علیرضا پاکدامن یکشنبه شب در نشست تخصصی مجازی با عنوان «نوجوان نوآور» درجمع مربیان و کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان اظهارداشت: درکارآفرینی به دنبال تربیت افرادی هستیم که جویایی کار نیستند بلکه خودشان به وجودآورنده شغل هستند.
وی با بیان اینکه کارآفرینی، مهارت آموختنی و نه مبتنی بر استعداد درونی است، بیان داشت: کارآفرینی سن و سال نمیشناسد، اما برای تربیت نسلی کارآفرین مناسبترین زمان دوران کودکی و نوجوانی است و این موضوع اهمیت کار مربیان کانون پرورش فکری را یادآوری میکند.
به گفته عضو هیات مدیره انجمن مشاوره کارآفرینی، هدفگذاری برای موفقیت در آینده بسیار مهم است و این اهداف باید از پنج ویژگی خاص بودن، قابل اندازهگیری، دست یافتنی، واقعگرایانه و بهموقع بودن برخوردار باشند.
پاکدامن با بیان اینکه اعتماد به نفس، پشتکار و آرمانگرایی در کارآفرینی نوجوانان به پرورش نسلی توانمند منجر میشود، افزود: استقلال داشتن اعتماد به نفس میآورد و تفکر کارآفرینی به کودکان میآموزد که موفقیتشان در آینده به میزان زیادی به خودشان بستگی دارد.
وی ادامه داد: پدران و مادران و اولیای تربیتی نباید جلو خلاقیتهای فرزندان را بگیرند، بلکه باید به آنها کمک کنند تا نسلی تربیت شود که از فرصتهای موجود به نحوه موثری استفاده میکند.
این مشاور در حوزه کارآفرینی در هرمزگان با اشاره به اهمیت سواد مالی در فرزندان و اهمیت جایگاه شکست در دنیای کارآفرینی گفت: به فرزندان خود فرصت دهید تا درباره پول و مسائل مالی بیشتر بدانند.
پاکدامن اضافه کرد: شکست میتواند اتفاق خوشایندی باشد، اگر از آن درس بگیریم باید به فرزندانمان اجازه دهیم شکست را تجربه کنند تا مجبور شوند برای رسیدن به اهدافشان راههای جدیدی را خلق کنند.
وی داشتن مهارت فروش را یکی دیگر از نیازهای کارفرینی در نوجوانان دانست و یادآورشد: با تشویق کودکان به فروش کالاهای کوچک مثل اسباب بازی و یا دست سازههایشان باید مهارت فروشندگی را در آنان تقویت کرد.
مدیرعامل شرکت مشاوره کارآفرینی هرمزگان افزود: از کودکان و نوجوانان بخواهید بخشی از درآمد و بودجه هفتگی خود را برای کمک به دیگران صرف کنند.
نظر شما