۱۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۴۸
کد خبر: 84134453
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ایدز در زمره بیماری‌های قابل کنترل است

۱۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۴۸
کد خبر: 84134453
ایدز در زمره بیماری‌های قابل کنترل است

کرمانشاه- ایرنا- کارشناس مسوول بیماری‌های آمیزشی و ایدز معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: با پیشرفت روش‌های درمانی، ایدز در زمره بیماری‌های قابل کنترل دسته‌بندی می‌شود و اکنون تمرکز اصلی برای کنترل اپیدمی اچ آی وی HIV بر درمان مبتلایان است.

«علی کماسی»  روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: در صورت درمان موثر با کاهش بار ویروسی، طول عمر طبیعی و احتمال انتقال به سایر افراد نیز به حد صفر می رسد.  

وی ایدز را یک بیماری عفونی قابل کنترل دانست و گفت: در صورتی که به موقع تشخیص داده شود و تحت مراقبت و درمان قرار گیرد، نه تنها فرد مبتلا می تواند طول عمر طبیعی داشته باشد، بلکه با درمان مناسب، قدرت انتقال بیماری به افراد دیگر نیز به حد صفر می رسد.  

وی اظهار داشت: متاسفانه درصد بالایی از موارد مبتلا شناسایی نشده و از بیماری خود مطلع نیستند؛ یکی از مهمترین علت آن، ترس، انگ و تبعیض مرتبط با بیماری است، که مانع می شود بیماران برای تشخیص و مراقبت و درمان اقدام کنند.  

این کارشناس بهداشت در ادامه گفت: عامل ایجاد کننده این بیماری یک نوع ویروس است به نام HIV (ویروس نقص ایمنی انسان) که به گلبول‌های سفید خون علاقه داشته و تنها درون آنها قادر به ادامه حیات است.

کماسی افزود: از آنجا که گلبول های سفید در خارج از بدن مدت کوتاهی زنده می مانند پس ویروس اچ آی وی هم در خارج از بدن در مدت کوتاهی از بین می‌رود. حرارت، الکل و مواد ضدعفونی کننده (مانند وایتکس) براحتی می توانند باعث از بین رفتن ویروس شوند.

وی با اشاره به اینکه ویروس HIV از سه راه اصلی زیر می تواند وارد بدن انسان شود؛ گفت: این ویروس از تزریق خون و فرآورده های خونی، تماس جنسی  و از راه مادر آلوده به کودک انتقال می یابد.

‌وی در ادامه افزود: معاشرت های اجتماعی یا تماس روزمره با افراد آلوده مانند هم سفر بودن، همکلاس بودن، نشستن در کنار یکدیگر از روابط عادی اجتماعی مثل سوار شدن در اتوبوس و تاکسی و استفاده از تلفن های عمومی غذا خوردن، آشامیدن و یا استفاده از قاشق و چنگال، لیوان و وسایل و ظروف غذاخوری اشک و بزاق و از راه هوا (عطسه و سرفه) و نیش حشرات نمی تواند به دیگران منتقل شود.

او اضافه کرد: تنها راه تشخیص HIV آزمایش خون است. این آزمایش در مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری و مراکز ارایه دهنده خدمات کاهش آسیب توسط مشاورین دوره دیده بصورت کاملا محرمانه و رایگان انجام می گیرد.  

کماسی گفت: نوزادان مادران آلوده به HIV نیز اگر که مادر تحت درمان نباشد ممکن است مبتلا شوند. با درمان به موقع مادران باردار می توان مانع ابتلا کودک شد.

وی افزود: توصیه می شود مادران باردار برای HIV آزمایش شوند و اگر مبتلا به اچ آی وی هستند تحت درمان قرار گرفته و به نوزاد خود شیر ندهند. این اقدام باعث پیشگیری از انتقال این بیماری از مادر به کودک می شود.  

وی اظهار داشت: متاسفانه امروزه راه انتقال این بیماری از طریق جنسی رو به افزایش است و باید اقدامات بیشتری در خصوص پیشگیری از آن صورت گیرد.

ابن کارشناس بهداشت در ادامه با ببان اینکه درمان در امر کنترل بیماری HIV ، به عنوان اصلی ترین روش پیشگیری از انتقال بیماری معرفی شده است، گفت: برای دستیابی به یک درمان موثر باید، افراد مبتلا شناسایی شده و به خدمات درمانی دسترسی پیدا کنند و تحت درمان قرار گیرند و درمان را  تا آخر عمر ادامه دهند تا با یک درمان موثر، تعداد ویروس در خون آنها به قدری پایین آید که ضمن تضمین سلامت خود، احتمال انتشار بیماری به سایرین به حد صفر برسد.  

کماسی افزود: خوشبختانه دارو با وجود تمام محدودیت ها و تحریم های انجام شده با تلاش فراوان تهیه و  بصورت رایگان و محرمانه در مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری همراه با خدمات مفید دیگر به مبتلایان HIV و افرادی که رفتارهای پرخطر دارند ارایه می شود.

در استان کرمانشاه سه مرکز مشاوره ایدز فعال است که مردم می توانند در صورت نیاز از این مراکز مشاوره بگیرند.
 
در شهر کرمانشاه،  مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری شماره یک واقع در میدان رفعتیه، انتهای خیابان پزشکان با شماره تلفن ۳۷۲۴۴۹۳۷- ۳۷۲۴۴۹۳۸ آماده مشاوره است.  

همچنین دیگر مرکز شهر کرمانشاه؛ واقع در تعاون جنب مرکز جامع سلامت وحدت با شماره تلفن ۳۴۲۹۱۰۳۷ آماده ارایه مشاوره است.

در هرسین نیز مرکز مشاوره واقع در بیمارستان این شهر با شماره تلفن ۴۵۱۲۵۰۰۳ برای ارایه مشاوره به مراجعه کنندگان آمادگی دارد.