۱۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۷:۲۵
کد خبرنگار: 1347
کد خبر: 84137823
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نوشته‌های روی دیوارهای اثر تاریخی مسجد جامع مهاباد پاک‌سازی شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: نوشته و نشان‌های حک شده بر روی دیوار اثر تاریخی مسجد جامع این شهر که موجب رنجش خاطر شهروندان شده بود، توسط کارشناسان اداره پاک سازی شد.

عبدالله سرخابی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با دریافت گزارشی مردمی مبنی بر اینکه نوشته‌ها و نشان هایی بر روی مسجد جامع این شهر حک شده، بررسی و رفع موضوع توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه کارشناسان با بررسی مواد استفاده شده و با توجه به شرایط دیوار نسبت به پاکسازی کامل اثر اقدام کردند، ادامه داد: مسجد جامع مهاباد (مزگوت سور)، قدیمی‌ترین مسجد این شهرستان و از زیباترین آثار معماری دوره صفوی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود و در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۴۸ با شمارهٔ ثبت ۸۸۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد اظهار داشت: تخریب و صدمه به بخشی از بناهای تاریخی در قالب‌های گوناگون از جمله دیوارنویسی، حک نشان و شعار و یادگاری گرفته تا کندن مصالح و تزئینات بر اصالت و زیبایی آثار تاریخی تاثیر منفی می گذارد.

سرخابی دیوارنویسی با رنگ های شیمیایی، آتش زدن دیواره ها، کندن کاشی ها و گچبری‌ها و تزئینات را از جمله تخریب و صدمه به بناهای تاریخی عنوان کرد و اظهار داشت: معمولا این آسیب‌ها جبران ناپذیر بوده و با توجه به اینکه بناهای تاریخی به عنوان میراث فرهنگی و ملی به شمار می روند، به لحاظ مادی و معنوی خسارت های زیادی را به بار می آورند.

وی با بیان اینکه سالانه هزینه زیادی برای احیا و مرمت بناهای تاریخی صرف می‌شود تا این آثار به عنوان شناسنامه کشور به نسل آینده به یادگار بماند، گفت: با افرادی که اقدام به حک نوشته و یادگاری و هر نوع نشان غیرمجاز را بر رئ یآثار تاریخی حک کنند طبق قانون برخورد و با توجه به مفاد قانون اساسی بین ۶ ماه تا سه سال زندانی خواهند شد.

وی تاکید کرد: سازمان های مردم نهاد نیز می‌توانند با کارکرد تبلیغی و فرهنگی خود به جلوگیری از این پدیده کمک کنند تا نسل‌های آینده نیز بتوانند از مواریث فرهنگی فعلی بهره مند باشند.

مهاباد ۹۲ اثر تاریخی ثبت شده ملی دارد که سد مهاباد، غار سهولان، تالاب کانی‌برازان، موزه و حمام میرزا رسول، تخته سنگی فقره‌قا، برده کنته و مسجد جامع از مهم‌ترین اثرهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha