سرما حریف گازرسانی به ۵۰۸ روستای آذربایجان‌غربی نشده است

ارومیه- ایرنا- مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی با اشاره به آغاز فصل سرما در این استان، گفت: با وجود کاهش چشمگیر دمای هوا، گازرسانی به ۵۰۸ روستای استان همچنان ادامه دارد.

علیرضا شیخی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در صدد هستیم که این طرح را در سریع‌ترین زمان ممکن به بهره برداری برسانیم تا روستاییان آذربایجان‌غربی، بیش از پیش از گاز طبیعی برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه در دوره تمامی دولت‌های قبل از دولت تدبیر و امید، تنها ۳۰۴ روستا در استان از نعمت گاز بهره‌مند بود، اظهار داشت: طی هفت سال فعالیت دولت تدبیر و امید، میزان روستاهای بهره‌مند از گاز به یک هزار و ۲۲۲ رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۲ تنها ۳۲ درصد خانوارهای روستایی از گاز طبیعی بهره مند بودند، افزود: هم اکنون بیش از ۷۱ درصد از خانوارهای روستایی از نعمت گاز بهره مند هستند و با درنظر گرفتن طرح‌های در حال اتمام، این شاخص به بالای ۸۱ درصد می‌رسد.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در میزان شبکه گذاری نیز در مقایسه با تمامی دولت‌های قبل از خود رکورددار است، اضافه کرد: تا قبل از سال ۱۳۹۲ تنها یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه گذاری برای گازرسانی به روستاها انجام شده بود که پس از سال ۱۳۹۲ هشت هزار و ۳۵ کیلومتر دیگر شبکه گذاری انجام شده است.

وی "بند ق تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۳" را از دلایل تسهیل کننده و شتاب دهنده در عرصه گازرسانی به روستاهای استان دانست و اظهار داشت: مطابق این قانون، گازرسانی در مناطق سردسیر به ازای هر خانوار روستایی، ۶ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود و در سال ۱۳۹۷ با رایزنی‌های شرکت گاز آذربایجان غربی و مقام عالی استان با وزیر نفت و موافقت وی، مقرر شد با توجه به هزینه بالای گازرسانی در بیش از ۵۰ درصد روستاهای واقع در نقاط کوهستانی و مرزی استان، این میزان از ۶ میلیون تومان به ۱۲ میلیون تومان افزایش یابد.

شیخی افزود: در سال گذشته، ۱۲۰ میلیون ریال "بند ق تبصره ۲" تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال افزایش یافت و از کل پروژه‌های روستایی پیمان‌سپاری شده، ۳۰ درصد این روستاها با بودجه ۱۲۰ میلیون ریالی و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد نیز با سقف ۲۰ میلیون تومانی اجرا شده یا در حال اجراست.

وی میزان روستاهای دارای گاز طبیعی از محل اعتبارات محل "بند ق تبصره ۲" را تا سال گذشته ۷۰۲ روستا دانست و افزود: شهرهای کوچک استان نیز از این اعتبارات بهره‌منده شده‌اند و در این مدت شهرهای مرگنلر شوط، آواجیق چالدران، نلاس سردشت و سرو و سیلوانای ارومیه از این طریق برخوردار از گاز طبیعی شده‌اند.

وی با اشاره به تداوم گازرسانی به روستاها و شهرهای آذربایجان غربی از محل اعتبارات بند ق تبصره ۲ گفت: از محل این اعتبارات، پروژه گازرسانی به سه شهر میرآباد، زرآباد و خلیفان به همراه ۴۸۶ روستا در نقاط مختلف استان در حال انجام است.

آذربایجان غربی تا پیش از دولت یازدهم، یکی از استان های کم برخوردار در حوزه گازرسانی بود ولی این روند، هم اکنون برعکس شده و به استانی نسبتاً برخوردار تبدیل شده است.

همه این آمار و ارقام در ارتقای رفاه روستاییان و افزایش رضایتمندی آنان از خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت نمود می یابد که می تواند در توسعه روستاها با محوریت مردم، بسیار مثمرثمر باشد.

هم اینک استان آذربایجان‌غربی با بیش از ۱۴ هزار کیلومتر شبکه‌گذاری گاز طبیعی بیش از یک میلیون مشترک گاز دارد و یک هزار و ۱۲۳ روستای استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

آذربایجان‌غربی به دلیل شرایط جغرافیایی کوهستانی یکی از مناطق سخت در بحث گازرسانی محسوب می‌شود که دولت تدبیر و امید به نحو شایسته ای خدمات خود را در تمام مناطق مختلف در این استان گسترش داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha