۵۷۹ عنوان درسی برای امتحانات نهایی مدارس برنامه‌ریزی شد

تهران-ایرنا- رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی آموزش و پرورش از برنامه‌ریزی و طراحی سؤالات امتحانی ۵۷۹ عنوان درسی برای امتحانات نهایی داخل کشور و یک هزار و ۶۷۱ عنوان درسی برای امتحانات خارج کشور در نوبت‌های خرداد، شهریور و دی ‌ماه ۱۳۹۹ خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، خسرو ساکی در نشست صمیمی با معاونان و کارشناسان مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی که با حضور وزیر آموزش‌وپرورش برگزار شد، افزود: با تلاش و پیگیری‌های همکاران مرکز در شرایط شیوع کرونا موفق به تحلیل شاخص‌های کمی و کیفی منتخب، سنجش ملی شایستگی‌های دانش‌آموزان وتهیه و تدوین گزارش جامع پایش و ارزشیابی ملی نظام آموزشی با رویکرد تضمین کیفیت شدیم.

وی درباره طرح جامع برگزاری الکترونیکی امتحانات اظهار داشت: در این طرح ارسال سؤالات و تصحیح پاسخ برگ‌ها به‌صورت الکترونیکی است و پس ‌از آن نتایج امتحانات نهایی مورد تحلیل قرار می‌گیرد. سپس بازخورد نتایج و تحلیل‌ها، جهت تشکیل کمیته بهبود کیفیت برای اصلاح برنامه‌ها و فرایندهابه سیاست‌گذاران، برنامه ریزان و مدیران آموزش‌وپرورش ارائه می شود.

همچنین سؤالات امتحانات نهایی به‌منظور بهره‌برداری در طراحی سؤالات استاندارد و اصلاح محتوای آموزشی و روش‌های تدریس تحلیل می‌شود.

دستورالعمل‌های اجرایی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی به‌روزرسانی شد

رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش ضمن بیان اقدامات انجام‌شده در خصوص طرح جامع نظارت بر فعالیت‌های حوزه سنجش و ارزشیابی سراسر کشور گفت: این مرکز موفق شده است با همکاری دانشگاه شهید رجایی، رابطه عوامل مؤثر بر کیفیت‌بخشی آموزش علوم پایه (ریاضی، شیمی، فیزیک و زیست‌شناسی) را با نتایج امتحانات نهایی بررسی و بر اساس نتایج آن، دستورالعمل‌های اجرایی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی را به‌روزرسانی کند.

ساکی ادامه داد: برگزاری جشنواره تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی به‌منظور ارتقای کیفیت روش‌های تدریس و ارزشیابی معلمان، طراحی سامانه آزمون آنلاین با همکاری دفتر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، مطالعه و طراحی مدل‌های سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در زیست‌بوم کرونا، طراحی و چاپ گواهینامه‌های پایان تحصیلات دوره متوسطه با ضرایب امنیتی لازم در پیشگیری از ایجاد سوابق و صدور مدارک تحصیلی جعلی، جمع‌آوری الکترونیکی اطلاعات و سوابق هویتی و تحصیلی دانش‌آموزان از سال ۱۳۸۴ تاکنون و ارسال به سازمان سنجش آموزش کشور، از برنامه‌ها و اقدامات مهم انجام‌شده در این مرکز است.

وی افزود: برنامه‌ریزی و ساماندهی ۸ هزار و ۳۷۶ حوزه اجرا و ۵۲۳ حوزه تصحیح برای شرکت ۸۶۸ هزار و ۴۳۷ دانش‌آموز در امتحانات نهایی نوبت‌های خرداد، شهریور ۱۳۹۹، برنامه‌ریزی و ساماندهی ۲ هزار و ۸۰۴ حوزه اجرا برای حضور ۲۱۳ هزار و ۸۸ دانش‌آموز پایه هفتم و ۱۱۷ هزار و ۵۲۸ دانش‌آموز پایه دهم در آزمون‌های ورودی استعدادهای درخشان ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی از دیگر اقدامات مهم این مرکز است.

ساکی گفت: همچنین برنامه‌ریزی و ساماندهی ۳ هزار و ۲۲۲ حوزه اجرا برای حضور ۹۲ هزار و ۱۰۴ داوطلب مرحله اول المپیادهای علمی و برنامه‌ریزی و ساماندهی حوزه‌های اجرا برای ۳۴ درصد داوطلبان حضور در آزمون سراسری از دیگر برنامه‌ها و اقدامات مهم انجام شده این مرکز است.

صرفه‌جویی در زمان، نیروی انسانی، هزینه‌های برگزاری امتحانات نهایی و ارتقای امنیت با ارسال الکترونیکی سوالات

وی برگزاری موفق ۶ میلیون و ۷۵۳ هزار و ۹۴۴ میلیون نفر- درس امتحانات نهایی در نوبت‌های خرداد و شهریور ۹۹ به شیوه حضوری در سراسر کشور در شرایط شیوع بیماری کرونا با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و اولویت حفظ سلامتی دانش‌آموزان و کارکنان را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی عنوان کرد.

ساکی تصریح کرد: صرفه‌جویی در زمان، نیروی انسانی و هزینه‌های برگزاری امتحانات نهایی داخل و خارج کشور و نیز ارتقای امنیت و صیانت از سؤالات با استفاده از روش ارسال الکترونیکی سؤالات از ستاد به حوزه‌های اجرای امتحانات در سراسر کشور و مدارس ایرانی خارج از کشور و طراحی نمون برگ‌های گواهینامه پایان تحصیلات دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی، مدارس استثنایی و دیپلم افتخاری ایثارگران و دانش‌آموزان تطبیقی خارج از کشور با اعمال ضریب امنیتی تنها با تلاش همکاران این مرکز امکان‌پذیر شده است.

رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش با یادآوری کاهش جعل در سوابق تحصیلی با راه‌اندازی سامانه فارغ‌التحصیلان (امین) و تأییدیه تحصیلی با همکاری دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: با چاپ یک‌میلیون و ۳۷۷ هزار گواهینامه پایان تحصیلات دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی با ۱۰ شاخص امنیتی مورد تایید دستگاه‌های ذیصلاح موفق به پیشگیری از صدور مدارک تحصیلی جعلی شدیم.

وی گفت: بازدید از ۲۹۰ واحد آموزشی در قالب طرح نظارت جامع به‌منظور بررسی نحوه اجرای آیین‌نامه‌ها و مقررات آموزشی و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، ارزیابی ۱۷۰ گزارش تجربیات برتر رسیده به دبیرخانه کشوری جشنواره، ساماندهی اطلاعات هویتی و نمره‌ای فارغ‌التحصیلان دوره متوسطه (شاخه نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش) به تعداد یک‌میلیون و ۵۰ هزار دانش‌آموز از دستاوردهای این مرکز در یک سال تحصیلی است.

ساکی ادامه داد: همچنین حذف ارسال فیزیکی سؤالات امتحانی و کاهش هزینه‌ها و ارتقای ضریب امنیت ارسال سؤالات امتحانی، تدوین گزارش اولیه پایش و ارزشیابی نظام آموزشی با رویکرد تضمین کیفیت بر اساس ۹۵ شاخص کمی و تدوین گزارش اولیه تحلیل عملکرد دانش‌آموزان در امتحانات نهایی به‌منظور بررسی عملکرد نظام آموزشی از دیگر دستاوردهای این مرکز در یک سال تحصیلی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha