۲۹ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۵۵
کد خبرنگار: 821
کد خبر: 84115182
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

کارنگی: خروج آمریکا از برجام اشتباه بود

۲۹ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۵۵
کد خبر: 84115182
کارنگی: خروج آمریکا از برجام اشتباه بود

تهران- ایرنا- اندیشکده «کارنگی» با انتشار گزارشی ضمن پرداختن به رویکردهای سیاست خارجی دولت «جو بایدن» به نقل از برخی کارشناسان این عرصه نوشت : خروج آمریکا از برجام توسط دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور اشتباه بود.

به گزارش ایرنا، این نشریه در بخشی از این گزارش نوشت: اجماعی در میان کارشناسان سیاست خارجی در حزب دموکرات و اعضای کنگره وجود دارد که خروج از برجام را یک اشتباه می‌داند. درواقع توافق هسته‌‍‌ای از بسیاری جنبه‌ها نمایه‌ای کلان تر از سوی دموکرات‌ها است که بر اهمیت و کارآیی دیپلماسی به عنوان یک ابزار تاکید دارد و در تضاد شدید با رویکرد استفاده از نیروی نظامی برای پرداختن به مشکلات بین المللی قرار دارد.
 گزارش این اندیشکده آمریکایی که درماه اکتبر ۲۰۲۰ میلادی و پیش از پیروز جوبایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۲۰۲۰ منتشر شد،حاکی است:
اگرچه در اوایل دوره ریاست جمهوری بایدن چالش های گوناگون داخلی و بین المللی اولویت دار هستند اما رسیدگی نکردن به موضوع توافق برجام، ظرفیت آن را دارد که موجب پریشانی بیشتر اوضاع شود.
بایدن در کسوت رئیس جمهوری فضای بیشتری را برای کار نسبت به دوره اوباما حداقل در چارچوب حزب دموکرات دارد. پس از چهار سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ، بیشتر دموکرات‌ها و حتی برخی محافظه کاران تمایل دارند تا به او فرصت بازگشت اولیه به برجام را بدهند. حتی مخالفان توافق اولیه در حزب دموکرات هم با خروج یکجانبه ترامپ از برجام مخالف بودند.
سوال بی‌پاسخی وجود دارد که آیا دولت بایدن می‌تواند حمایت جمهویخواهان را در مورد راهبردش در برابر ایران جلب کند؟ این امر اهمیت فوق العاده‌ای دارد زیرا مخالفت شدید جمهوریخواهان با برجام نقش چشمگیری را در تصمیم ترامپ برای خروج از توافق داشت. دولت بایدن سعی خواهد کرد هر معامله‌ای با ایران را به عنوان گامی ضروری با هدف ایجاد تغییر در مسیر سیاست خارجی ایالات متحده و راهی برای کاهش تمرکز نظامی در خاورمیانه نشان دهد تا بتواند انرژی بیشتری را به مقابله با چین اختصاص بدهد؛ این امر می تواند برای برخی جمهوریخواهان جذاب باشد.
همچنین بازگشت آمریکا به برجام می‌تواند به عنوان عنصر مرکزی تلاش این کشور برای بازسازی اعتماد اروپا تلقی شود؛ بدون تردید این امر اولویت اصلی برای دولت بایدن خواهد بود. در خاورمیانه اما پیوستن دوباره ایالات متحده به برجام با مخالفت‌های جدی به ویژه از سوی اسرائیل روبرو خواهد شد که باید از سوی رئیس جمهوری آمریکا مدیریت شود.

انتشار این مطلب به معنی تائید محتوای آن نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha