۲۸ آبان ۱۳۹۹، ۸:۰۹
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84113488
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هفت زندانی محکوم به قصاص نفس در خراسان شمالی بخشیده شدند

بجنورد- ایرنا- مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان شمالی گفت: هفت زندانی محکوم به قصاص نفس در زندان‌های این استان امسال از چوبه‌دار رهایی یافته و بخشیده شدند.

عبدالرحیم گرجی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مددکاران اجتماعی برای نجات جان این محکومان تلاش زیادی کردند تا منجر به آزادی آنان شد.

از جمله افراد بخشیده شده یک مددجوی زندان بجنورد بود که به علت ارتکاب به قتل عمد همسر خود به قصاص نفس محکوم شده بود، در بالای چوبه دار بخشیده شد.  طناب دار بر گردن مددجوی زندانی حلقه زده بود، اولیای دم چهارپایه زیر پای وی کشیدند و این زن دست و پازنان،  بین زمین و هوا معلق شد اما ناگهان پدر و مادر مقتول فرد را بخشیدند.

همچنین در شهرستان مانه و سملقان نیز یک زن متهم به قتل همسرش در پای چوبه دار قصاص، بخشیده شده بود.

هفت هزار خدمت به خانواده زندانیان 

وی با بیان اینکه امسال هفت هزار خدمت به خانواده زندانیان و مددجویان ارائه شد اظهار داشت: چند گروه جهادی از اقشار مختلف بسیج استان شامل دندانپزشک، پزشک عمومی، مشاوره روانشناختی، مشاوره قضایی، مشاوره شغلی، آسیب شناسی اجتماعی، فوق تخصص آسم و آلرژی، متخصص اطفال، بینایی سنجی، روانپزشکی، متخصص داخلی، زنان و زایمان، تزریقات و مشاوره مذهبی در این اداره کل حضور یافته و خدمات رایگان به خانواده زندانیان ارائه دادند.

گرجی این اقدامات را تبلور نوعدوستی و کمک به کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه دانست و بر مشارکت بیش از پیش نیکوکاران در ارایه کمک و خدمات به این اقشار تاکید کرد.

وی اظهار داشت: همچنین کمک های مومنانه نیز به خانواده های زندانیان تحویل داده شد.

استان پیشرو در استفاده از پابند الکترونیکی برای زندانیان

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان شمالی گفت: این استان در پابند الکترونیکی، در اجرای این طرح در کشور پیشرو است، در مدتی به علت نبود پابند این طرح اجرا نشد اما دوباره آغاز شد.

وی با اشاره به اجرای این طرح برای زندانیان حائز شرایط قانونی اظهار داشت: اجرای طرح پابند الکترونیک، صرفنظر از ایجاد تغییرات در سبک، نوع و کیفیت اجرای نظارت‌های لازم بر زندانیان، مزایای فراوانی برای فرد زندانی و خانواده وی دارد.

وی با بیان اینکه طرح مزبور برای محکومان مالی و زندانیان غیرخطرناک اجرا می شود، افزود: از طرفی اعمال مراقبت‌های الکترونیک این پابندها در فضای فیزیکی خارج از زندان، می‌تواند باعث کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها شده و فرصتی را برای اصلاح رفتار در اختیار این زندانیان قرار دهد.

گرجی اظهار داشت: علاوه بر اجرای طرح پابند الکترونیکی در زندان های خراسان شمالی، برخی مجازات های جایگزین از جمله خدمات اجتماعی نظیر درختکاری، تغذیه وحوش، پاکسازی شهر نیز با توجه به جرائم ارتکابی ممکن است توسط قضات برای مددجویان درنظر گرفته شود.

وی بر حل و فصل مشکلات بین زندانیان و شکات تاکید کرد و افزود: در این خصوص شورای حل اختلاف می تواند کمک مناسبی داشته باشد که حتی شورای حل اختلاف استان امسال در کشور از این نظر رتبه برتر را کسب کرد.

گرجی گفت: شورای حل اختلاف استان در کنار ریش سفیدان و معتمدان مشکلات زندانیان را بررسی و اختلاف زندانی و شکات را برطرف می کنند.

هم اینک حدود هزار و ۴۰۰ مددجو در زندان های خراسان شمالی تحمل حبس می کنند.

در هر یک از شهرستان‌های بجنورد، شیروان و اسفراین یک زندان وجود دارد و یک کانون اصلاح و تربیت و یک بازداشتگاه نیز در بجنورد دایر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha