۱۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۴۸
کد خبرنگار: 1795
کد خبر: 84132100
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

احسان مهارتی ماندگار در ذهن آینده‌سازان

۱۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۴۸
کد خبر: 84132100
احسان مهارتی ماندگار در ذهن آینده‌سازان

کرج - ایرنا - بخشش و احسان یک فضیلت والای اخلاقی است که در این روزهای سخت کرونایی والدین و معلمان می توانند با تامین بخشی از نیازهای محرومان و اهدای تبلت به دانش آموزان نیازمند، راه و رسم نیکوکاری را در ذهن آینده سازان بنشانند.

واژه های بخشش و نیکوکاری برای تمام مردم نام آشنا هستند اما در روزگار کرونایی رنگ وبویی خاص به خود گرفته و نمونه های عینی آن در مناطق دور و نزدیک فراوان است. 

 بخشش و نیکوکاری  عملی ارادی است که در آن فرد تصمیم می گیرد از حق خود در مقابل دیگران گذشت کند تا مشکلی از نیازمندان برطرف شود که از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون ما در جامعه شاهد اقدامات گسترده ای از بخشش های مردمی به منظور یاری رساندن به افراد آسیب دیده از پیامدهای منفی کرونا هستیم.

رفتارهای بخششگرایانه مردم نوعدوست ایران ریشه در دین مبین اسلام ، قرآن و احادیث نبوی و ائمه اطهار  (ع) دارد که در هر شرایط سختی که در کشور به وجود می آید به میدان می آیند تا گره ای از کار هموطنان خود باز کنند و به نسل آینده بیاموزند که با مهربانی زندگی رنگ و لعاب تازه تری پیدا می کند.

شیوع ویروس کرونا منجربه تعطیلی مدارس و تداوم جریان آموزش درفضای مجازی شد که در این مدت دانش آموزان بسیاری در کشور از جمله در استان البرز به علت نداشتن تجهیزات آموزشی هوشمند نتوانستند به شبکه شاد بپیوندند اما با روحیه بخشش که در بین مردم ایران وجود دارد هر روز شاهد پیوستن دانش آموزان بی بضاعت به جریان آموزش در فضای مجازی هستیم که این اقدام معنوی منجر به ماندگاری مهارت بخشش درذهن دانش آموزان می شود.

بخشش در دوران کرونایی

مدیر آموزش و پرورش ناحیه  چهار کرج می گوید: بخشش کلید سلامت قلب است زیرا وقتی می بخشید سلامت بدن را تضمین می کنید و روزگارتان رنگ زیبایی به خود می گیرد.

مراد مالمیر اظهارداشت : خانه نشینی کرونایی فرصتی را به وجود آورده که والدین می توانند با گذشت رفتاری از خود ، مهارت بخشش را به زبانی ساده و عملی حتی در زندگی خانواده گی به فرزندانشان انتقال دهند که چگونه امکان دارد افراد از اشتباهات یکدیگر در زندگی بگذرند و  از داشته های مالی خود به افراد نیازمند به ویژه دانش آموزان بی بضاعت کمک کنند.

وی بیان داشت: ویروس کرونا مانند تغییراتی که در سایر بخش‌های جوامع انسانی ایجاد کرد، زمینه‌ساز شناخت نیازمندی‌های پنهان درحوزه آموزشی شد اما دراین بین بیشترین رسالت و البته سختی کاربه خصوص با وجود دانش آموزان بی بضاعت درمدارس که امکان وصل شدن به کلاس مجازی را نداشتند، متوجه معلمان شد.

وی تصریح کرد: معلمان در دوره شیوع ویروس کرونا با وجود تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی، عاشقانه و متعهدانه آموزش را به خانه‌ها بردند تا دانش‌آموزان با مصون ماندن از کرونا، شوق یادگیری و ارتباط با همکلاسی ها را فراموش نکنند که درکنارحرکت جهادی آنها شاهد بخشش های مردمی درتامین دستگاه های تبلت و یا تلفن همراه هوشمند برای دانش آموزان بی بضاعت برای وصل شدن به شبکه آموزشی شاد شدیم.

مالمیر ادامه داد: خیرین نیک اندیش و معلمان جهادگر برای پیوستن دانش آموزان بی بضاعت به جریان آموزش درفضای مجازی تا کنون موجی ازبخشش را که همان تهیه تبلت و گوشی همراه برای دانش آموزان می باشد را ایجاد کردند.

وی خاطرنشان کرد: بخشش کرونایی معلمان جهادگر نیز درحوزه سلامت دیدنی است که چگونه با تولید ماسک، تهیه و توزیع مواد ضد عفونی و بهداشتی برای خانواده دانش آموزان بی بضاعت درصحنه مبارزه با ویروس کرونا و ارد میدان شدند.

بخشش مهارتی ارزشمند

جامعه شناس البرزی گفت: حرکت همدلانه و خداپسندانه ای که این روزها برای کمک به دیگران با گذشت ازجان و مال خود به دلیل شیوع ویروس کرونا درجامعه شاهدآن هستیم هر کدام نشانی از کلاس درس معلمان را دارد.

علی طاهری خلوص اظهارداشت: معلمانی که با اهدا بخشی از حقوق خود برای تامین هزینه خرید تبلت یا گوشی هوشمند برای حضور دانشآموزان بی بضاعت در کلاس های درس شبکه آموزشی شاد به صورت فردی و گروهی اقدام کرده اند و یا کمک های مومنانه ای که به فرمان رهبر معظم انقلاب در جامعه شکل گرفت، ریشه در بخشش دارد.

وی خاطرنشان کرد: یکی ازبهترین صفاتی که خداوند به انسانها بخشیده و به وسیله آن می‌توانند روح خودشان را بزرگ کنند، بخشندگی است که هر فردی درزندگی شخصی و اجتماعی بارها با آن روبرو می شود.

جامعه شناس البرزی ادامه داد: زندگی ماشینی و شیوع ویروس کرونا سبب کاهش روابط اجتماعی و حتی رفت و آمد های خانوادگی شده که این مهم در کاهش مهارت آموزی دانش آموزان می تواند تاثیر بگذارد  اما می توان در این شرایط خاص هم با رفتار بخششی مانند اهدای خون به بیماران، تهیه ملزومات آموزشی برای دانش آموزان نیازمند و اهدای کمک های معیشتی به نیازمندان گام برداشت.

طاهری خلوص اضافه کرد: ما انسانها بخشش را دوست داریم اما گذشت از مال به خصوص درسنین بالاتر کارسختی است ولی در کشور ما، خیرین مدرسه ساز این بخشش را برای همه معنا کردند که چگونه می توان در راه رضای الهی از مال و ثروت گذشت لذا برای انتقال این مهارت مهم به دانش آموزان نباید کوتاهی کرد.

وی عنوان کرد: درجامعه نمونه های زیادی از بخشش را می توان مثال زد ولی دراین وضعیت سخت کرونایی با مشارکت کردن دراهدا تبلت یا گوشی به دانش آموزان بی بضاعت، بسته های کمک معیشتی، اهدا خون به بیماران ، بخشش رفتارهای ناپسند دیگران وسایر اقدامات خیرخواهانه این فضیلت اخلاقی را دربین فرزندان خانواده به خصوص دانش آموزان نهادینه کرد.

بخشش و روحیه همدلی

روانشناس البرزی هم گفت: بخشش در زندگی یک روند تحولی دارد که باعث جلوگیری ازعواطف منفی نسبت به افراد دیگر و همچنین روحیه همدلی را درجامعه به خصوص درشرایط بحرانی همانند دوران شیوع ویروس کرونا را تقویت می کند.

دکتر یونس جاوید نسب افزود: بخشش سه عامل شناختی، رفتاری و عاطفی دارد که مولفه شناختی آن شامل ارزیابی واقعی از وضعیت است.

وی بیان داشت: عامل عاطفی بخشش شامل احساس اعتماد به نفس بالا، احساسات منفی کم، احساس همدلی با فرد مقابل و حل و فصل مشکلات عاطفی است.

روانشناس البرزی خاطرنشان کرد: درعامل رفتاری هم عذرخواهی، تقاضای عفو و ابراز تمایل برای ایجاد تغییرات و انجام کارخیرخواهانه رخ می دهد.

وی ادامه داد: برای پایان یافتن ویروس کرونا زمان مشخصی قابل پیش بینی نیست که لازم است والدین ازاین فرصت برای آموزش مهارت ها ی زندگی به فرزتدان خود همچون بخشش و کمک به دیگران را یاد دهند.

بخشش و دانش آموزان

مدیرکل آموزش و پرورش البرزهم گفت : خانواده همانند مدرسه درآموزش و تربیت فرزندان نقش مهم و موثری برعهده دارد تا دانش آموزان مهارت های زندگی را یاد بگیرند.

دکتر سالار قاسمی اظهارداشت: والدین با توجه به فراگیری مهارت فرزند پروری می توانند در تربیت فرزندان خود مسیر موفقی را طی کنند که یک نمونه آن می تواند مهارت بخشش درزندگی باشد که جامعه دراین وضعیت سخت کرونایی نیازمند بخشش به خصوص درکمک کردن به افراد نیازمند از جمله دانش آموزان بی بضاعت است.

وی بیان داشت: دانش آموزان نیازمند دراین روزهای سخت آموزشی چشم انتظار بخشش هستند تا بتوانند درکلاس معلم خود شرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: حدود هفت هزار دانش آموز نیازمند به داشتن تبلت و تلفن همراه هوشمند دراستان البرز شناسایی شده که تا کنون با بخشش افراد خیر، یک هزارنفرآنان به شبکه شاد متصل شده اند.

قاسمی یادآورشد: حدود سه هزار تبلت برای دانش آموزان بی بضاعت دراین استان با همکاری دستگاه ها و خیرین استان درحال آماده سازی است.

وی عنوان کرد: این حرکت بخششی درقالب رزمایش مواسات، همدلی و کمک مومنانه این تعداد تبلت برای دانش آموزانی که دسترسی به شبکه آموزشی شاد ندارند، تهیه می شود تا باردیگرموجی از مهربانی دربین دانش آموزان رویش و تقویت شود.

وی افزود: برای ۲۵ هزاردانش آموز نیازمند این استان نیاز به تداوم بخشش یا انفاق، همدلی، احسان و نیکوکاری دراین شرایط خاص آموزشی و کرونایی داریم.

مدیرکل آموزش و پرورش البرزادامه داد: امسال دانش آموزان، والدین و معلمان البرزی درپویش عاطفه ها برای جمع آوری کمک های نقدی و غیرنقدی به منظور توزیع  نوشت افزاردرمیان دانش آموزان نیازمند استان گام برداشتند وهمچنان این موج بخشش تداوم دارد تا شرایط مناسب برای ۶ هزاردانش آموزی که دسترسی به شبکه آموزشی شاد ندارند، فراهم آید.

وی تاکید کرد: برای پیوستن دانش آموزان بی بضاعت به کلاس درس معلمان در شبکه آموزشی شاد نیازبه حمایت مالی و بخشش خیرین داریم.

استان البرز ۵۰۰ هزار دانش آموز دارد.

مردم نیکوکار و نهادهای اجتماعی از ابتدای شیوع کرونا تاکنون نزدیک به ۶۰۰ هزار بسته معیشتی  بین نیازمندان توزیع و تعداد زیادی تبلت و گوشی همراه در اختیار دانش آموزان محروم استان قرار داده اند.

همچنین با همراهی مردم ونهادها حدود ۵۰۰ سری جهیزیه در سال جاری برای زوج های جوان نیازمند استان تهیه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha