به گزارش روز سه شنبه وزارت علوم، نسخه مدیریتی گزارش کارگروه اجرایی مطالعات آموزش عالی در دوران کرونا و پساکرونا (از مطالعات جانبی پروژه ملی اقتصاد مقاومتی ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه برتر کشور به تراز بینالمللی) منتشر شد.
بر اساس این گزارش، قریب به ۹ ماه است که میلیاردها نفر از مردم جهان با ویروس کرونا درگیر هستند. این ویروس، تقریباً تمامی ارکان جامعه، اقشار و صنوف مختلف را تحتالشعاع فعالیت خود قرار داده است.
دولتها در تلاش هستند در شرایط کنونی با تبدیل تهدیدها به فرصت، گامهای بلندی را برای پیشگیری از پیامدهای منفی بحران جاری بردارند. در ایران اسلامی نیز دستگاهها و نهادهای مختلف کمر همت بستهاند تا با این پدیده منحوس مقابله کرده و به راهکارهایی برای دفع آن از زندگی بشر، دست یابند.
در این میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدامات مؤثری را به عمل آورده است. در همین راستا معاونت آموزشی وزارت متبوع با صدور حکمی خواستار تشکیل کارگروه مطالعات آموزش عالی در دوران کرونا و پسا کرونا شد.
معانت آموزشی وزارت علوم بررسی مباحثی چون آسیب شناسی (اعم از اقتصادی، فرهنگی، مدیریتی و …) آموزش عالی، مطالعه روند عملکرد آموزش عالی در سایر کشورها با تمرکز بر ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان، راهکارهای روزِ دانشگاههای جهان در توسعه تعاملات بین المللی، رویکرد جدید نظام های رتبهبندی جهانی در ارزیابی مراکز آموزش عالی در دوران اخیر، نقش دولتها در حمایت از نظام آموزش عالی در شرایط بحران و پیشنهاداتِ جدید اجرایی برای ارتقای سطح تابآوری آموزش عالی در مواجهه با بحرانها را از کارگروه خواستار شد.
این کارگروه از تیرماه گذشته، فعالیت خود را در ۱۶ محور آغاز کرد و تحقیق پیرامون هر یک از محورها توسط اساتید و فرهیختگان پیشکسوت به انجام رسید. نسخه جامع این مطالعات، در ۲۶۳ صفحه با عنوان مجموعه آثار کارگروه مطالعات آموزش عالی در دوران کرونا و پساکرونا تدوین شده و در این لینک در دسترس عموم قرار گرفت.
نظر شما