روزانه حدود ۶۰۰ هزار ارتباط زنده در شبکه شاد برقرار می‌شود

تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: روزانه حدود ۶۰۰ هزار ارتباط زنده در پلتفرم شاد برقرار می‌شود؛ این پلتفرم هر روز در حال پیشرفت است که با تلاش متخصصان اشکالات آن مشخص شده و امید است با توسعه زیرساخت، در یک تا دو هفته آینده برطرف شود.

به گزارش روز شنبه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی با حضور در گفت و گویی در خصوص آموزش در فضای مجازی افزود: شیوع کرونا و حضور نیافتن دانش آموزان در مدارس و شروع آموزش مجازی شرایطی را برای نظام تعلیم و تربیت فراهم کرد که در آن همه چیز با آنچه در ده ها سال پیش یاد گرفته بودیم، تفاوت داشت.

حاجی میرزایی ادامه داد: در زیست بوم جدید نقش معلم، دانش آموز، خانواده، روش های آموزش، ارزشیابی، نظارت، ارتباط دانش آموزان با معلم و .. تغییر کرد.

وی آموزش در دوره کرونا را آموزش در بحران دانست و گفت: آموزش در بحران به معنای کار کردن در شرایط ویژه و نگرانی است و کارکردن در این شرایط برای همه سخت تر و پیچیده تر است و ما به دنبال ایجاد محیطی ایده آل در این شرایط هستیم تا دانش آموزان آسیب نبینند و معلمان بتوانند راحت تر از این شرایط عبور کنند.

وزیر آموزش و پرورش در مورد پیام رسان شاد و ارایه آموزش از طریق این پیام رسان در  شرایط بحران و اشکالات احتمالی موجود در این پلتفرم گفت: شبکه شاد راه حلی برای پاسخ به مشکل آموزش دانش آموزان در شرایط کرونا بود. این پلتفرم در ساعات معینی از روز ۱۵ میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم را با هم در تعامل قرار داد؛ به نحوی که در آن به کیفیت آموزش، ارزشیابی، نظارت و بازخورد دقت شود.

وی تصریح کرد: با کمک پلتفرم شاد موفق به ایجاد هماهنگی و نظارت دقیق بر آموزش همگانی شدیم. به عنوان مسئول آموزش دانش آموزان، باید با نظارت دقیق بر آموزش مجازی از کیفیت آن مطمئن می شدیم و شاد یک اپلیکیشن برای صحت این نظارت بود.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: زیرساخت های اصلی شاد توسط شرکت همراه اول در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته است. در حال حاضر بهترین متخصصان ایرانی، درگیر کار روی نرم افزار شاد هستند و معلمان، دانش آموزان و خانواده هایی که از ابتدای راه اندازی این پلتفرم تاکنون با شاد کار کرده اند می توانند گواهی دهند که این پلتفرم هر روز در حال پیشرفت است.

وی افزود: در حال حاضر با تلاش متخصصان اشکالات این پلتفرم مشخص شده و امید است با توسعه زیرساخت و رفع برخی اشکالات فنی باقی مانده، در یک تا دو هفته آینده این اشکالات نیز برطرف شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ایجاد فضایی سالم توسط پلتفرم شاد برای حضور دانش آموزان در بستر مجازی و کاهش نگرانی خانواده ها در این زمینه گفت: شاد توانست یک محیط ایزوله ای را برای حضور دانش آموزان در بستر مجازی فراهم کند و تضمینی برای سلامت حضور دانش آموز با کمترین آسیب اجتماعی ناشی از حضور مداوم در فضای مجازی باشد.

وی ادامه داد: پلتفرم شاد در حال حاضر توانسته است با بسیاری از نرم افزارهای خارجی رقابت کرده و از آنها در جذب کاربر و تعاملات پیشی بگیرد.

حاجی میرزایی افزود: در حال حاضر روزانه درحدود ۶۰۰ هزار ارتباط زنده در شاد برقرار می شود که به دلیل این حجم بالای ارتباطات در ساعاتی از روز شاهد ترافیک بالایی در پلتفرم شاد و کاهش سرعت دانلود و آپلود بودیم. برای رفع این مشکل با برنامه ریزی گروهی از دانش آموزان به ساعاتی از صبح و گروهی دیگر به ساعاتی از بعداز ظهر منتقل شدند.

وزیر آموزش و پرورش در مورد امکان استفاده دانش آموزان با نیازهای ویژه در پلتفرم شاد گفت: خوشبختانه توانسته ایم شرایط را برای استفاده دانش آموزان ناشنوا از تلویزیون و پلتفرم شاد برقرار کنیم و در مورد دانش آموزان نابینا هم اقداماتی توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی انجام شده است که در یک تا دو هفته آینده شاهد آن خواهیم بود.

وی در خصوص تامین ابزارهای هوشمند برای برخی خانواده های کم برخوردار گفت: به همت خیرین برای تامین وسایل مناسب و ابزار هوشمند برای خانواده هایی که در تامین آنها مشکل دارند، نیاز است. البته تامین این امکانات در بودجه ۱۴۰۰ آموزش و پرورش، دیده شده، ولی هم اکنون تهیه ابزارهای هوشمند تنها از طریق کمک های خیرین امکان دارد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: معلمان مسئولیت ارایه محتواهای آموزشی را به طور کامل به دانش آموزان دارند و ضروری است که از کیفیت آموزش دانش آموزان مطمئن شوند و در قبال ارائه آموزش ها به صورت مجازی حق دریافت هیچ گونه هزینه اضافی را از خانواده ها نخواهند داشت.

حاجی میرزایی درباره سختی کار معلمان در دوران کرونا گفت: با وجود آموزش مجازی، معلمان بیشتر از قبل برای آموزش تلاش می کنند و خانواده ها براین موضوع واقف هستند. شرایط امروز با سال های قبل یکی نیست و در شرایط جدید نقش ها تغییر می کند و خوشبختانه معلمان هم این شرایط را به خوبی درک کردند و با تلاش و کوشش توانستند این شرایط را با کیفیت خوبی پیش ببرند.

آموزش حضوری اولویت نظام تعلیم و تربیت است

وی آموزش حضوری را اولویت نظام تعلیم و تربیت دانست و تصریح کرد: هنوز هم معتقدیم هیچ آموزشی جایگاه آموزش حضوری را نمی گیرد . امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا آموزش به صورت حضوری است؛ چون آسیب های اجتماعی دانش آموزان با آموزش حضوری کمتر خواهد شد. در خصوص برگزاری امتحانات هم، اصل بر برگزاری امتحانات به صورت حضوری است؛ مگر آنکه در زمان برگزاری امتحانات، طبق دستور وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا مجبور به برگزاری غیرحضوری امتحانات شویم.

حاجی میرزایی در مورد نگرانی خانواده ها درباره کیفیت یادگیری دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی گفت: برای خانواده ها رعایت پروتکل ها تضمین می شود. از خانواده ها در خواست داریم پس از این دوهفته تعطیلی، حداقل در هفته یک بار اجازه حضور دانش آموزان در مدارس را بدهند تا فرزندانشان بتوانند با آموزش رودررو با معلم از کیفیت آموزشی بیشتری برخوردار شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha