۳۰ آبان ۱۳۹۹، ۹:۱۱
کد خبرنگار: 2169
کد خبر: 84115875
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

متقاضیان زراعت چوب به منابع طبیعی مهاباد مراجعه کنند

مهاباد- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: متقاضیان و علاقه‌مندان به زراعت چوب برای دریافت نهال رایگان می‌توانند به این اداره مراجعه کنند.

مجید پاتو روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال‌های قبل، نهال درخواستی زراعت چوب در زمان کاشت توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در اختیار این اداره قرار می‌گرفت اما امسال سهمیه نهال براساس درخواست متقاضیان صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: متقاضیان باید ابتدا درخواست خود را برای زراعت چوب به این اداره تحویل دهند تا کارشناسان، مکان کاشت و تعداد نهال‌های مورد نیاز را بررسی و موضوع را به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی اعلام کنند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: هم‌اکنون زراعت چوب در این شهرستان بیشتر به صورت حاشیه‌کاری در باغ‌ها و زمین‌های زراعی انجام شده و در مجموع ۲۰ تا ۳۰ هکتار به این امر اختصاص یافته است.

وی افزود: در قالب طرح زراعت چوب گونه‌های "صنوبر" و "اوکالیپتوس" که سازگاری خوبی با شرایط آب و هوایی این منطقه دارند و در صورت رعایت فاصله استاندارد در زمان کمتر از پنج سال به بهره‌برداری می‌رسد در بین متقاضیان دارای شرایط به صورت رایگان توزیع می‌شود.  

پاتو گفت: در این طرح فاصله هر اصله نهال باید یک در ۲ و یا ۱.۵ در سه متر باشد و برای هر هکتار در حدود ۴۰۰ اصله نهال در اختیار کشاورزان و علاقه‌مندان به زراعت چوب به قرار می‌گیرد. 

وی اضافه کرد: بنابر قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در اجرای طرح زراعت چوب تعهد دارد با بهره‌گیری از توان بخش خصوصی تا پایان این برنامه حدود ۷۵ هزار هکتار از اراضی جنگلی و جلگه ای در کشور را با کشت گونه های "صنوبر" و "اوکالیپتوس" نهال کاری کند.

وی اظهار داشت: همسو با اجرای قانون پنج ساله ششم توسعه و نیز طرح توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال، دولت مکلف شد تا به منظور اشتغالزایی ، تامین چوب صنایع چوبی و  حفظ جنگل‌ها، طرح زراعت چوب را اجرا کند.

وی ابراز امیدواری کرد با اجرای دقیق طرح زراعت چوب و دادن مشوق‌های لازم به متقاضیان این طرح، پدیده قاچاق چوب و قطع درختان جنگلی کاهش چشمگیری پیدا کند.

در مهاباد بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مرتع وجود دارد که ۵۰ هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، ۷۰ هزار هکتار مراتع درجه ۲ با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه سه با پوشش ضعیف است، در این شهرستان بیش از هزار هکتار جنگل در منطقه "کاولان و کوران"، ۱۰۰ هکتار جنگل‌های مصنوعی و ۸۸ هکتار را ذخیره‌گاه جنگلی وجود دارد.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha