۸ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۲۴
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 84131065
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

حضور روحانیت در سنگر مبارزه با کرونا

۸ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۲۴
کد خبر: 84131065
حضور روحانیت در سنگر مبارزه با کرونا

همدان _ ایرنا _ همزمان با شیوع کرونا و درگیرشدن بخش‌های مختلف جامعه با چالش های این ویروس و ضرورت بیشتر فرهنگ سازی برای پیشگیری از این بیماری، روحانیت دوشادوش جهادگران سلامت وارد میدان شدند و با درخشش طلاب موفقیت‌های زیادی در این عرصه ایجاد شد.

به گزارش ایرنا، نگاهی به تاریخ پرفراز و نشیب کشورمان در طول سالهای قبل و پس از انقلاب اسلامی همواره از نقش بی بدیل و تاثیرگذار روحانیان در حل مشکلات جامعه و یافتن راهکارهای کلیدی برای حل چالش های پیش رو حکایت داشته است.

در این میان تاکید بر استفاده از تجربه و عقل در چارچوب مستحکم دین مبین اسلام از سیاست های راهبردی روحانیان برجسته کشورمان بوده است و نمونه های بسیاری از این تاثیرگذاری را در طول تاریخ ایران اسلامی می توان مشاهده کرد.

روحانیان هیچگاه خود را جدا از مردم ندانسته و همیشه همپای مردم برای رفع مسایل و مشکلات پیش آمده برای کشورمان ورود جدی داشتند و در بیشتر مواقع نیز حتی جلوتر از سایر اقشار به میدان آمدند و به عنوان پیش قراول در خط مقدم فعالیت های فرهنگی حضور داشتند.

طلاب و روحانیان همچنین با شیوع کرونا در ایام ماه مبارک رمضان در قالب رزمایش همدلی و مواسات برای کمک به مردم و نیازمندان به میدان آمدند.

در این راستا طلاب ابتدا به تشویق و ترغیب مردم با بهره‌گیری از ظرفیت منبر، تریبون و فضای مجازی پرداختند تا مردم برای کمک به نیازمندان و افراد آسیب‌دیده از این بیماری تلاش کنند.

در مراحل بعدی روحانیان به صورت مستقیم وارد میدان شدند و با جمع‌آوری کمک‌های مردمی و شناسایی نیازمندان، بسته های ارزاق و بهداشتی را تهیه و در بین آنان توزیع کردند.

روحانیت همچنین برای غسل و تجهیز درگذشتگان کرونایی، با هماهنگی مسئولان پزشکی، آرامستان‌ها و سایر مسوولان مرتبط وارد عمل شدند.

رسیدگی به خانواده بیماران و فوت شدگان کرونایی از دیگر فعالیت های طلاب و روحانیان در ماههای اخیر بوده است و با توجه به ممنوعیت برگزاری مراسم و تجمع برای اموات کرونایی، طلاب جهادی با حضور در منازل این خانواده‌ها به ذکر مصیبت و توسل پرداختند و نقش بسیار مهمی در آرامش روحی و روانی این خانواده‌ها داشتند.

یکی دیگر از عرصه های تلاش طلاب و روحانیان در دوره مبارزه با کرونا حوزه پیشگیری بود و این قشر از جامعه همپای سایر مردم برای ضدعفونی معابر و سطوح عمومی به خیابان‌ها آمدند.

 نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان حضور طلاب و روحانیان جهادی در بیمارستان‌ها برای کمک به کادر درمانی و خدمت به بیماران را تبلیغ عملی دین عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین «حبیب الله شعبانی موثقی» انجام فعالیت‌های تبلیغی در ایام کرونا از سوی طلاب را ابتکار جالبی دانست و افزود: امروز و با توجه به شیوع کرونا شرایط جدیدی برای تبلیغ در زمینه های مختلف برای مبلغان فراهم شده که باید به خوبی از آن استفاده کرد.

وی حضور در بیمارستان‌ها، خدمت به بیماران و کمک به کادر درمان را از برنامه های روحانیان در دوره کرونا عنوان کرد.

امام جمعه همدان با قدردانی از اقدامات انجام شده در راستای تسهیل حضور روحانیان و مبلغان دینی در بیمارستان‌ها گفت: برادران و خواهران در بیمارستان به عنوان کادر درمان امروز پس از نزدیک به ده ماه فعالیت شبانه روزی و بدون تعطیلی، نیازمند کمک هستند و حضور طلاب جهادی در این عرصه به معنای واقعی کلمه جهاد و تبلیغ است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی موثقی، شاکله اصلی روحانیت را خدمت‌رسانی به مردم دانست و اظهار داشت: حضور در عرصه طلبگی با خدمت گره خورده است و اگر طلبه‌ای لباس خدمت را از تن بیرون کند، باید بگوییم که هویت اصلی خودش را از دست داده است.

وی با اشاره به اینکه حضور در مراکز درمانی هم جنبه خدمت رسانی دارد و هم جنبه تبلیغی، عنوان کرد: اگر می‌خواهیم که این عمل برآیند بیرونی داشته باشد، نیازمند بازخوانی در انگیزه‌ها هستیم و لازم است که طلاب قبل از ورود در این عرصه در خلوت خودشان، اخلاص این عمل را تقویت کنند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان با اشاره به اینکه می‌توان با آموزش، فرهنگی سازی و در اختیار قرار دادن تجهیزات بهداشتی، ورود مردم به بیمارستان‌ها را کاهش داد، عنوان کرد: در قرارگاه شهید سلیمانی می‌توانیم با مدیریت گلوگاه‌ها و حضور محله محور به کمک کادر درمانی بشتابیم.

معاون تبلیغ حوزه علمیه استان همدان نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ۱۸۰ نیروی جهادی و مردمی متشکل از طلبه، دانشجو و داوطلب در راستای کمک به کنترل ویروس کرونا، در چهار بیمارستان این شهر یاریگر کادر درمان هستند.

«حجت الاسلام مهدی ارتقایی» خاطرنشان کرد: این گروه‌های جهادی با دیدن آموزش‌های لازم، هم اینک در بیمارستان‌های بهشتی و آتیه، سینا و بعثت همدان با ارائه خدماتی چون قرائت دعا، مشاوره به بیماران، کمک به انجام فرایض دینی، نظافت البسه، نظافت محیط بیمارستانی و ماساژ، در کنار کادر درمان نقش آفرینی می‌کنند.

حجت الاسلام ارتقایی، به خط کردن خیرین برای کمک به افراد بی بضاعت در بحث معاش، هزینه های زندگی و تامین هزینه های درمانی افراد مستمند را از دیگر برنامه‌های گروه‌های جهادی برشمرد و حضور نیروهای جهادی و روحیه دهی به بیماران را در تسریع روند بهبود بیماران کرونایی بسیار اثربخش دانست.

وی اظهار داشت: همین حضور خالصانه موجب تغییر نگرش نسبت به طلاب در جامعه شد که در واقع از این مهم می‌توان به‌عنوان یک تبلیغ عملی یاد کرد.

این مقام مسوول تاکید کرد: طلاب با حاکم کردن فضای معنوی در بیمارستان‌های همدان، روحیه، ایمان و باور کادر درمان و بیماران را در شکست ویروس منحوس کرونا تقویت می‌کنند.

فعالان عرصه فرهنگ دینی کشورمان به ویژه قشر روحانیان به عنوان پیش قراولان این عرصه، پیشتر نیز پیشگامی خود را در این حوزه با تعطیل کردن برخی آیین های دینی از جمله نماز جمعه در شهرهای پرخطر ثابت کردند.

اما در این ایام که شاهد تعطیلی چند هفته ای برخی استان ها به دلیل قرار گرفتن در شرایط قرمز کرونایی هستیم، باید با استفاده حداکثری از تاثیرگذاری این قشر و نفوذی که کلام آنها در جامعه دارد، به سمت فرهنگ سازی علیه کرونا گام برداریم.

در این زمینه وجود ظرفیت فضای مجازی به ویژه شبکه های اجتماعی می تواند تا حدودی نقیصه تعطیلی مراکز دینی و مذهبی را جبران کند، به شرطی که فعالان این حوزه با رویکرد توان افزایی به سمت روحانیان گام بردارند و دست در دست یکدیگر نسبت به تولید محتوای تاثیرگذار در این زمینه اقدام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha