گرم نباشد حداقل انتظار می رفت نسبت به  دوران  ریاست جمهوری اوباما بهبودی حاصل شود که این اتفاق نیفتاد و حتی بسیاری از تحریم های جدید برقرار شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha