۱۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۰۰
کد خبرنگار: 2169
کد خبر: 84137978
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳۹ گونه جانوری آذربایجان‌غربی در لیست قرمز اتحادیه جهانی قرار دارد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: ۳۹ گونه جانوری که در لیست IUCN ( لیست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از گونه‌ها ) قرار دارد، در زیستگاه‌های استان شناسایی شده است.

امید یوسفی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از جمله این گونه‌ها می توان به ۱۸ گونه از طبقه پرنده، ۱۷ گونه پستانداران و چهار گونه دوزیست و خزندگان اشاره کرد.

وی اضافه کرد: اردک مرمری، بلوطی و سرسفید، غاز پیشانی سفید، عروس غاز، عقاب شاهی و تالابی، بالابان، کورکور حنایی، باکلان و دلیجان کوچک، شاهین پاسرخ، دال سیاه، هما و میش‌مرغ از جمله پرندگان زیستگاه‌های استان است که در معرض خطر و در لیست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از گونه‌ها (IUCN ) قرار دارند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: ۱۷ گونه پستاندار نیز از جمله قوچ و میش ارمنی، گوزن زرد ایرانی، کل و بز، پلنگ، سیاه گوش، هامستر خاکستری و طلایی، خفاش نعل اسبی کوچک، بزرگ، مهملی، بال‌بلند و مدیترانه‌ای، شنگ، گربه پالاس، سنجابک دم‌موشی و دوپای‌فرات در لیست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از گونه‌ها (IUCN ) قرار دارند.

یوسفی اظهار داشت: چهار گونه دوزیست و خزنده نیز شامل سمندر آذربایجانی، سمندر کردستانی، لاک‌پشت مهمیزدار و افعی البرزی نیز در لیست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از گونه‌ها (IUCN ) قرار دارند و در زیستگاه‌های استان زیست می‌کنند.

وی افزود: بر اساس مطالعات و بررسی‌های انجام یافته توسط اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی در سال‌های اخیر بیش از ۵۸ گونه پستاندار، ۳۰۲ گونه پرنده و بیش از ۲۵ گونه خزنده و دوزیست در استان زیست می‌کنند.

یوسفی با اشاره به اینکه زیستگاه‌های آبی استان هم‌اکنون میزبان ۷۰ هزار بال پرنده آبزی و کنارآبزی است اظهار داشت: با توجه به وضعیت مناسب تالاب‌ها و منابع آبی آذربایجان‌غربی، شمار زیادی از پرندگان آبزی و کنارآبزی در زیستگاه‌های آبی استان حضور دارند که از مجموع آنها ۳۵ تا ۴۰ درصد پرندگان بومی و مابقی پرندگان مهاجر هستند.

در آذربایجان‌غربی مجموع بیش از ۷۰ زیستگاه آبی پرندگان شامل ۳۰ تالاب‌های دایمی و فصلی و سد و رودخانه وجود دارد و در این استان ۳۰۲ گونه پرنده ثبت شده که بیش از ۲۰۰ گونه آن آبزی و کنارآبزی است. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha