۲۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۳:۱۷
کد خبر: 84113481
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حضور آمریکا؛ تهدید کننده امنیت ملی عراق

۲۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۳:۱۷
کد خبر: 84113481
حضور آمریکا؛ تهدید کننده امنیت ملی عراق

بغداد – ایرنا – سیاستمداران و تحلیلگران عراقی حضور نیروهای  آمریکایی در کشورشان را تهدید کننده امنیت ملی و مانع تحقق حاکمیت ملی عراق دانسته و درباره همکاری آمریکایی ها با صهیونیستها در عراق هشدار می دهند.

به گزارش ایرنا، جنگ آمریکا علیه عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی و متعاقب آن حضور اشغالگرانه این کشور در عراق تا کنون پیامدهای ناگوار و رنج و مشکلات زیادی را برای این کشور و ملت آن به همراه داشته است.

دخالت های آمریکایی ها در طول سالهای بعد از ۲۰۰۳ میلادی در امور داخلی و خارجی عراق در سایه حضور نظامی گسترده آنها، جلوی برخورداری عراق از استقلال و حاکمیت کامل را گرفته است.

آمریکاییها همواره در راستای منافع خود در منطقه گام برداشته و برای تداوم حضور در عراق به درگیری و بحران آفرینی داخلی و فشار بر ساختار سیاسی جدید این کشور پرداخته اند و برای ضعیف نگه داشتن عراق تلاش کرده اند.

«حسین الزهیری» نماینده ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق می گوید: حضور آمریکا تهدیدی برای عراق و ملت این کشور به شمار می رود.

وی خاطرنشان می کند: دولت آمریکا بر خلاف ادعای دموکراسی خواهی، دنبال منافع خود است.

الزهیری تاکید می کند: آمریکا مانعی در برابر تحقق انتظارات و خواسته های عراقی ها است و از سال ۲۰۰۳ میلادی برای ایجاد جنگ داخلی و هرج و مرج آفرینی در عراق تلاش کرده است.

این نماینده تاکید می کند که ثبات کشورش در گروه خروج اشغالگران آمریکایی است.

در همین پیوند، کارشناسان امنیتی عراقی در تشریح سطح خطرناک ادامه حضور آمریکا از همکاری نظامیان آمریکایی با رژیم صهیونیستی در خاک عراق سخن می گویند.

آنها تاکید می کنند که ارتش آمریکا در عراق تسهیلات لازم را در اختیار رژیم صهیونیستی برای حمله به مواضع نیروهای سازمان «الحشد الشعبی» قرار می دهند که پرونده درخشانی در مبارزه با گروه تروریستی داعش و بیرون راندن این گروه دارند.

«هیثم الخزعلی» کارشناس امنیتی عراقی می گوید: عراق باندهای تروریستی داعش را شکست داد و در جبهه های متعدد پیروزی کسب کرد و این درحالی بود که آمریکا از مسلح کردن نیروهای عراق خودداری کرد.

وی تاکید می کند: عراق نیازی به نیروهای آمریکایی ندارد زیرا با بازوان نیروهای الحشد الشعبی و ارتش خاک خود را آزاد کرد.

الخزعلی می افزاید: آمریکا بارها نیروهای عراقی را بمباران کرد و از زمان آمدن ائتلاف بین المللی، نیروهای آمریکایی بیش از ۵۲ مرتبه به مقرهای الحشد الشعبی و ارتش حمله هوایی کردند.

وی خاطرنشان می کند: نیروهای آمریکایی پرواز هواپیماهای اسرائیلی از پایگاههای خود برای بمباران مقرهای الحشد الشعبی و نیروهای امنیتی عراق را تسهیل کردند و در نتیجه، آنها نیروهای اشغالگری هستند که باید در اسرع وقت اخراج شوند.

این کارشناس عراقی با اشاره به اینکه آمریکا جلوی مسلح شدن عراق به تجهیزات و سلاح های پیشرفته را برای ضعیف نگه داشتن این کشور می گیرد، تاکید می کند: بقای نیروهای آمریکا مشکل زیادی برای عراقی ها ایجاد کرده است زیرا آنها از واردات سامانه های راداری از سوی عراق جلوگیری می کنند.

«ندی شاکر جودت» عضو پارلمان عراق نیز خروج نیروهای بیگانه از کشورش را از ارکان مهم تضمین حاکمیت ملی عراق می داند و می گوید که باید برای تحقق این امر، حضور نیروهای بیگانه و پایگاههای نظامی خارجی برچیده شود.

نمایندگان، سیاستمداران و تحلیلگران عراقی و مردم این کشور بارها بر لزوم پایان حضور نظامی آمریکا در کشورشان تاکید کرده و خواهان احترام کامل به حاکمیت و استقلال آن شده اند و در همین راستا است که درخواست ها از دولت عراق برای اجرای مصوبه پارلمان مبنی بر لزوم خروج نیروهای بیگانه از خاک عراق در برهه اخیر افزایش یافته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha