۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۵۱
کد خبرنگار: 1017
کد خبر: 84124539
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بارش برف و باران و خوشحالی مردم جنوب آذربایجان‌غربی

مهاباد- ایرنا- بارش برف و باران پاییزی در مهاباد و سایر شهرهای جنوب آذربایجان‌غربی موجب خوشحالی مردم به ویژه کشاورزان این منطقه شده است.

به گزارش ایرنا، بارش این نعمت الهی در سومین ماه از فصل پاییز که از شب گذشته در بیشتر شهرهای جنوبی استان آغاز شده است و همچنان ادامه دارد موجی از خوشحالی و شادی را در دل مردم این منطقه ایجاد کرده و موجب امیدواری کشاورزان به داشتن سالی پربار و پر محصول شده است.

کاهش نزولات آسمانی در پاییز امسال موجب نگرانی مسوولان و کشاورزان این شهرستان شده بود ولی آغاز این بارش‌ها این امید را در دل مردم ایجاد کرد تا این بارش‌ها و به ویژه در فصل زمستان کاهش نزولات آسمانی را جبران کند.

ریزش برف در مناطق مختلف جنوب این استان سردسیر و کوهستانی علاوه بر اینکه خوشحالی و شادمانی مردم را به همراه داشت، موجب رفع آلودگی هوا شد و طراوت خاصی به هوای شهرهای بزرگ آن بخشید.

بارش شدید برف هم‌اکنون مهاباد و شماری از شهرهای جنوبی استان را سفیدپوش کرده و موجب غافلگیر شدن مردم از این بارش‌ها شده است؛ بارش برف همچنین چهره‌ای کاملا زمستانی به این مناطق بخشیده است به طوری که مردم با لباس‌های گرم و زمستانی از منزل خارج می‌شوند.

بارش برف همچنین موجب کندی تردد در بیشتر محورهای مواصلاتی جنوب آذربایجان‌غربی به ویژه در گردنه‌ها و مناطق کوهستانی شده و رانندگان را با مشکلاتی مواجه ساخته است. 

بارش برف تردد در گردنه‌های مهاباد را کُند کرد

رییس اداره راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای مهاباد گفت: بارش برف و وجود مه غلیظ، تردد در گردنه‌های این شهرستان را کُند و رانندگان را با مشکلاتی مواجه کرده است.

محسن خادمی اظهار داشت: هم‌اکنون بارش برف در گردنه‌های "قره‌بلاغ" در جاده مهاباد - بوکان و "زمزیران" در محور مهاباد - سردشت گزارش شده و برای انجام عملیات برف‌روبی و نمک‌پاشی ادوات راهداری در راهدارخانه‌های "قره‌بلاغ"، "کیتکه" و "کله‌گاوی" استقرار پیدا کردند.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون به دلیل بارش و مه غلیظ، دید افقی در گردنه‌های این شهرستان به کمتر از ۵۰ متر کاهش یافته است که رانندگان باید در این مسیر هنگام تردد از چراغ مه‌شکن استفاده کرده و اقدام به رعایت فاصله طولی کنند.

رییس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مهاباد گفت: با توجه به پیش‌بینی تداوم بارش‌ها و به‌ویژه بارش برف در گردنه‌ها و محورهای کوهستانی این شهرستان، رانندگان باید زنجیرچرخ، سوخت کافی و جیره‌غذایی به همراه داشته باشند.

وی اظهار داشت: برای اجرای طرح زمستانی، امسال ۶۰ مامور راهداری و ۲۱ دستگاه انواع ماشین‌آلات سبک و سنگین راهداری در راهدارخانه‌های ثابت و سیار این شهرستان مستقر خواهند شد.

برف و باران محور اشنویه - ارومیه را لغزنده کرده است

رییس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اشنویه نیز گفت: مه غلیظ و بارش برف و باران در محور اشنویه - ارومیه و گردنه های این محور موجب لغزندگی سطح‌ جاده شده و رانندگان باید با احتیاط بیشتری تردد کنند.

هاوری مدرس اظهار داشت: مه غلیظ که با بارش باران و برف نیز همراه است، تردد در این گردنه‌ و جاده‌های کوهستانی این شهرستان را با مشکلاتی مواجه کرده و دید افقی را به کمتر از ۵۰ متر رسانده ‌است.

وی افزود: هم‌اکنون ماشین آلات راهداری جهت عملیات برفروبی در منطقه "مرگور" در محور اشنویه - ارومیه و روستاهای "لولکان "و "ژاراباد" مستقر شده و راهداران در حال برف‌روبی این مسیرها هستند.

رییس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اشنویه اضافه کرد: به دلیل مه غلیظ رانندگان در این محورها ضمن احتیاط و کاهش سرعت از چراغ‌های مه‌شکن استفاده کنند و با توجه به کاهش دید افقی، برودت و کاهش دما در این گردنه‌ و سایر جاده‌های کوهستانی این شهرستان رانندگان نسبت به بررسی عملکرد مناسب سیستم روشنایی، بخاری و سیستم ترمز خودرو خود اطمینان یابند و سپس به مسافرت اقدام کنند.

مدرس ادامه داد: تردد در همه محورهای مواصلاتی این شهرستان با وجود بارش برف و باران در جریان است.

سامانه بارشی جنوب آذربایجان‌غربی را فرا گرفت

کارشناس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌غربی گفت: بارش برف و باران با ورود سامانه بارشی به جنوب استاناز شب گذشته موجب بارش‌های خوبی در مناطقی نظیر مهاباد و تکاب شده‌است.

یاسر اشتاد افزود: با توجه به ورود این سامانه، لازم است تا توسط دستگاه‌های مسوول تمهیدات لازم نسبت به لغزندگی، کاهش دید و اخلال در تردد جاده‌ای در نظر گرفته شود.

وی اظهار داشت: مه گرفتگی در اغلب مناطق با تاکید بر جنوب و مرکز استان تا اواخر وقت جمعه پیش بینی می‌شود و لازم است تا اقدام لازم در خصوص آبگرفتگی معابر شهری و سیلاب به کار گرفته شود.

کارشناس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌غربی گفت: اجتناب از سفرهای غیر ضروری و خودداری از قرار گرفتن در حاشیه رودخانه ها، آماده‌باش راهداری‌ها برای آماده‌سازی تجهیزات برف زدایی، برف‌روبی و  رعایت نکات ایمنی در رانندگی و تجهیز وسایل نقلیه به امکانات زمستانی یک ضرورت برای روزهای پیش‌رو است.

اشتاد با بیان اینکه این سامانه به تدریج مرکز و شمال آذربایجان‌غربی را در بر می‌گیرد، افزود: این سامانه روز شنبه و یکشنبه تضعیف شده و دوشنبه آذربایجان‌غربی را ترک می‌کند.

آذربایجان‌غربی استانی کوهستانی در شمال غرب کشور با سالانه ۴۰۰ میلیمتر بارندگی است؛ سردشت پربارش‌ترین شهر استان با سالانه بیش از هزار میلی‌متر بارندگی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha