چگونه می توان ثبات کامل سیاسی و امنیتی عراق را تامین کرد؟

بغداد – ایرنا- تامین امنیت و تقویت ثبات سیاسی عراق همواره از دغدغه های اصلی محافل سیاسی و امنیتی این کشور بوده و آنها به دنبال بهترین راهکار در این زمینه بوده اند.

به گزارش ایرنا، کشور عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی شاهد حمله نظامی آمریکا و هم پیمانانش بود که با خود سیلی از مشکلات و مصیبت ها را به همراه آورد.

حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی در عراق فجایع زیادی در سطوح مختلف برجای گذاشت و قربانیان زیادی از میان مردم این کشور گرفت.

عراقی ها هنوز خاطرات تلخ زندان ابوغریب و شکنجه های فجیع زندانیان توسط زندانبانان آمریکایی را به خاطر دارند و با تبعات حمله آمریکا به کشورشان دست و پنجه نرم می کنند.

علاوه بر کشته و زخمی شدن هزاران نفر از مردم عراق هنگام حمله آمریکا و سالهای بعد از آن، شمار دیگری از آنها نیز قربانی سلاح های حاوی اورانیوم ضعیف شده شدند که آمریکایی ها از آنها علیه اهداف نظامی و غیرنظامی استفاده می کردند.

کاربرد این سلاح ها باعث بروز سرطان و تولد کودکان دچار معلولیت یا ناقص الخلقه شد که این روند همچنان ادامه دارد.

ظهور گروه تروریستی داعش نیز خود بخش دیگری از مشکلات مردم عراق بود که برای آنها هزاران قربانی، میلیونها آواره و آسیب های اجتماعی گسترده ای به همراه داشته و دارد. اگر نبرد سه ساله جانانه عراقی ها و همیاری گسترده ایران نبود؛ چه بسا امروز داعش بر سراسر منطقه خاورمیانه مسلط شده بود. جالب توجه این است که خود آمریکایی ها بی شرمانه اذعان می کنند که این گروه دست پروده خودشان بوده است.

اینها تنها گوشه ای از تبعات حمله آمریکا و ۱۷ سال حضور نظامی این کشور در عراق است که همچنان هم ادامه دارد.

این وضعیت ناگوار و ناامنی و بی ثباتی ناشی از آن در کنار جنایت پلید آمریکای ها در به شهادت رساندن فرماندهان عملیات پیروزی بر گروه تروریستی داعش «سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق» باعث شد تا نمایندگان پارلمان عراق یکسال پیش - با وجود همه تلاش های آمریکا برای برگزار نشدن جلسه پارلمان- مصوبه لزوم خروج همه نیروهای بیگانه و در صدر آنها نیروهای آمریکایی از کشورشان را صادر کنند زیرا اعتقاد داشته و دارند که رفتن آمریکا از عراق بخش گسترده ای از مشکلات را با خود خواهد برد و باعث خواهد شد تا کشورشان روی صلح و امنیت و آرامش به خود ببنید.

به اعتقاد محافل سیاسی و پارلمانی عراق، برچیده شدن پایگاههای نظامی آمریکا از عراق و رفتن نظامیان آمریکایی، تروریسمی را که خود آنها در قالب داعش پرورش داده و به جان ملت های منطقه انداختند، خواهد برد.

«عبدالمنعم الساعدی» کارشناس عراقی در این زمینه می گوید: داعش ساخته دست آمریکا است و این کشور از تروریسم حمایت و چه بسا تلاش می کند که عناصر داعش را بار دیگر تقویت کند .

عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز به نوبه تاکید می کند که خروج نیروهای آمریکایی و به طور کلی نیروهای بیگانه از عراق نه تنها تاثیر منفی بر امنیت و ثبات عراق نمی‌گذارد بلکه آن را تقویت هم خواهد کرد.

علیوی یادآور می شود: این آمریکا است که حامی و کنترل کننده گروه‌های تروریستی در عراق و منطقه به شمار می‌رود و خروجش به معنای خروج این گروه‌ها خواهد بود.

این نماینده پارلمان عراق تصریح می کند: نیازی به این نیروها نداریم زیرا این نیروهای عراقی هستند که کنترل مناطق را به دست دارند و موفقیت‌ها و پیروزی‌های بزرگی کسب کرده‌اند.

محافل پارلمانی عراق همچنین معتقدند که امنیت، حاکمیت و استقلال کشورشان زمانی کامل خواهد شد که کنترل آسمان عراق به طور کامل در اختیار نیروهای مسلح عراق قرار گیرد و آمریکایی ها با حضور نظامی خود نتوانند در حریم هوایی این کشور جولان دهند.

«بدر الزیادی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در اشاره به فشار سیاسی آمریکا به کشورش می گوید که آمریکا مانع توسعه سامانه های دفاعی عراق است و اجازه نمی دهد که این کشور رادارهای پیشرفته خریداری کند.

الزیادی افزود: آمریکا می خواهد تا عراق تابع این کشور باشد و خلاص شدن از واشنگتن در وجود یک ساختار رهبری حکیمانه است که در اندیشه حاکمیت زمینی و دریایی و هوایی عراق باشد.

«علی الغانمی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز با اشاره به کارشکنی آمریکا برای تامین امنیت مرزهای عراق به شیوه های پیشرفته و مدرن، خواهان خروج آمریکایی ها از کشورش است.

وی می گوید: وتوی آمریکا مانع خرید سلاح های پیشرفته از منابع غیرآمریکایی است و آمریکا از هرگونه قرارداد تسلیحاتی با سایر کشورها نظیر روسیه یا چین از جمله درباره سامانه های دفاع پیشرفته جلوگیری می کند.

«محمد البلداوی» رئیس کمیسیون برنامه ریزی راهبردی و پیگیری برنامه های دولتی پارلمان عراق نیز به نوبه خود می گوید که خرید سامانه های پدافندی پیشرفته به زیان آمریکا و رژیم صهیونیستی است و پرواز هواپیماهای آنها در منطقه را محدود می کند.

وی نیز با اشاره به تلاش عراق برای خرید سامانه های دفاع هوایی تاکید می کند که هر بار که عراق برای خرید این سامانه ها تلاش کرده، آمریکا جلوی آن را به چند دلیل گرفته است.

البلداوی می گوید: علت اصلی این است که چنین اقدامی باعث خواهد شد که آمریکا کنترل هوایی خود را همراه با اسرائیل در آسمان منطقه از دست بدهد و این امر باعث محدودیت آزادی عمل تحرکات آنها برای هدف قرار دادن مواضع و اهداف ضد اسرائیلی خواهد شد.

«احمد الکنانی» از دیگر نمایندگانی است که در تازه ترین اظهار نظر خود برقراری همزمان ثبات و امنیت عراق را در خروج نیروهای بیگانه می داند و تاکید می کند که نیروهای مسلح عراق توان تضمین ثبات و امنیت را دارند.

وی معتقد است که خروج نیروهای بیگانه هیچ پیامد منفی بر امنیت و ثبات عراق نخواهد داشت زیرا این کشور توانمندی نظامی بالایی دارد.

«علی الغانمی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق تاکید می کند: آمریکا در حفظ امنیت عراق نقش نداشته و خروجش از عراق نیز خللی به  امنیت و ثبات این کشور وارد نمی کند.

الغانمی با اشاره "به قدرت و توانمندی نیروهای عراقی در پاسداری از امنیت و ثبات کشورشان به هنگام خروج نیروهای آمریکایی و قدرت نیروهای عراقی در کنترل اوضاع این کشور" می گوید: پارلمان عراق به خروج نیروهای آمریکایی از این کشور رای داده و این مصوبه باید عملا اجرا شود.

«حسن شاکر» نماینده پارلمان عراق تاکید می کند که دولت ملزم به اجرای مصوبات پارلمان درباره حضور نیروهای بیگانه در عراق است و در صورت تعلل در این امر، پارلمان به طور جدی به مسئله جدول بندی خروج نیروهای آمریکایی ورود خواهد کرد.

«فاضل جابر» دیگر نماینده پارلمان عراق نیز درباره فریبکاری آمریکا برای تقویت حضور خودش در عراق هشدار می دهد و در عین حال تاکید می کند که آنها به آمریکایی ها اجازه نخواهند داد تا حضور نظامی در خاک عراق داشته باشند.

وی تاکید می کند که عراقی ها با همه ابزارهایی که قوانین سازمان ملل برای پاسداری از حاکمیت کشورها و دولت ها تضمین کرده است، در برابر آمریکایی ها خواهند ایستاد.

از این رو است که محافل سیاسی عراقی اجرای مصوبه پارلمان در سایه حمایت مردمی را ضروری دانسته و خروج نیروهای آمریکایی در کنار تقویت بنیان نظامی و دفاعی عراق را بهترین راهکار برای برقراری ثبات کامل امنیتی و سیاسی کشورشان می دانند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha