۱۷ آذر ماه و اخبار مهم کرونا در استان ها

استان ها - ایرنا -پس از اعمال محدودیت‌های ۲ هفته‌ای و تغییر وضعیت شهرها از حالت قرمز به نارنجی و زرد همچنان بیم شکنندگی و شیوع دوباره ویروس کرونا در برخی استان ها و شهرستان ها می رود و در صورت بی‌توجهی‌ به رعایت پروتکل ها و دستور العمل های بهداشتی زنجیره شیوع قطع نخواهد شد.

از پانزدهم آذر ماه و با پایان یافتن محدودیت‌های کرونایی، شرایط کاری اصناف و فعالیت های روزمره در مناطق نارنجی کمی سهل‌تر شده است و برخی مشاغل بجز گروه های سه و چهار فقط در ساعت های مشخص شده اجازه بازگشایی یافته اند اما از آنجا که یکی از علل همه گیری کرونا ترددهای بی هدف، برگزاری جشن ها، ختم ها و دورهمی های خانوادگی است نگرانی از شیوع دوباره این ویروس و امکان بازگشت دوباره به شرایط قرمز و بحرانی وجود دارد.

با توجه به اینکه هنوز واکسن کرونا در کشور مورد استفاده قرار نگرفته تنها  راه مبارزه با کرونا طبق نظر کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنان در خانه ماندن، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و در شهرهای پرخطر اعمال محدودیت‌ها در تردد است که تداوم این امر می‌تواند نتایج بهتری  به دنبال داشته باشد.

آمار ۲۸۴ نفری فوت شدگان در ۲۴ ساعت گذشته و وضعیت قرمز ۶۴ شهرستان نشان می دهد رعایت دقیق تدابیر محدودیت زا با وجود برخی آسیب های اقتصادی آن، برای جلوگیری از تداوم زنجیره شیوع و پیشگیری از موج چهارم بیماری گریز ناپذیر است.

محدودیت‌های جدید کرونایی که از شنبه اول آذر آغاز شد در  ۴۴۸ شهر شامل ۱۶۰ شهر با وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد به مدت دو هفته اجرا می شود.

امروز همچون روزهای گذشته خبرنگاران ایرنا به تشریح وضعیت موجود کرونایی در استان ها و شهرهای خود پرداختند و از افزایش یا کاهش شمار مبتلایان و فوت شدگان ، اعمال محدودیت ها ، تغییر رنگ وضعیت کرونا در شهرهاو کاهش شمار مناطق قرمز ،باز شدن برخی مشاغل و رونق فعالیت ها ، اجرای طرح غربالگری خانه به خانه شهید سلیمانی و تسهیلاتی که به خسارت دیدگان پرداخت شده نوشته اند که برخی از آنها در ذیل می آید :

روند افزایشی کرونا در گیلان / پیشرفت در تولید واکسن

 سخنگوی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی امروز دوشنبه در حاشیه سفر به گیلان در جمع خبرنگاران گفت: برخلاف کشور روند بیماری کووید ۱۹ و شیوع کرونا در گیلان افزایشی است هر چند شتاب آن کم است.

دکتر سیما لاری  افزود: شب نشینی ها در زمستان و شب یلدا و مواردی از این دست که به شیوع بیشتر کرونا می‌انجامد برای ما نگران کننده است و مردم باید نسبت به رعایت بیشتر این موارد توجه کنند.

وی  با اشاره به طرح غربالگری خانه به خانه شهید سلیمانی و ضرورت همکاری مردم در اجرای آن اظهار داشت: این طرح خود اقدامی ارزشمند در مدیریت بیماری کووید ۱۹ و پیشگیرانه در شیوع کروناست.

لاری افزود: ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ برخلاف سایر نقاط کشور که رو به کاهش است در استان‌های شمالی مقداری روند افزایشی داشته است که اجرای درست طرح شهید سلیمانی می‌تواند از روند افزایش بیماری جلوگیری کند.

ناظر عالی وزیر بهداشت در اجرای طرح شهید سلیمانی در استان های شمال کشور در این سفر و در نشست مدیریت و مبارزه با بیماری ویروس کرونا و اجرای طرح شهید سلیمانی در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان خبری خوش  هم از تلاش های وزارت بهداشت و پیشرفت حاصله در تولید واکسن به خبرنگاران داد.

وی با ابراز خرسندی از اجرای موفق طرح شهید سلیمانی در استان گیلان و پیشرفت ۲۷ درصدی آن افزود : همه کشور و نظام در تلاشند تا طرح شهید سلیمانی به بهترین شکل ممکن اجرا شده و به انجام برسد.

بازگشایی برج میلاد با نارنجی شدن وضعیت کرونای تهران 

همزمان با کاهش محدودیت‌های اعمال شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و مجاز شدن فعالیت مراکز تفریحی در تهران درهای برج میلاد به روی علاقه‌مندان باز شد.

با آغاز محدودیت‌های شدید و تعطیلی اماکن تفریحی توسط ستاد ملی مقابله با کرونا از ابتدای آذرماه، برج میلاد نیز برای حفظ سلامتی شهروندان تعطیل شد اما اکنون با پایان یافتن بخشی از محدودیت‌ها در راستای خارج شدن تهران از وضعیت قرمز، درهای برج میلاد دوباره به روی علاقه مندان باز شده است.

براین اساس شهروندان می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، ضمن استفاده از امکانات فرهنگی، تفریحی، رستوران‌ها و فروشگاه‌های مجموعه، از سکوی دید باز برج میلاد در تراز ۲۸۰ متری نیز بازدید کنند.

پرداخت ۴۷۰ میلیارد ریال تسهیلات به خسارت‌دیدگان از کرونا در شهرکرد 

به گفته معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری شهرستان شهرکرد و با اشاره به لزوم حمایت از مشاغل آسیب‌دیده در زمان شیوع ویروس کرونا ،تاکنون ۴۷۰ میلیارد ریال تسهیلات به خسارت‌دیدگان ناشی از شیوع کرونا در این شهرستان پرداخت شده است.

سپنتا حبیبی  افزود: ۶ هزار و ۴۲۶ فقره پرونده صاحبان مشاغل به شدت آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا در شهرستان شهرکرد با ۷۲۰ میلیارد ریال نیاز اعتباری به بانک‌های عامل چهارمحال و بختیاری معرفی شد.

افزایش شمار تست‌های کرونا در زنجان به ۲ هزار مورد 

 استاندار زنجان گفت: طبق برنامه هدفگذاری شده شمار تست‌های روزانه کرونا در این استان به ۲ هزار مورد افزایش می‌یابد و می‌تواند طی یکماه ۲۰ درصد جمعیت را تحت پوشش قرار دهد که این اقدامات با کشورهای پیشرفته برابری می‌کند.

فتح الله حقیقی  با اشاره به اینکه در پیک دوم کرونا طی یک هفته ۱۳۱ نفر بستری در استان رخ داد، افزود: اگر در پیک سوم روند این بیماری در استان تداوم می‌یافت، یک‌هزار و ۱۰۰ نفر در هفته بستری می‌شدند.

جریمه چهار هزار راننده در محدودیت های کرونایی البرز 

رییس پلیس راه البرز اعلام کرد که در اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و محدودیت کرونایی، چهار هزارو ۱۵۶ راننده متخلف در این استان بین ۵۱۰ هزار تا یک میلیون تومان جریمه شدند.

سرهنگ رضا گودرزی اظهار داشت:  ماموران پلیس راه و انتظامی از یکم آذرماه تاکنون در ۲۴ نقطه از محورهای ورودی و خروجی استان البرز برای اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی مستقر شده و از ورود ۱۰ هزار و ۴۷۴ خودرو با پلاک غیر بومی به استان البرز جلوگیری کرده اند.

پرداخت هشت میلیارد ریال تسهیلات به مجموعه‌های ورزشی خراسان شمالی

به گفته معاون توسعه ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی ،مجموعه‌های ورزشی استان از طریق ثبت در سامانه کارآ، هشت میلیارد ریال تسهیلات حمایتی دولت برای کاهش زیانهای ناشی از شیوع ویروس کرونا دریافت کردند.

محمد بروحی با اشاره به اینکه شیوع کرونا موجب زیان‌های مالی بسیاری به مجموعه‌های ورزشی شده است، افزود: این میزان تسهیلات حمایتی دولت به ۸۲ مجموعه استان پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه ۱۰ پرونده دیگر نیز آماده دریافت تسهیلات هستند، اظهار داشت: تاکنون بیش از ۸۰ درصد درخواست وام‌ها با ثبت در سامانه کارآ، کمک‌های دولتی خود را دریافت کرده‌اند.

ایجاد ۹۷ واحد صنعتی جدید با وجود کرونا در قم

رییس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم گفت: از ابتدای سال جاری و در دوران شیوع ویروس کرونا، ۹۷ واحد صنعتی جدید در قم به بهره‌برداری رسید که نشان دهنده تلاش مضاعف بخش‌های اقتصادی استان برای تحقق راهبرد جهش تولید با وجود شرایط ایجاد شده است.

محمود سیجانی ضمن بیان مهمترین اقدام‌های بخش صنعت قم در دوران شیوع ویروس کرونا، تاکید کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا در حرکت بخش صنعت قم بر اثر شرایط به وجود آمده خللی ایجاد نشود که در نتیجه توانستیم اهداف مهمی را در حوزه تولید و اشتغال استان محقق کنیم.

غربالگری ۷۰ درصد جمعیت شهرستان مشگین‌شهر 

 به گفته معاون هماهنگ کننده سپاه استان اردبیل از آغاز اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون بیش از ۷۰ درصد از جمعیت شهری و روستایی شهرستان مشگین‌شهر غربالگری شدند که از  از میان جمعیت غربالگری شده ۷۰۶ بیمار مشکوک و مبتلا به کووید ۱۹ شناسایی و آدرس و اطلاعات آنان برای انجام اقدامات لازم در اختیار شبکه بهداشت و درمان قرار گرفته است.

کاهش ۳۹ درصدی تعداد افراد مثبت سرپایی کرونا در زنجان 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: موارد مثبت تست‌های سرپایی کرونا از ۶۱ درصد به ۳۹ درصد رسید و طی ۱۰ روز گذشته نیز با ورود تست‌های سریع به استان موارد مثبت به ۲۱ درصد کاهش یافته است.

دکتر محمد رضا صائینی افزود: هم اکنون میانگین اشغال تخت‌های بیمارستانی در استان زنجان به ۷۳ رسیده که امیدواریم این روند کاهشی تداوم یابد. تا کنون سه هزارو ۲۳ مورد از این نوع تست در استان انجام شده که امیدواریم با راه‌اندازی تیم‌های واکنش سریع که در قالب طرح شهید سلیمانی تشکیل می‌شود، تعداد این نوع تست‌ها نیز افزایش یابد.

کاهش ۲۵ درصدی شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در خمین 

 رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین گفت: شمار مبتلایان به کرونا در این شهرستان پس از اجرای سراسری محدودیت‌های تردد و توقف فعالیت برخی اصناف، ۲۵ درصد کاهش یافت.

دکتر «مجتبی دیده دار»  افزود: همکاری مناسب شهروندان و اصناف زادگاه امام راحل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ماندن در منزل و تعطیلی برخی صنوف سبب کاهش مبتلایان در این شهرستان شد.
 

 تولید ماسک و محلول ضدعفونی در خراسان رضوی مازاد بر نیاز 

 رییس اتحادیه تجهیزات پزشکی مشهد گفت: هیچگونه کمبود از بابت تولید ماسک و محلولهای ضدعفونی مورد نیاز شهروندان و مراکز درمانی در مشهد و خراسان رضوی وجود ندارد زیرا حجم آن مازاد بر نیاز است و از این استان به دیگر مناطق کشور هم ارسال می‌شود.

مرتضی مقدم از تولید روزانه حدود ۱۰ هزار لیتر محلول ضد عفونی در مشهد خبر داد و گفت: این محلول های ضد عفونی بیشتر در مراکز درمانی و کلینیک‌ها به مصرف می‌رسد.

در خبر دیگری از مشهد و به نقل از  رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان ‌رضوی آمده است که اعتبار وکالت‌نامه‌های معاملاتی خودرو به میزان تعطیلات کرونایی تمدید می‌شود و شهروندان در این خصوص نگران نباشند.

سرهنگ حمید رضا دهنوی افزود: مراکز تعویض پلاک طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، در جریان اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی تعطیل شده‌اند و این امر نگرانی خریداران وکالتی خودرو را به همراه داشته ‌است از این رو به اندازه روزهای تعطیل به اعتبار وکالت‌نامه‌های فروش خودرو افزوده می‌شود و خریدان پس از تعطیلات کرونایی می‌توانند نسبت به تعویض پلاک اقدام کنند.

دورهمی ها علت ۵۵ درصد موارد ابتلا به کرونا در سیستان‌ و بلوچستان 

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا و مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌ و بلوچستان گفت: ۵۵ درصد موارد ابتلا به کرونا در این استان افرادی هستند که سابقه تماس با یک فرد مثبت را در جمع‌های خانوادگی داشته‌اند.

عباسعلی ارجمندی اظهارداشت: وضعیت شهرهای سیستان‌وبلوچستان در زمینه ابتلا به کرونا و محدودیت‌ها نسبت به گذشته تغییری نکرده و این شرایط در زاهدان و منطقه سیستان همچنان قرمز است. 

کاهش شمار مناطق قرمز کرونایی فارس به چهار شهرستان 

بنابر اعلام  جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا ،تعداد شهرستان های استان دارای وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا که پیش از این ۱۱ شهرستان بود به چهار شهرستان کاهش یافته است.

عبدالرضا قاسمپور افزود: از ۳۶ شهرستان فارس، چهار شهرستان قرمز، ۲۵ شهرستان دارای وضعیت نارنجی و هفت شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.در شهرستان های خرامه، داراب، زرین دشت و گراش وضعیت قرمز است .
۵۰۰ نفر  داوطلب اجرای طرح شهید سلیمانی در استان مرکزی 

 مدیرگروه شبکه ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۵۰۰ بسیجی و اعضای هلال احمر برای اجرای گام چهارم مبارزه با کرونا موسوم به طرح شهید سلیمانی در استان مرکزی داواطلب شدند.

سید «شهریار حسینی» افزود: در این طرح کاهش ۴۰ درصدی فوت و ۵۰ درصدی بستری برای سه ماه را پیش‌بینی شده که برنامه عملیاتی آن در قالب سه تیم شامل حمایتی، نظارتی و مراقبتی انجام می‌شود.

نتیجه آزمایش کرونا ۳۰ درصد مراجعان در اصفهان مثبت است

 سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان گفت: اکنون به خاطر اعمال محدودیت‌های ۲ هفته‌ای اخیر نتیجه آزمایش کرونای ۳۰ درصد مراجعان به مراکز بهداشت و درمان این استان مثبت است.

حجت الله غلامی  افزود: به رغم روند نزولی کنونی اما هنوز وضعیت ابتلای به این ویروس در استان از اوج شرایط فروردین بالاتر است و مردم باید به دستورالعمل‌های بهداشتی پایبند باشند.

بیش از ۲۳ هزار نفر در کرمان از بیمه بیکاری کرونا استفاده کردند

مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به اینکه ۲۳ هزار و ۸۱۸ نفر در این استان از بیمه بیکاری کرونا استفاده کردند گفت: اکنون  حدود ‪ چهار هزار نفر مقرری بیمه بیکاری در کرمان دریافت می‌کنند.

مریم آبشاهی افزود: حدود ۲۵ هزار کرمانی از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون در سامانه ویژه بیمه بیکاری ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۲۳ هزار و ۸۱۸ نفر واجد شرایط بیمه بیکاری شدند و مبالغی را در اسفند، فروردین و اردیبهشت دریافت کردند.

آمادگی سه هتل سمنان برای تبدیل به نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا

به گفته رئیس جامعه هتلداران استان سه هتل  برای تبدیل به نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا  امادگی دارد که  اسامی این هتل‌ها برای بررسی توسط جامعه هتلداران کشور و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام شده و پس از بررسی نهایی، یکی از این هتل‌ها به عنوان نقاهتگاه بیماران مبتلا به کویید ۱۹ معرفی می‌شود.

 محمد مهدی کردان افزود: کارشناسان وزارت بهداشت و درمان نیز ارزیابی‌های لازم را از این هتل‌ها انجام می‌دهند و در صورت داشتن استانداردهای لازم، گام نهایی این طرح اجرا می‌شود و هتل در اختیار بیماران کرونایی قرار می‌گیرد.

تغییروضعیت کرونایی لاهیجان از زرد به نارنجی 

 فرماندار شهرستان لاهیجان از تبدیل وضعیت کرونایی این شهرستان از زرد به نارنجی و اعمال محدودیت برای گروهای شغلی ۳ و ۴ خبر داد.

محمودی با اشاره به لزوم کنترل تردد خودروها برای کنترل روند افزایشی شیوع کرونا  افزود: خودروهای پلاک مخدوش برابر با ضوابط و دستورالعمل ها توسط پلیس راهور توقیف خواهند شد.
کاهش مشارکت صنوف سبزوار در اجرای محدودیتهای کرونایی 

به گفته رییس اتاق اصناف سبزوار، همزمان با هفته سوم تعطیلی مشاغل گروه ۲، سه و چهار مشارکت صنوف این شهر در اجرای محدودیتهای کرونایی کاهش یافته است.

علی کیانی  افزود: مشارکت صنوف سبزوار در پیروی از مصوبه ستاد ملی کرونا طی دو هفته گذشته ۹۶ درصد بود اما به سبب مشکلات اقتصادی همراهی مشاغل گروه ۲، سه و چهار این شهر در رعایت تعطیلی واحدهای صنفی به ۷۵ درصد رسیده است.

کاهش ۴۰ درصدی بستری‌شدگان مربوط به کرونا در آذربایجان‌غربی 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفت: بستری‌شدگان مربوط به کرونا در استان با اجرای هدفمند طرح محدودیت‌ها در شهرهای مختلف، ۴۰ درصد کاهش یافته است.

دکتر جواد آقازاده افزود: علاوه بر آن، تعداد بستری‌‎های روزانه، مراجعه کنندگان به درمانگاه‌ها و تعداد فوتی ها نیز کاهش یافته است. طی هفته‌های گذشته، شرایط ویژه ای را پشت سر گذاشتیم و استان یک وضعیت بحرانی را سپری کرد.

خروج سرپل ذهاب از  وضعیت قرمز کرونا

همراهی و مشارکت مردم و اصناف باعث خروج  شهرستان سرپل ذهاب  از وضعیت قرمز کرونایی و سیر نزولی مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ شد.

به گفته  فرماندار سرپل‌ذهاب ، هم اکنون وضعیت این شهرستان در زمینه ابتلا به ویروس کرونا نارنجی است و نیاز است مردم همچنان توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند تا با رعایت موازین بهداشتی، فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک شاهد ریشه کنی بیماری کووید ۱۹ در این شهرستان باشیم.

کرونا و تعطیلی  بیش از ۸۰ باشگاه بدنسازی در خوزستان

بیش از ۸۰ باشگاه بدنسازی در استان به دلیل منع کار در ایام کرونایی، وسایل خود را فروخته و فعالیت‌شان را تعطیل کردند.

به گفته رییس هیات بدنسازی و پرورش اندام خوزستان، در مدتی که ویروس کرونا آسیب زیادی به جامعه وارد کرد، بخش زیادی از فعالیت‌های ورزشی ما تعلیق شد و بیش از یک هزار باشگاه ورزشی در استان نتوانستند فعالیت خود را ادامه دهند .انتظار داریم از صندوق کارآفرینی امید، تسهیلاتی با بهره پایین برای باشگاه داران در نظر گرفته شود تا از این طریق ضرر و زیان آنها جبران شود.

گزارش هایی با محوریت کرونا

در کنار اخبار کرونایی، مراکز و دفاتر استانی ایرنا گزارش هایی با این محوریت تولید کرده اند که در ذیل آمده است :

پای درد دل‌های سفیدپوشان گمنام آزمایشگاهی

باورهای غلط قرنطینه خانگی

ادعای درمان کرونا در قوطی برخی عطاری‌ها

ویتامین "D" یاریگر مبارزه با کرونا

شهروندان بروجردی خواستار تشدید محدودیت های کرونایی

افزایش نگرانی از بازگشت دوباره وضعیت قرمز کرونایی در قم

مسوولیت اجتماعی و وضعیت قرمز کرونایی سیستان‌ وبلوچستان

 تازه ترین آمار وزارت بهداشت 

 سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۲۸۴ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۰ هزار و ۵۹۴ نفر رسید.

سیما سادات لاری با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود:  تا ظهر امروز (۱۷ آذر ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۰ هزار و ۸۲۷ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۶۹۱ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۱ هزار و ۳۷۴ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون ۷۴۲ هزار و ۹۵۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۷۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۶ میلیون و ۴۳۲ هزار و ۲۲۸ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: اکنون  ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

این ویروس با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می‌شوند.

تداوم محدودیت‌های کرونایی در مناطق قرمز و نارنجی، آگاه‌سازی آحاد جامعه به خطرات کرونا و راه‌های انتقال ویروس بویژه در فصول سرد سال، تشدید اقدامات تنبیهی برای اصناف و افراد متخلف ، توجه ویژه برای ممانعت از برگزاری دورهمی‌های خانوادگی، آیین دفن و جشن‌ها از جمله راهکارهایی است که برای قطع زنجیره انتقال ویروس و خروج از وضعیت قرمز استان ها باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha